en eller flera

S

stina

kan man verkligen inte bara ha en häst måste man ha flera,kan dom inte gå med andra djur?

Sv: en eller flera

Man kan väl ha en häst ensam men efter ett tag skulle den nog bli ganska olycklig.Hästar är ju flockdjur som trivs bäst när dom få ha minst en kompis :)

ja dom flesta säger det ..men jag vet flera hästar som är själv,ja med andra djur då.och dom verkar då må hur bra som helst....

sen kan jag ju passa på att fråga ..min häst när den tycker nåt är lite besvärligt iboxen om man tar för lång tid att sadla eller så ....biter han i boxkanten....han gör inget mot mig ...tycker ni han ska få göra det eller ska jag få han att sluta

om jag inte har helt fel så är det inte tillåtet att hålla en häst ensam.
inte ens att hålla en häst med åsna som enda sällskap är tillåtet, har jag hört.

Även om jag vet hästar som går ensam med kor osv som verkar ganska nöjda så hade nog även de hästarna valt hästkompisar framför kor/andra djur, jämförbart med en människa som i de flesta fall hellre lever med en annan människa än en apa (tex) Ser man till hästens bästa och inte sina egna intressen, så mår alla hästar bäst med hästsällskap!!!

Att hästen biter i boxkanten då du sadlar bör du tolka som att han vill säga ngt, har du kollat att sadeln passar, drar du åt sadelgjorden för hårt för fort eller har din häst ont??? Har du uteslutit allt så kan du korrigera hans beteende.

Att ha hästen ensam en liten tid anser jag vara ok, annars så är hästar flockdjur som behöver sällskap av andra hästar. Det finns säkert undantag men rent generellt så ska inte en häst behöva vara själv.

Vissa hästar kan vara jättetaskiga mot kor, och åsna kan ge hästen blodmask. Något som tydligen inte ens smittar från häst till häst. Jag tror att hästar mår bäst av att vara med hästar.

Men vilket djur hade du tänkt ställa med hästen?

Hej!

Nej, jag tycker inte man ska låta sin häst vara ensam, hästar är flockdjur och skla leva minst 2 st tillsammans, har man inte råd för flera, då ska man se till att ha hästen uppstallad, bland anndra hästar! Tycker det där ligger lite hos oss människor som köper och har hästar, det är viktigt att vi tar på oss ansvaret och uppfyller våra hästars naturliga behövligheter. Dom ska ha häst kompisar! jag sörjer och lider med varje ensam häst jag ser stå i hagen och hänger när jag åker förbi i bilen, tack så glad jag är att jag har 4 st d-ponnyer, gående där hemma tillsammans! Och dom är lyckliga! :p

Nej jag tycker inte alls att det är ok att ha en häst ensam. Hästen är och förblir ett flockdjur.
Lustigt att den här tråden kom upp just nu, jag har nämligen åkt förbi en hage med en ensam häst nu flera gånger under några veckors tid. Jag reagerade direkt när jag såg den första gången för den såg så ensam och olycklig ut, men då tänkte jag att den har väl en kompis som är ute tillfälligt och rids eller nåt. När jag kom tillbaka efter några timmar gick den fortfarande ensam och såg olycklig ut och sen har jag som sagt åkt förbi där flera gånger till och den är helt ensam. :mad:

Jag tycker att det är för jäkligt, jag skulle aldrig drömma om att ha en ensam häst.

Om man inte har råd att köpa en kompis vilket jag förstår att man inte har så kan man ju försöka få en inackordering eller få låna en häst eller ponny. Det finns säkert många som har hästar som bara går och inget gör och ägaren kanske skulle bli glad om någon ville ge den ett hem där den kan få vara sällskap åt en ensam stackars häst.

Senast ändrad av en moderator:

missförstå mig rätt nu...tycker inte heller man ska ha hästar själva....men när man åker förbi "vissa" ridskolor så står hästarna en och en i en liten lerig hage...fast dom är flera (inte i samma då) dom ser inte heller så lyckliga ut :angel:

visst hästen är ett flockdjur... men jag känner många hästar som är själva och inte är dom lessna för det. Då är det gårdshästar jag pratar om som står hemma på gården och har sällskap nästan dygnet runt(av människor och andra djur). Men visst helst ska dom ha sällskap...
Hunden är oxå ett flockdjur och hur många har inte hunden själv hemma hela dagen? :angel: Tål att tänkas på...

Gamle Brunte på farfars gård stod många herrans år själv som siste brukshäst, o han var aldrig vidare olycklig, han var ju så van med sitt hem han... men visst, dom jag har hemma idag skulle aldrig vilja stå själv, och inte skulle jag utsätta dom för det heller om jag inte var tvungen.

Det lite iom att man tappat bort hästen som bruksdjur och numera tänker mera på hästens själsliga liv. Huruvida hästen själv upplever sånt vet jag inte. Påstår inte att det är en bra sak att sträva efter alltså... men är hästen van att stå själv är det väl ingen katastrof att ha den själv?

Och kan hålla med om att dessa ridskolehästar osv man ser i små leriga plättar en och en, ser mer olyckliga ut än dom flesta andra... ;)

När vi köpte vår första häst gick hon ensam tillsammans med våra kor. Det gick alldeles utmärkt. :D När man kom körande/ridande med henne förbi kohagen gnäggade hon glatt och korna svarade :D

Jag hade min gammelhäst ensam ett tag innan jag fick unghästen.
Visst, han var inte deprimerad när han gick med fåren men OJ så glad han blev när kompisen kom.
Det blev en helt ny, mycket trevligare häst!

som gamle Brunte då som hade en nära relation till samtliga andra djur, men inte brydde sig ett skit om andra hästar :D
Känner flera, en islänning och flertalet shettisar, några araber, ardennrar, bruksnordisar osv som står själva, och skulle inte påstå att dessa har ett dåligt liv... stor del av dom är iof även hingstar, dvs dom stressar mest upp sig av annat hästsällskap dom. Men jag säger inte att hästar ska stå själv... men att många blir onödigt upprörda över ensamma hästar... Vår lillponny brukade åka med sin förra matte till landet över sommrarna o stod lös på tomten o trivdes som fan, nu står hon i flock och trivs väl ungefär lika bra... men alla är dom väl olika...;)

Min lilla vän som jag har köpt värkar må mycket bättre att gå själv än o gå med andra hästar..Han har gått med hästar hela sitt liv o vist han har sina kompisar i en hage en bit ifrån,men han bryr sig inte om dom,hälsar ej gnäggar inte eller någe efter dom.
Dok e han 16 så han kanske tycker de e roligt o lulla på i fred o bara ha någon som bryr sig om han o gosar o håller på :) :bump:

Panikie skrev:
Hej!

Nej, jag tycker inte man ska låta sin häst vara ensam, hästar är flockdjur och skla leva minst 2 st tillsammans, har man inte råd för flera, då ska man se till att ha hästen uppstallad, bland anndra hästar! Tycker det där ligger lite hos oss människor som köper och har hästar, det är viktigt att vi tar på oss ansvaret och uppfyller våra hästars naturliga behövligheter. Dom ska ha häst kompisar! jag sörjer och lider med varje ensam häst jag ser stå i hagen och hänger när jag åker förbi i bilen, tack så glad jag är att jag har 4 st d-ponnyer, gående där hemma tillsammans! Och dom är lyckliga! :p

Min häst står ensam o värkar ej klaga.. Dok har vi andra hästar en bit ifrån men han bryr sig inte om dom.. O han kan ej stå med dom då dom stått ihop hela sitt liv o släpper ej in ny häst i flocken..
O ska jag inakordera han får jag åka 3 mil 6mil varje dag!
Han står just nu hemma på min egan tomt... O har stora hagar o saker o vara med.. dok har jag hundar oxå.. så på sätt o vis har han ju sälskap då även katten brukar vara i hagen o leka..

Jag tycker inte att man ska ha dem ensamma, en hästkompis är att föredra, de är trots allt flockdjur och även om de verkar må bra så är det inte samma sak som att de faktiskt trivs med det!

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
542
Senast: MiniLi
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
252
Senast: Lavinia
·
Hästvård Jag undrar om det är fler med äldre hästar som upplevt att deras häst verkar lite senila? Jag har en 20 +häst som börjat uppvisa lite...
Svar
7
· Visningar
926
Senast: Sirap
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 564

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka