En del folk är inte riktigt kloka

D

DancingFox

:mad::mad::mad::mad:

En del skaffar hundar ungefär för helg eller semester och sedan tröttnar på dem och släpper av de stackars valparna på något ställe. Tur att hundarna är själva så kloka och söker sig dit de kan få lite uppskattning.

Första hunden; MAX. kom blev kvar på stället efter en stor nationell tävling i februari för stor häst. Snäll som bara den och behöver bara ompyssel och kärlek. Börjar nu bli tuff och skäller lite, men är underbar. En riktig knähund börjar han bli också. Kelen har han alltid varit. Max är nog snart ett år eller något sådant, han är inte speciellt gammal alls.
Andra hunden: JUMPER. Blev kvar på stället efter en stor nationell tävling i slutet av februari för ponny och små hästar. Också snäll, men hade stora problem med loppor. Stannade några dagar på själva stället och kommer i omgångar förbi, men är mest hos någon i närliggande byn och får mat o ompyssel där. Lite mer än ett halvår gammal tror vi att den är.
Tredje hunden: OSKAR. Underbar Engelsk eller irländsk setter(fuxfärgad), ca 8 månader. Underbart kelen och tillgiven, men rädd att bli lämnad ensam. En dam i byn som jobbar på stället känner ägaren och de är lastbilskörare båda två och gör över gränsen och blir borta typ vecka i taget eller två och är bara hemma på helger. Undertiden får hunden stanna ensam hemma och grannarna fodrar den lite då och då. Hunden sprang nu 17 km :eek: för att komma hit till släktingen som den känner här i helgen, men sedan har den följt mig som en svans för jag har gett den lite uppmärksamhet sedan igår kväll. Den vill absolut inte vara ensam. Ägaren är här för att hämta men jag liksom tror att hunden kommer att återvände de där km igen för att komma där den får lite uppskattning. Stackars hund, va jag lider med den!! :cry:

Ibland funderar man vad folk tänker med när de skaffar typ hund, katt eller liknande och inte tar hand om dem sedan. :mad: :eek: :cry: Tur att vi har lite regler i Sverige, men de finns ändå så det förekommer där också, men kanske inte på det här sättet?

Senast ändrad av en moderator:
Sv: En del folk är inte riktigt kloka

Det här ett stort problem, ungarna tjatar om en hundvalp eller kattunge till sommarlovet. Föräldrarna ger vika och hämtar en till dom. Vad händer när skolan börjar, och de ska in till stan igen? Jo den urgulliga katten kan inte va i stan. De lämnar den vind för våg, och den svälter ihjäl när det blir vinter. Hundarna släpper dom bara ut, och hoppas väl på att någon bryr sig. Det är så man blir spyfärdig. Nu finns ju dom som hyr ut ex kaniner under lovet, som de lämnar tillbaka när skolan börjar. Ett hedervärt engagamang.

Alltså jag blir gråtfärdig när jag tänker på dem och mår riktigt illa. :cry::eek:

Jag grät faktiskt en skvätt när brodern till ägarna för Oskar kom och hämtade honom, för jag vet om han inte trivs, får inte tillräckligt med mat och kärlek så kommer han att rymma igen. För han var mager som en sticka. Men jag fattar inte hur ägarna till denna hund som vet att de jobbar och är bara hemma på helgerna ibland, skaffar en hund, förväntar sig att den ska klara sig själv och att grannarna eller brodern ska titta till den ibland så att den har tilräckligt med torrfoder och vatten. Fy sjutton och stackars hund! :cry::eek:

Det farliga verkar också att jag fäster mig för mycket vid dessa hundar som kommer. Tar hand om dem första tiden osv och sedan tyr de sig till mig så oerhört. Att för dem är jag tryggheten på stället. Jag liksom öser kärlek och kel över dem och tillbaka får jag en oerhört tillgiven hund som håller koll på vad jag är och var jag har mitt rum där jag sover. Underbara hundar, så orolig för dem. Jag kommer ju att åka hem snart.

Det är fruktansvärt :cry:
Att ta ansvar för ett liv så lättvindigt.

Människan kan värkligen vara fruktansvärt elak.

Det tycker jag med!! :cry::mad::eek:Jag blir så ledsen, förbannad och mår illa av detta! Hela jag är förstörd nu!! Tycker så synd om OSKAR, då jag vet att den magre stackaren kommer att springa de där 17 km igen ifall han inte trivs eller får tillräckligt med kärlek och omsorg.

Det här ett stort problem, ungarna tjatar om en hundvalp eller kattunge till sommarlovet.

Det är helt sanslöst. Jag fattar det verkligen inte.. Hur svårt är det att säga att "Neej tyvärr, vi har inte möjligheten att ta hand om ett djur." och sedan får barnen tjata bäst de vill. Ungarna ska väl ändå lära sig att det finns ansvar med i bilden och att ett sådant val får konsekvenser för fler liv än ens eget? Om föräldrarna själva inte är beredda att ta ansvar för djuret när ungarnas intresse sinar så ska de banne mig inte skaffa några djur. :mad:

En bekant till mig gjorde misstaget att skaffa en kanin till sina ungar. Vilket de tyckte var himla tjeckt i typ 6 månader. Nu bor kaninen ensam i källaren, alltid instängd i bur och får endast besök när den ska matas. Buren rengörs på sin höjd en gång i månaden och det stinker när man går förbi garagedörren utanför huset. Mamman klagar över att den har det så anskrämligt, men gör ingenting åt det. Helst vill hon ge bort den, och jag ställde upp som frivillig ny matte, men snorungen till dotter (9 år gammal) ville inte ge bort den för den var hennes. Hon har nu även en stackars undulat och de funderar på att skaffa katt.

Jag är själv uppväxt med djur, och har fått lära mig från unga år att det är en fråga om ansvar. Djuren ska må bra och behandlas som de förtjänar, annars ska man inga ha. Jag skötte om min ponny i princip helt själv från det att jag var 10 år gammal. Pappa var dock med vid in- och utsläpp då han gärna ville ha koll så att det inte hände något när jag skulle ut med 3 frukost-/middagsugna pållar. I övrigt skötte jag det själv, och av den enkla anledning att jag ville ha det så. Skötseln ingår i livet som djurägare. Så är det bara. :mad:

Ännu värre är det som tex när det gäller Oskars ägare. Inga ungar med i bilden, men de vuxna vill ändå ha hund fastän de knappt är hemma för att sköta om den. :eek::mad::cry: Stackars hund:cry: Hoppas att verkligen brodern nu tar väl hand om denna fina underbara hund!! :cry:

Putt i putt i tråden!
Tycker fortfarande synd om alla dessa stackars vilsna hundar!
Berätta gärna om era upplevelser ifrån möte av dessa stackars vilsna hundar!! :bow:

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Vi har en underbar labrador (6,5 år). Tidigare var vi fodervärd, i 1,5 år, till en annan labrador (8 år nu) som sedan blev...
Svar
19
· Visningar
2 167
Senast: Johanna1988
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
3 142
Senast: Sel
·
Övr. Hund Sen jag flyttade ut på landet har jag blivit väldigt hundsugen igen. Det som hållit mig från att skaffa hund är att min katt inte klarar...
2 3
Svar
57
· Visningar
4 671
Senast: Liten
·
Hundavel & Ras Jag ska inte skaffa hund. Nej, det ska jag alltså inte. Nix, näpp, nein. Inte alls. Men... Som förberedelse inför den dagen jag känner...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
8 789
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar