En-dagars John Moore clinic

Sv: En-dagars John Moore clinic

Alltid bäst att slänga in en brasklapp, en del har kort stubin ;)

Men vad är det för en människa då? Vad gör han?

Viftar rep :D
Näe inte riktigt även om rep förekommer. Jag kan ju mest redogöra för vad jag och min kuse tränat på
De clinics jag varit på (vilket inte är så många, 2 tror jag) så har vi börjat på marken och tränat på att flytta hästen åt olika håll, öva vändningar, sidepass, stop, back etc. från marken med hjälper som är direkt överförbara till uppsuttet. Min häst (fd. travare) fick jag göra en hel del halsböjningar på (både från marken och uppsuttet). Sen uppsuttet var det mycket flyttningar av bakdel, "lösgöra" (?disengage?) bakdelen kombinerat med halsböjning. Allt syftande till att få min styvnackade nordistravare följsam och lätt i kroppen. När vi återkom efter 6 månader började vi med framdelsförflyttningar och grunderna till rollback och spin samt formen. Under en tvådagarsclinicen ställdes även tunnor, bommar och pressenningar fram att öva med för den som vill.

Det låter inte riktigt som något för mig då. Vifta rep och flytta häst har jag gjort i flera år, känner inte för att betala 1000 spänn för att vifta lite till :p Kanske följer med som publik istället (om jag inte ångrar mig tio gånger till haha).

"Vifta rep" sagt med lite ironi.
:D
Men han brukar börja med markarbete och sen uppsuttet. Det är sällan en ren markarbeteskurs. Snarare så jobbar man in hjälperna från marken och sen till uppsuttet. Inte som många så kallade NH kurser där man aldrig rider (verkar vara mer "trickträning"). Målet som jag uppfattat det är att få en i grunden bra ridhäst oavsett disciplin. Men det är som sagt mina erfarenheter och när jag var på hans clinics så passade det perfekt med den utbildningsnivå som min häst var på då. Sen är jag sådan att jag gärna vill titta på tränarens clinics först innan jag går själv, oavsett pris. Det måste ju passa på så många plan, clinics är dyrt.:crazy:

Om du är skeptisk är mitt råd att du åker dit som publik första gången för att se vad det handlar om :idea:

Jag har varit med som publik på tre clinicar och deltagare vid två tillfällen och ska vara med igen med hästen nu i april i Rättvik. John har betytt jättemycket för mig, särskilt när vi kommit igenom markövningarna och flyttat upp dessa på hästryggen. Jag tror faran kan vara att man vill gå för fort fram och skyndar sig igenom markövningarna för att få komma upp på hästen, men allt hänger i hop och har man missat något viktigt i grunden får man gå tillbaka och hitta det på marken igen. John har ett system som han utgår i från som precis som Digbill sa, härrör från Vaquerotraditionen, du kanske kan googla på den och läsa lite om du är intreserad.

Vid en endagsclinic antar jag att ni hinner igenom grunderna från marken och inte så mycket mer. Skriv här igen sen och berätta om din uppfattning vare sig du var med eller satt på läktaren:)

KL

NU har jag anmält mig iallafall !

Hjälp, vad har jag gett mig in på ?? :)

Måste bara besluta vilken häst som ska få följa med......har inte ridit 3 åringen ännu och frågan är väl om jag hinner det innan.

Mest troligt blir det en ny häst oxå, hon har varit här i 3 veckor nu och igår red jag henne första gången. Hon är omusklad men en markträningskurs borde hon fixa :)
Vilket även 3 åringen fixar såklart.....ja, det tål att tänkas på !

Haha, fördelen med att bara ha en häst att välja på :p

Jag mailade annonsören, men har inte fått något svar. Nu verkar det som jag inte har någon bil den dagen, så det blir hästlöst deltagande för mig ser det ut som.

Åh, jag har fler att välja på :)

En 1 årig eller en 4 årig islandshäst oxå....och hade man fått ta med hingst hade jag gärna tagit med min 10 åriga avelshingst (islandshäst) men det fick man alltså inte.....

Men en av quartrarna blir det, det lutar åt stoet just nu, det nya.
Men är ju några veckor kvar så man vet aldrig vad som händer.

Kan du inte åka med någon annan, eventuellt, OM du nu vill ha häst med dig ?

Jag kan inte se att han på hemsidan har något speciellt som ingen annan har? Jag tvivlar inte en sekund på att han är duktig, men jag är alltid skeptisk till människor som hävdar att de vet en massa om beteende utan att egentligen ha belägg för det de säger.

Det är ungefär mina tankar om alla de "stora namnen" inom NH-svängen. Helt utan belägg för vad de säger är de nog dock inte, mycket bygger ju på etologi och hästens beteende i allmänhet, inga nyheter med andra ord. Jag tycker det är intressant, kan till och med imponeras över vissa (t.ex. Hempfling) och tycker andra kan vara rent löjliga med sina tillbehör, speciella grimmor, carrotsticks osv. Jag skulle aldrig betala flera tusen spänn för en clinic... men det kanske bara är jag.

Hur som helst så lät det lite konstigt med "bara" 1000 kr för en clinic när jag har sett en clinic med honom annonseras här för det femdubbla.

Vi har även en tjej som gått i lära hos honom och hon tar 500kr för en tvådagars. Lite mer i min plånboksklass och ett bra tillfälle att träna hingsten på att bete sig väl bland andra hästar.

Jag har flera bekanta som tränar regelbundet för honom och är supernöjda! Två av dem har även för avsikt att åka över till USA för att träna för honom.

Har själv aldrig sett honom, men det verakr då bra. På deras kurser brukar det vara både markarbete och ridning.

Priset låter helt normalt för en endagarskurs.;)

5000:- tror hag ett de gett här men då har det varit flerdagarskurser med logi och uppstallning.:idea:

Fast det är just det, det utgår inte från etologin :angel: Många gånger kan olika tränare kläcka ur sig saker som går helt emot de etologiska teorierna, och mer än en gång har jag läst saker som går emot hästarnas beteende (och ändå hävdas vara rätt och riktigt hästbeteende!).

Nu vet jag inget om Moore specifikt, för jag hittar faktiskt inget om honom! Bara att man ska hantera med respekt blablabla, det vanliga tugget, och en massa om bett. Inget specifikt om hantering. Jag kanske är en dålig googlare, så om någon vet ett bra ställe att leta på vill jag veta :D

cowgirl73
Jag vet ingen annan som ska dit.. Vet inte heller hur min häst är att åka med okändingar, misstänker att det inte är några problem (han har åkt med främlingar förr), är bara jag som är nojig.
Har inte fått något svar från annonsören heller. Hon kanske inte svarar på mail, så får väl försöka komma ihåg att ringa. Hjärnan full, många viktiga samtal har trillat ur planeringen den här veckan...

Nu har jag oxå anmält mig. Ska dit med mitt 3 åriga quartersto April. Har inte sett hans träningar eller så innan, så de kommer bli spännande. :)

Eftersom jag tränat för John 3-4 ggr per år de senaste 5(?) åren och lite mer sällan innan dess lägger jag mig i diskusitionen lite.

1000 kr är ett helt normalt pris för en endagarskurs eftersom han normalt sett tar 10 000 kr per heldag och 10 ekipage åt gången. Ingår kost och logi så brukar det givetvis gå på mer. Kurserna vi har i stallet under sommaren kostar 4200 kr för tre dagar.

Vad det gäller uppsutter eller markarbete beror på hur långt häst och ryttare har kommit och vad det är problem med. De mer avancerade tränar på galoppombyten, spins, rollbacks etc och nybörjarna tränar från marken med att lära hästen gå undan för tryck.

När det kommer till etologin så går meningarna lite isär om hur hästar fungerar. Det är svårt att hitta gamla studier och vad som är anekdoter eller inte kan vara svårt att visa. Under sommaren kommer Dr Garry Potter, professor emeritus, från Texas A&M University att följa med John på camp i Skövde och Västervik. Honom ska det bli mycket intressant att lyssna till.

Vet inte riktigt var man kan läsa om John, men jag personligen tycker han är väl värd att lägga pengarna på. Är man osäker så åk och titta först, han passar säkert inte alla.

Mysko att du inte fått svar.....jag har fått svar varje gång även om det tagit en dag eller så.

Hoppas du kommer som publik iallafall :)

Nu måste jag lägga mig i diskussionen lite :)
John är en jättebra tränare. Jag har varit med två gånger som fotfolk när min moster har haft sina unga quarterhästar med. Det ger väldigt mycket att lyssna på honom och att träna för honom. Han är mycket pedagogisk och även om han talar engelska så är det lätt att förstå honom. Ibland är även hans svenska fru Erika med på clinicen.
Jag ska själv åka och träna med min hingst för honom i Maj. Det är en tvådagars clinic och den går på 2500 kr.
Jag kan bara råda er att antingen lyssna till honom eller rent av testa att träna för honom. Det är väl värt pengarna! :bump:

Jag har tänkt komma, och planen var att dra med hästen. Även om jag inte ger ett ruttet öre för argumentet att man inte vet hur hästar beter sig pga brist på gammal vetenskap ;):p Finns tonnavis med nya vetenskap att gotta ner sig i! Och inlärningsteorierna är väl nedtecknade ;)

Men det verkar som jag står helt utan bil just den dagen.. Försöker flörta till mig en kompis bil, men den är en aning opålitlig. Jag jobbar på det, förhoppningsvis ses vi där!

Trevligt att du tänker försöka komma!

Antar att svaret angående etologin var riktat till mig. Det är ju inte så att man inte vet HUR hästar beter sig, frågan om VARFÖR verkar dock inte vara helt klarlagd vad jag förstått. Vet du någon forskning som beskriver funktionen hos hästens corpus callosum mer ingående så får du jättegärna PM:a mig om det. Eftersom denna har en stor funktion vid inlärning och vi just nu diskuterar/undersöker ämnet ingående här hemma så vore det trevligt att veta mer. Vi har letat efter vetenskapliga artiklar som behandlar ämnet, men hittar inte det vi söker.

Liknande trådar

Tjatter Hej. Styvmor fyller snart 70 och vi vill förstås göra/ge något lite extra när hon nollar. Vi är inne på någon typ av upplevelse av...
Svar
18
· Visningar
630
Senast: Hajfisk
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
717
Utrustning Hej, nån som vet av nått märke/modell på flughuva m. öron som har utbuktningen längre ner på huvudet? Hästen fick ta andra pållens...
Svar
2
· Visningar
269
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 330
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar