Sv: En-dagars John Moore clinic
Eftersom jag tränat för John 3-4 ggr per år de senaste 5(?) åren och lite mer sällan innan dess lägger jag mig i diskusitionen lite.
1000 kr är ett helt normalt pris för en endagarskurs eftersom han normalt sett tar 10 000 kr per heldag och 10 ekipage åt gången. Ingår kost och logi så brukar det givetvis gå på mer. Kurserna vi har i stallet under sommaren kostar 4200 kr för tre dagar.
Vad det gäller uppsutter eller markarbete beror på hur långt häst och ryttare har kommit och vad det är problem med. De mer avancerade tränar på galoppombyten, spins, rollbacks etc och nybörjarna tränar från marken med att lära hästen gå undan för tryck.
När det kommer till etologin så går meningarna lite isär om hur hästar fungerar. Det är svårt att hitta gamla studier och vad som är anekdoter eller inte kan vara svårt att visa. Under sommaren kommer Dr Garry Potter, professor emeritus, från Texas A&M University att följa med John på camp i Skövde och Västervik. Honom ska det bli mycket intressant att lyssna till.
Vet inte riktigt var man kan läsa om John, men jag personligen tycker han är väl värd att lägga pengarna på. Är man osäker så åk och titta först, han passar säkert inte alla.