En-dagars John Moore clinic

cowgirl73

Trådstartare
Hittade info om en en dagars John Moore clinic i Skara i april.

Någon som varit på clinic för honom ?

Tror jag ska åka dit med nån av hästarna :)

Nån annan som funderat på det ?

Sv: En-dagars John Moore clinic

Hittade annonsen.
Verkar vara någon slags markkurs? Eller ska man rida?
Hmm.. Mycket skeptisk till när "vanliga dödliga" ska prata beteende, det blir så extremt fel många gånger..
Jag får fundera på saken, 1000 kr är mycket pengar för något jag inte vet vad det är..

Det rekommenderar jag defintivt! Mer gedigen kunskap och hästkänsla såväl som på marken som på ryggen får man leta efter!

Vart finns annonsen? Skulle va kul att åka dit och titta iaf! Även att jag är rätt bra på engelska, så är jag lite skraj för språket... :crazy:

Nu har jag ju inte sett annonsen, men en clinic med John Moore brukar gå på bra mycket mer än 1000 kr... tror den som var är gick på dryga 5000 spänn.

Jag använder ingen speciell "NH-lära", men jag skulle nog ändå inte heller kalla John Moore "vanlig dödlig" i detta sammanhang...

Jag kan inte se att han på hemsidan har något speciellt som ingen annan har? Jag tvivlar inte en sekund på att han är duktig, men jag är alltid skeptisk till människor som hävdar att de vet en massa om beteende utan att egentligen ha belägg för det de säger.

Nån som fått veta nått om clinicen? Jag försökte emaila men har inte fått svar.

Jag fick svar igår/imorse......de har dåligt med anmälda men det är kanske inte så konstigt med tanke på att det är lagt på en tisdag, före påsk dessutom.

För min del gör det inget, jag kan ändå :)

tyckte rent allmänt det lät "billigt" med 1000 kr, undrar om det verkligen är John Moore himself som ska hålla i kursen ??

Försöker ta reda på mer info.....

Hittade annonsen.
Verkar vara någon slags markkurs? Eller ska man rida?
Hmm.. Mycket skeptisk till när "vanliga dödliga" ska prata beteende, det blir så extremt fel många gånger..
Jag får fundera på saken, 1000 kr är mycket pengar för något jag inte vet vad det är..

Du borde kunna hitta rätt mycket info om John Moore om du googlar, skulle verkligen inte kalla honom en vanlig dödlig.

Vem är inte en vanlig dödlig i dessa sammanhang för dig ?

Jag fick uppfattningen i annonsen att det är både kommunikation samt hur man får till det på ryggen, alltså även ridning.

1000 kr tycker jag verkar vara gängse taksa men jag kanske inte är riktigt up to date ang priser...

Nån som fått veta nått om clinicen? Jag försökte emaila men har inte fått svar.

Mailadressen jag skickade till var inte johns namn utan hennes, erikas namn.
Prova med det så kanske du får svar :)

Enligt schemat så är väl John Moore redan i Sverige.....

finns ju ett nummer oxå men tror det är typ utomlands ??

Jag fick svar igår/imorse......de har dåligt med anmälda men det är kanske inte så konstigt med tanke på att det är lagt på en tisdag, före påsk dessutom.

För min del gör det inget, jag kan ändå :)

tyckte rent allmänt det lät "billigt" med 1000 kr, undrar om det verkligen är John Moore himself som ska hålla i kursen ??

Försöker ta reda på mer info.....

Fast det är ju endagars, de brukar inte vara mycket dyrare. Jag har inte varit med om att John inte själv hållt i sina clinics men han brukar ha med en medhjälpare. Jag gillar John och upplever inte att han "hävdar att han vet en massa om beteenden". Han gör precis det han utgör sig för att göra, tränar hästar.

Man brukar börja på marken och sitta upp efterhand.

Jag hittar ingenting om att han skulle ha någon outstanding kunskap om hästars beteende. Har pratat med en tjej som varit på clinic med honom och kunde peka ut väldigt många saker som var totalt stick i stäv med hästetologin. Tjejen i fråga är själv etolog, så jag litar på att hon vet vad hon pratar om ;)

Som sagt, jag tvivlar inte en sekund på att han är en duktig tränare. Jag har bara så svårt för alla dessa "beteendeteorier" som inte har någon vetenskaplig förankring.

Tillägg:
Kanske ska säga att jag tänker åka dit med hästen, bilda mig en egen uppfattning. Förutsatt att jag har råd förstås, har massa bekymmer rent ekonomiskt nu..

Senast ändrad:

Och ändå läser jag på hans hemsida om hur han anser att hästar beter sig och varför. Mycket av det är ren och skär antropomorfism. Han, liksom många många många andra tränare inom i alla inriktningar.

Jag har googlat lite om honom, men hittar inget som verkar speciellt? Det jag hittat är i princip att han tycker bett är överflödigt, i övrigt ser jag inte vad som skulle vara så unik med just denne man?

Och ändå läser jag på hans hemsida om hur han anser att hästar beter sig och varför. Mycket av det är ren och skär antropomorfism. Han, liksom många många många andra tränare inom i alla inriktningar.

Jag har googlat lite om honom, men hittar inget som verkar speciellt? Det jag hittat är i princip att han tycker bett är överflödigt, i övrigt ser jag inte vad som skulle vara så unik med just denne man?

Eeeh nä:confused: Han är väl en tränare bland flera helt enkelt. På vilket sätt skulle/borde han vara "speciell" eller "unik"? Precis som du själv säger så berör väl nästan alla tränare på något sätt kommunikationen mellan ryttare och häst, det är väl ändå det hästträning går ut på? Jag har aldrig upplevt att JM skulle på något sätt trycka mer på det än andra tränare jag ridit clinic för.

Vad gäller bett så verkar han gilla det gamla sättet att utbilda "bridle horses" dvs. att hästan skall kunna göra allt i hackamore för att sen gå över till bett. På en clinic är det däremot helt upp till en själv om man vill rida med bett eller inte.

Jag har ridit en del för John och han passar min häst och mig väldigt bra men han är bara en av de tränare jag rider för. Det är väl så man väljer tränare tänker jag.

Senast ändrad:

Jag menar inte att trampa på några tår, jag försöker bara motivera för mig själv varför jag ska ha råd att lägga 1000 kr på en clinic för någon jag inte känner till ;)

Många verkar tycka att han faktiskt är något speciellt (varför skulle man annars släpa hit honom?), men jag kan inte hitta något i text som visar på det. Han kanske är super på att lära ut, det vet jag inte. Men som sagt, det jag läser på hans sida om inlärning är inte det som vetenskapen har känt till sedan Skinne och beyond utan snarare något som hamnar under antropomorfismen. Därför försöker jag hitta något som kan säga vad han egentligen är för en kuf.

Vems tår skulle du trampa på? Jag försöker bara besvara dina frågor om det nu är mina tår du förmodat skulle ha lagt din vikt på? Alla har vi olika tycke och smak och filosofi vad gäller träning och man måste hitta det som passar en själv och ens häst och vad man kan stå för. Sen plockar man det man tycker är bra från var och en. Är man osäker på en tränare så kan man alltid åka som publik.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Tjatter Hej. Styvmor fyller snart 70 och vi vill förstås göra/ge något lite extra när hon nollar. Vi är inne på någon typ av upplevelse av...
Svar
18
· Visningar
630
Senast: Hajfisk
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
717
Utrustning Hej, nån som vet av nått märke/modell på flughuva m. öron som har utbuktningen längre ner på huvudet? Hästen fick ta andra pållens...
Svar
2
· Visningar
269
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 330
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar