En dag i stallet..

L

LindavCindy

Jo, har täkt lite på det här nu. Hur mycket tid tillbringar ni med eran häst. Ryktar ni varje dag? Eller slänger ni bara på sadeln och springer hem efter ridturen om hästen har rent i boxen? Rider ni varje dag? Vad gör ni med era hästar?

Jag rider henne ca 5-6 dagar i veckan och ryktar henne varje dag (med små undantag.) Mocka jör jag självklart varje dag (utan undantag)

Vore lite roligt att veta bara :)
 
Sv: En dag i stallet..

Jag mockar och sånt varje dag, självklart:p
Men borstar gör jag bara om jag ska motionera dom, så jag borstar alltså inte varje idag. Islandshästen försöker jag motionera 5 dagar i veckan i alla fall och dom små ska röra sig 4 dagar i veckan. Alltså borstar jag 4-5 dagar i veckan.
 
Sv: En dag i stallet..

Jag har tre tävlingshästar så jag tillbringar många timmar i stallet.

Måndag-Onsdagar jobbar jag till kl 16 så dåhar jag en hästsköttare som mockar och gör alltklart i stallet tills jag kommer. Hon rider också en av hästarna de dagarna.

DE andra dagarna är jag i stallet från tidig förmiddag till eftermiddag någon gång. Tränar även andras hästar på torsdagar och håller träningar på fredagar. Mockar och skötter om hästarna gör jag varje dag!
 
Sv: En dag i stallet..

Jag spenderar måånga timmar i stallet varje dag :D bara går där å skrotar å myser. har med min vovven oxå så hon får vara ute å busa.
mockar varje dag givetvis! och fyller på min höpåsar å krafthinkar.
halmar om det behövs å sen sopar hela stallet å krattar planen utanför.
tar av täckena varje dag och borstar av honom, men inte varje dag som jag ryktar honom ordentligt kanske att jag ryktar 4 dagar i veckan. rider honom 4-6 dagar beroende på humör å väder ;)
fixar ALLTID klart box å foder osv innan jag hämtar hästen, känns som man får en lugnare känsla då och kan rida i lugn och ro å att man hinner borsta å fixa :love:
pratar med de andra å filosoferar. fixar vattnet i hagen 2ggr per vecka å nya grenar 1ggr per vecka :D

går sjukskriven så min dag går ut på att umgås med mina djur :D
 
Sv: En dag i stallet..

Jo, har täkt lite på det här nu. Hur mycket tid tillbringar ni med eran häst. Ryktar ni varje dag? Eller slänger ni bara på sadeln och springer hem efter ridturen om hästen har rent i boxen? Rider ni varje dag? Vad gör ni med era hästar?

Jag rider henne ca 5-6 dagar i veckan och ryktar henne varje dag (med små undantag.) Mocka jör jag självklart varje dag (utan undantag)

Vore lite roligt att veta bara :)

Jag är hos hästen ca 4 timmar varje gång. Och rider då ca 1-1,5 timme. Resten av tiden borstar jag (brukar inte bli jättemycket ändå) mockar, fixar med utrustningen så att den alltid är fin till nästa dag, mockar, foder, vatten osv... Sedan så pratar jag i hundra år kan tilläggas. :angel:
 
Sv: En dag i stallet..

hmm.. jag är i stallet ungefär 4-5 timmar om dagen:). har inte så jättemånga sysslor men är mest där och myser med ponnyn :love:
jag rider/kör väl ca 1 - 1½ timme, mockar och fixar maten (höpåsar och kraftfoderbyttor). sen borstar jag innan jag rider, ryktar efter, sköter utrustningen och tricktränar lite med ponnyn. någon liten promenad hinner vi oftast med oxå.
jag hatar att stressa i stallet, så jag tar min tid :)
 
Sv: En dag i stallet..

Jag är hos hästen ca 4 timmar varje gång. Och rider då ca 1-1,5 timme. Resten av tiden borstar jag (brukar inte bli jättemycket ändå) mockar, fixar med utrustningen så att den alltid är fin till nästa dag, mockar, foder, vatten osv... Sedan så pratar jag i hundra år kan tilläggas. :angel:

Samma med mig!
 
Sv: En dag i stallet..

Mockar måndag - fredag, helgen tar stallägaren. Jag sköter hans häst i veckorna. Handen på hjärtat så ryktar jag inte varje dag, men nästan. Rida har jag inte kunnat göra på flera veckor - medecinskaskäl, men jag har longerat vissa dagar. Hur länge jag tillbringar i stallet är olika
 
Sv: En dag i stallet..

Eftersom hästar för mig är en livsstil och inte bara ännu ett husdjur, så försöker jag vara i stallet så mkt som möjligt. Det är ändå JAG som bestämt att JAG ska ha häst och det är JAG som köpt hästen för MINA pengar och jag betalar ändå X antal tusen kronor i månaden för att min häst ska må bra, med foder, utrustnining, stall, hage, veterinär och hovslagare med mera.

Jag är i stallet 4.5-7 timmar om dagen i stort sett 365 dagar om året. I år tror jag att jag skippat stallet max 10 dagar, tack vare att vi bara är tre personer/hästar i stallet, som ställer upp för varann. Jag har 7 km till stallet och de andra har 8-9 km till stallet, så det är perfekt att vi matchar varandra så bra, med tanke på att jag har ryggmärgsskada och inte är så där värst på tyngre jobb, som välta ner halmbalar, släpa höbalar och så vidare.

Måndag-fredag
6.40 - 6.55, brukar jag stanna i stallet, fylla på vatten och byta täcke på vintern, samt snabbvisitera min dam och kollar broddar på vintern. De andra i stallet är pensionärer och släpper ut min dam, strax innan de rider ut.

Jobbet

8.30-9.00, släpper jag ut hästarna, bär ut vatten och hö i hagen, de dagar som stallkompisarna är i sin stuga uppe i Nacka, periodvis.

Jobbet

12.30-13.30, ger jag hö i hagen, mockar och ställer i ordning foder och vatten till kväll och morgon, samt blöter betfor till kvällen, när jag slutat jobba för dagen.

Hem o lunch

14.45-19.00, bär fram dagens utrustning, borstar och lägger fram stalltäckena på boxdörrarna och tar in hästarna för eftermiddagsmat. Tar en snabbfika och byter om vid behov. Ställer min dam på stallgången, täckar av, borstar, visiterar, kratsar hovar och kollar broddar på vintern. Därefter dagens motion, eller bara en allmän mysstund. Efter passet ryktar jag damen rejält och kratsar hovar, samt kollar på vintern att broddarna sitter bra.

Ut till mor och far, kvällsmat samt kvällsfika.

21.00-21.15, stalltitt för vattenkoll och tillrättaläggande av nattäcket, eventuellt fodring om inte stallkompisen är iväg och tränar.


Lördag-söndag
8.30-10.30 Utsläpp, med tillhörande arbetsuppgifter och mockning, de dagar, som stallkompisarna är i Nacka.

Vissa helger, rider vi i stallet ut tillsammans och då är vi i stallet 9-13.00

14.30-19.00, andra helger... bär fram dagens utrustning, borstar och lägger fram stalltäckena på boxdörrarna och tar in hästarna för eftermiddagsmat. Tar en snabbfika och byter om vid behov. Ställer min dam på stallgången, täckar av, borstar, visiterar, kratsar hovar och kollar broddar på vintern. Därefter dagens motion, eller bara en allmän mysstund. Efter passet ryktar jag damen rejält och kratsar hovar, samt kollar på vintern att broddarna sitter bra.

Söndagkvällar
20.45-21.15, kvällspass med täckeskoll av alla hästarna, vattenpåfyllning och nattfodring innan jag åker hem till stan.
 
Senast ändrad:
Sv: En dag i stallet..

Det blir nog i genomsnitt 2-4 timmar per dag, ibland mer ibland mindre. Har eget stall på gården.
Mockar när jag släpper ut hästarna 5:30 på morgonen innan jobbet, fixar maten och vattnet när jag kommer hem kl 17:30. Ska jag rida så borstar jag, annars får det vara. Om inte hästen är lerig och så, då blir det en borstning innan kvällsmaten.

Jag är fritidsryttare och har en gammal nordsvensk så jag rider ca 3-6 dagar i veckan blandat skog och bana. Det blir färre dagars ritt nu när det är mörkt och jag inte har någon ridkamrat, är något mörkrädd.
 
Sv: En dag i stallet..

Det blir många timmar. Har stallet precis "utanför dörren". Släpper hästarna på morgonen. Om jag inte jobbar brukar jag mocka, sopa, fylla vatten och väga hö. Tar ca 2 timmar till 6 hästar. Borstar när jag ska rida (och om de är mycket leriga när de kommer in - men de rullar sig sällan :love:). Sen har jag en timme per kväll innan kvällsfodringen som jag sköter om de; 1 häst/dag. Då rycker jag manen, klipper örontussar borstar igenom svansarna (i med pälsglans) och klipper den på längden och sen ryktar jag den tiden som är kvar = ca 30min. Tycker det är jättehärligt att vara helt ensam med hästarna på kvällen, lugnt och skönt och vi kan prata om allt möjligt :D .
 
Sv: En dag i stallet..

Min häst får mockat varje dag, däremot ryktas hon bara om hon är smutsig och ska ridas (om hon är extremt smutsig blir hon borstad även om hon inte ska ridas). Om det inte är smuts där sadeln ska ligga kan jag hoppa över borstningen innan ridningen, men då borstar jag efter istället.
 
Sv: En dag i stallet..

Jo, har täkt lite på det här nu. Hur mycket tid tillbringar ni med eran häst. Ryktar ni varje dag? Eller slänger ni bara på sadeln och springer hem efter ridturen om hästen har rent i boxen? Rider ni varje dag? Vad gör ni med era hästar?

Jag rider henne ca 5-6 dagar i veckan och ryktar henne varje dag (med små undantag.) Mocka jör jag självklart varje dag (utan undantag)

Vore lite roligt att veta bara :)

Mockar oftast varje dag om inte någon käck stallkompis har gjort det:smirk: , vi brukar ta varandras boxar lite då och då för att låta varanda spara tid eller bara vara snälla.:)
Jag rider 6 dagar i veckan(om vädret tillåter), antingen bara på min egna eller mammas också, så jag borstar min häst 6ggr/vecka.
Jag rider i ca 30-40min, då jag nu jobbar med kontidionen.
Vad jag gör med min häst? Borstar, rider, myser med eller bara står och pratar lite med henne vid hagen.
Och som några andra här så är även jag expert på att prata lääänge och mycket.
Så jag tillbringar allt från 2h till 3h jag tillbringar nog 1,5h med min häst.
Vad gör jag i stallet, jag mockar, fixar vatten, mat och sopar stallgången och i boxen.:banana:
 
Sv: En dag i stallet..

Jo, har täkt lite på det här nu. Hur mycket tid tillbringar ni med eran häst. Ryktar ni varje dag? Eller slänger ni bara på sadeln och springer hem efter ridturen om hästen har rent i boxen? Rider ni varje dag? Vad gör ni med era hästar?

Jag rider henne ca 5-6 dagar i veckan och ryktar henne varje dag (med små undantag.) Mocka jör jag självklart varje dag (utan undantag)

Vore lite roligt att veta bara :)

Jag är nog ute mellan 2-6 timmar per dag, men det ligger oftast runt 3. Jag har en shettis som är tre år, tömkör, longerar och löshoppar honom, sen är det en tjej som rider honom ibland ( håller på att rida in) Jag ryktar nästan varje dag.

Har mockning och fordring till min häst, så det blir en massa pyssel.:love:
 
Sv: En dag i stallet..

Jag mockar alltid supernoga och lägger in både spån och halm så att det ser riktigt mjukt och mysigt ut:) Tvättar vattenkrubba och vanlig krubba, lägger upp mat, fyller på vatten i hagen, borstar och pysslar, rider eller tömkör (dock inte alla dagar). Tycker att det är jätteroligt att göra fint åt hästen och pyssla i stallet.
 
Sv: En dag i stallet..

Stallet och hästarna tar upp nästan all min lediga tid, men det är så jag vill ha det.
Som idag.. jag var i stallet vid 9.30 och mockade, fixade maten och red en sväng i skogen med stoet + borstning, gos och stretching.

Sen lastade jag valacken efter att klätt på honom sele, täcken och alla skydd och åkte till banan, träffade kusken, selade på och kollade när kusken testade av hästen. Sen av med allt, på med täcken och hem till stallet och duscha, fixa och linda benen, stretcha och ta in resten av hästarna. Och så göra rent utrustningen.

Var hemma vid 16.30 och då är restiden till banan bara knappt 10 min nu när det var halt men jag pratade och diskuterade iofs rätt länge med kusken också, plus att hästen tappade en sko under jobbet som vi fick slå på så det tog lite längre tid än om jag hade kört själv.

Beroende på hur mkt tid jag har tar jag det i olika tempo..vissa dagar är det stressat för att hinna ut med båda hästarna, och då snabbmockar jag och är klar med båda hästarna och hemma inom 2 h. Då har båda fått komma ut på en sväng också, ofta tar jag nån av dom på släp och kör den andra, praktiskt.

Andra dagar kan jag mocka och pyssla i stallet i 2 h och borsta och gosa med varje häst i nån timme och sen rida/köra varje häst en eller 2 h ..
 
Sv: En dag i stallet..

Ute varje dag

mockar
går igenom hästen
rider

De dagar man inte rider kan man ändå vara där en lång tid och bara pyssla. Visst ibland har man lite bråttom och skippar då ridningen men genomgånegn av hästen görs alltid ändå.
 
Sv: En dag i stallet..

Är varje dag i stallet, då jag inte har nån som hjälper mig med henne. Släpper ut själv(har personal som gör det, men jag vill att hon kommer ut tidigare än så), mockar och spånar.
Gör maten, både kraftfodret och höet. Hon borstas dagligen oavsett om hon vilar. En till två dagar iveckan får hon vila, beroende på vad vi gör/gjort.
Annars så jobbar jag henne väldigt varierande, med körning, dressyr, uteridning, hoppning, tömkörning, longering.....
Sen ska hästen tas om hand efteråt, typ spolning av ben, torkas om svettig...ja ni vet.
Efter motionen är det hagens tur, den mockas dagligen, kan sänka mig till varannan dag, fylls på med lite pyssl-på kvistar, staketet kollas(för halva hagen är eltråd).
Sen börjar jag nog bli färdig=)
I tid pratar vi om 3(då får jag gå på som en skållad råtta)-5 timmar. Oftast blir det råttmodellen, man vill ju hinna hem oxå. Dom dagar hon vilar rör det sig om en timme....
 
Sv: En dag i stallet..

jag är i stallet så läne jag kan.
först hämtar jag hästen i hagen, sen borstar jag i en halvtimme överallt så att allt smuts försvinner sen rider jag i en timme sem mockar jag. sen putsar jag sadlen/tränset efter varge rid pass.:smirk: o.. ps, jag rider varge dag
 

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
224
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 599
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 081
Senast: Freazer
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 850
Senast: Miiikaela_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp