Hur är en dag i stallet för er?
Hur mycket & vad äter era hästar på morgonen,
när sker ert utsläpp,
äter era hästar i hagen,
när sker ert insläpp,
när gör ni iordning hästarna & vad använder ni,
när rider ni,
vad gör ni efter passet,
när fodrar ni,
när mockar & städar ni,
när ger ni era hästar godis,
när kvällsfodrar ni,
osv osv.
Skriv så mycket ni kan från morgon till kväll, intressant att veta era rutiner!
Jag arbetar med hästar och mina dagar ser lite olika ut, då vi har ca 75hästar på gården. Inackorderingar, egna hästar, träningshästar, unghästar.. ja hästar i alla åldrar och för olika ändamål, dock endast islandshästar. Vissa dagar går till målning, staket osv (alltid något att "renovera" eller göra om), ibland mycket hantering av föl/unghästar. Men ska försöka beskriva en någorlunda "vanlig" dag
Går ut till stallet 8.00 och tar ut hästar, fodrar, mockar till våra egna hästar, fyller vatten till de som behöver, kollar till unghingstarna och sopar. Klar med stallet ca 9.30 om jag är ensam. Alla hästar äter ute.
Efter morgonstallet börjar jag rida mina träningshästar. Har oftast samma utrustning till alla, eller olika träns bara (samma sadel, ev någon annan till nån häst som inte kan ha min). Hästarna borstas av och kratsas hovar innan ridning. Efter ridning duschas de svettiga hästarna och alla hästar får skydd från knott, men olika mycket (vissa sprayas bara lite med flugmedel och andra måste man smörja in helt)
Hästar i träning får mineraler och salt efter ridning. Ev. kraft om någon behöver..
Jag rider fram till 12.00
Äter själv lunch, hästarna har gräs i hagen så får inget då.
Fortsätter rida efter lunchen, gör lite småjobb som ex. lagar något staket, krattar... Har ibland ridlektioner på em/kväll .
Fodrar alla och tar in våra egna hästar som ska in (en tävlingsvalack och en hingst) kl 18.00.
Av alla 75hästar står ca 5-10st på box, resten hålls på lösdrift ute
ägarna tar in hästarna och mockar själv. Personal i stallet släpper ut och sköter alla fodringar.