En D-ponny hoppar bland C-ponnyerna.

H

Hoppryttarinnan

En ponny som står i vårt stall mätte jag i morse eftersom jag tycker att han ser väldigt stor ut. Han är slutmätt till 140 cm, alltså maxad C-ponny.

Jag mätte honom till ca 144-146 i manken och 138 cm i ryggen. Han har en älgmanke.

Han vinner vartenda tävling han startar, men han hoppar bland C-ponnyerna. De andra ponnyerna har verkligen inte en chans, eftersom han vinner med över 10 sek varje gång.

Finns det verkligen inte man kan göra för att få över honom till rätt kategori?
Jag menar, det skiljer ju faktiskt 4-6 cm FRÅN C-ponnygränsen. Han är ganska gammal, så han är ju inte klinikmätt och jag vet inte hur hårda de var med slutmätningen för ca 6 år sedan.

Sv: En D-ponny hoppar bland C-ponnyerna.

Du kan anmäla till ridsportsförbundet?? Men det kostar.

Senast ändrad:

6. SvRF kan beordra kontrollmätning i syfte att bedöma om en mätning är korrekt utförd
och utser därtill två mätmän vilka i sin tur utser veterinär och bereder de mätmän, som
gjort den ifrågasatta mätningen tillfälle att närvara. När kontrollmätning görs på SvRF´s
begäran svarar SvRF för mätmännens kostnad.

7. Ägaren till en ponny eller en privatperson, som vill ifrågasätta mätningen av annans
ponny kan hos SvRF begära kontrollmätning. Skriftlig begäran med angivande av
skälen till framställningen skall insändas till SvRF:s kansli tillsammans med deposition
av 1000 kr. Sådan begäran skall av SvRF avslås om kontrollmätning redan skett eller
begäran bedömes oskälig. Den som begärt kontrollmätningen svarar för mätmännens
kostnad. Beviljas inte framställningen eller visar det sig att det ifrågasatta mätintyget

Källa: http://www3.ridsport.se/ImageVault/Images/id_10324/ImageVaultHandler.aspx

Jo, det hade vart en bra ide. Kontrollmäter de inte på tävlingar längre?

alla sveriges c-ponnyryttare hade nog blivit glada. D-ponnyn hoppar liksom nästan på SM nivå för C-ponny. Det är fel tycker jag.

Min är mätt på klinik till 140,0 två gånger utan fusk. Hemma är han ca 143 med skor och tumstock.

Jag använde mig inte av tumstock. Jag använde mig av en riktig mät"pinne" eller vad man kallar det.

Jag trodde också att det kontrollmättes... för det görs väl, om inte annat på sm-nivå? Har för mig att det blev strängare t.o.m för inte så längesedan?

Att ponnyn vinner nästan varenda tävling har inget med mankhöjden och göra.

Troligen är det så att det är en duktig ryttare på en fin ponny som är rädd om benen.

avundsjuk?

Tänkte samma.
Vinner den dessutom med så mycket som 10 sek varje gång är det definitivt inte mankhöjden som är 'problemet'. ;)

Den kanske vinner stort om han går som d-ponny med, men det hade ju varit mer schysst mot dom andra tävlande kanske? Att tävla mer på samma villkor.

Den kanske vinner stort om han går som d-ponny med, men det hade ju varit mer schysst mot dom andra tävlande kanske? Att tävla mer på samma villkor.

Om sanninge ska fram så spelar inte nån futtig centimeter någon roll. Bland hästarna kan det ju skilja 20 cm och ändå så kan den minsta vinna. Det handlar om motivation, rätt ryttare och kunskap. Inte mankhöjden.

Så du tar dig friheten att mäta någon annans häst utan tillåtelse? Det luktar avundsjuka om du frågar mig.
Hade det inte varit bättre om du frågar ägarna om de kan kontrollmäta honom eftersom du tror att han är för stor för att tävla som c-ponny?

Är ryttaren så duktig att de vinner med god marginal varenda gång så lär hon ha en god chans bland D-ponnyer också.

Det är sådant fusk som gör att kontrollmätning och liknande har införts.
Men jag vet inte om du kan göra något mer än prata med dem, om du inte vill slänga ut pengar för en principsak.

*typ KL*

Om 4-5 cm skulle ha SÅ stor betydelse som 10 sek skulle ju en liten b-/c-/d-ponny aldrig kunna vinna - där skiljer det ju nästan 10 cm, så jag tror inte det bara hänger på centimetrarna ;) Dock är ju det inte samma sak som att inte alls ha olika kategorier eftersom det skulle betyda att 120-ponnyer skulle tävla mot 160-hästar. DET gör ju självklart skillnad!

Dock tycker jag också att man ska ha hästen i rätt kategori och om denna ponnyn är så bra skulle den nog hävda sig bland D-ponner med.

en liten fråga halvt OT: även om det inte kontrollmäts på varje tävling kan man väl råka bli skickad till kontrollmätning, tar de inte typ "stickprov" ibland?

Att den skulle kontrollmätas på tävling är nog inte så sannolikt. Min kompis har en d-ponny på 144cm(hemma mätt), den har gått som c-ponny hela sitt 19-åriga liv(som har innefattat sm placeringar). 138cm står det i passet att den är. Den är väldigt lång över ryggen och har stort huvud och är även ganska grov. Jag kan säga att första gången jag såg den var det uppenbart att den INTE var en c-ponny. Men den har aldrig åkt fast.

Så om ponnyn ska förflyttas till en annan kategori så gäller det nog att prata med ägarna, för ute på tävlingarna görs det inget(inte när det är en så pass liten skillnad i alla fall).

Han vinner vartenda tävling han startar, men han hoppar bland C-ponnyerna. De andra ponnyerna har verkligen inte en chans, eftersom han vinner med över 10 sek varje gång.
Normalt sett är det väl så att b-ponnyerna har snabbast tid på samma banor, vilket innebär att ju större hästen är ju längre tid tar det att konka runt på den runt banan.

Sluta vara avundsjuk är mitt råd och gläds med dem det går bra för istället. :)

Liknande trådar

Tävling En fråga av ren nyfikenhet.. I motsats till de nu så vanliga diskussionerna om "för stora" ponnyer så har jag motsatt "problem" - min...
Svar
1
· Visningar
1 098
Senast: Xenon
·
C
Hoppning Satt och funderade på en sak... gränsen mellan C- och D-ponny i Sverige går ju vid 140 cm, men 138 utomlands. Om man då har en som är...
Svar
4
· Visningar
1 189
Senast: foxtrot
·
Y
Hästvård Har ört att man kan mäta ner hästar så dom kan gå som ponny. Min förra häst var ca 149-150 cm mkh fick då höra av alla att jag borde...
Svar
17
· Visningar
3 396
Hoppning Ponnyn ifråga ägs av en tjej som rider för samma klubb som jag. Ponnyn köptes som 4-5 åring tror jag, och tävlades fram till den...
Svar
6
· Visningar
1 494
Senast: Fjordlover
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka