En CL-hopp=Tävlingsinriktad?

movi

Trådstartare
Jag har fått för mig att en CL-hoppning är lite av inkörsporten till de lokala tävlingarna,så att man får veta lite om hur det går till att tävla!
Eller att man åker dit för träning för både ryttare och häst,osv!

Men inte att det skulle vara värsta tävlingsbanan!

De CL-hoppningar jag varit på,både deltagit i och även tittat på,har haft lätta banor,bra hinder,och duktig banpersonal som hjälpt till!
Resultatet har blivit bra för både små och större ryttare,vana och nybörjare,och de flesta vill nog fortsätta!

I helgen var jag iväg på en CL-hoppning på en väldigt liten klubb,jag själv har lagt hoppningen på hyllan,men tänkte en CL kan jag ta..50 och 70 kan jag nog kravla mig över:D,några år sen man tävlade!

Kommer på plats och ser banan och blir som en fågelholk..
Blomkrukor både högt och lågt,påskris,och gud vet allt och en plastmatte-mur..
Resultatet blev mycket och många vägringar för de flesta!

Är det vanligt med dessa "skrämselhinder" i CL-klasser på 50cm och uppåt?
Jag har inte varit iväg på CL-hoppningar på länge,men trodde i min enfald att såna var lite enklare!

Sv: En CL-hopp=Tävlingsinriktad?

Min åsikt är att det är lika bra att vänja sig från början.

Jag antar att du har varit på klubbtävling?
Där är det ofta så att både de som tävlar och arrangerar tycker att det är väldigt roligt att använda och prova "riktiga" hinder, även om de är lite karaktärshinder.
Det finns inga särskilda regler, rent hinderutseendemässigt, för Clear Rounder/klubbtävlingar.

Kommer man inte över såna hinder på träning gör man det ju inte på tävling heller. Det är ju jättebra att få träna på att komma runt en bana där det inte spelar någon roll om man får vägringar eftersom inget resultat sparas. Dvs. hästen kan vägra och du får ändå försöka både en och 10 gånger till.

Det är ju egentligen inte annat än ett hinder vilket som helst. Hästarna borde inte ha förutfattade meningar om hinder om de är tränade på olika hindertyper från början.

De flesta som har sådana hinder brukar väl säga till om det innan/skriva i "proppen", men det kanske inte alla gör.

Jag tycker ju personlgen att man för hästens skull ska ha tränat på såna hinder innan man funderar på att ge sig ut, även på CL.
Tanken är ju att det ska vara träningstävling och förberedande inför riktiga tävlingar, utan att ha några större krav på att komma felfritt eller liknande.

Vissa har ju dessa hinder Just för att ryttarna ska kunna förbereda hästarna på pyttehinder istället för att behöva börja på LD/90 där höjden ju har kommit upp lite.
Andra väljer att ha supersnälla hinder för att det ska passa även för "fegisar"..

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Gps tracker för Android?
  • Värma spenat?
  • Vad gör vi? Del CCVII

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka