En bra sko!

Sv: En bra sko!

Fast skoputs hade nog inte gjort att sulan på dessa skor hållt. Men det var bra tips, det tackar jag för! :)

Fast där måste jag nog säga emot det där att man inte "får" smörja sina skor med sadelfett eller sadeltvål - det är precis så jag har fått mina Blundstones att hålla i 5 år och mer än det! De håller både i sula, sömmar och håller vätan ute så ditt påstående stämmer åtminstone inte på de dojorna.

Hade dom gått sönder inom ett par månader eller om det uppenbart var något tillverkningsfel på dom så hade jag reklamerat. Men när dom ändå håller ett år i tuff miljö tycker jag att det är okej, nu var det dock något år sedan jag hade blundstone men det är snart dags att inhandla ett par.

Fast skoputs hade nog inte gjort att sulan på dessa skor hållt. Men det var bra tips, det tackar jag för! :)

Är det sulan som luckrats upp ?

Tyvärr ett fenomen vi kommer få vara med om nu på alla skor, fick höra att det är någon beståndsdel i gummit de gjuter sulorna med som nu inte längre får ingå vilket gör att sulorna inte klarar urinen i stallet utan fräts sönder vilket tyvärr kommer att drabba alla märke efterhand som deras sulor av gamla materialet tar slut. Hittills har jag drabbats av fenomenet i MH och Dublin och båda var nya modeller för året så tillverkade i nya materialet av sula. Hörde att samma sak redan börjat drabba Graninge också. Mina älskade tofflor som alltid hållt har nu de nya sulorna och håller max 2 månader i stallet.
Och som sagt det kommer att drabba alla märke fram tills de kommer på hur de skall komma tillrätta med det och hittar någon ny beståndsdel som får samma effekt som den som blev förbjuden.
Gäller att hitta gamla överblivna modeller på skor nu som fortfarande har de gamla sulorna.

Vad gäller ridskor så är treadstones fårskinnsfodrade med grova sulan och stålhätta helt oslagbar vintertid, jag är en skomarodör men dessa lyckas jag aldrig slita ut. Har två par igång sen många år tillbaka och bästa av allt ytterligare två par nya liggande (med sulor som håller) så den biten kommer jag att klara mig länge på.

Ariat är superbra! Jag säljer många såna. Den bruna sulan är lite simplare än den blåa. Den ger fortfarande ett bra stöd o en bra svikt. Men för er som har problem med knä/höfter/rygg så är den blåa sulan den som gäller. Har ni höga fotvalv, ta med snörning. Bromontstövlarna är urinbeständiga o vattentåliga. Skorna är vad jag vet (kan komma ihåg fel) vattenavvisande. Sina skor sköter man om bäst genom att skrubba dem rena under rinnande vatten, låta de torka i rumstemperatur (stövlar ska hängas) och sen gå på med enskokräm som det EJ finns alkohol i. Tex Kiwi skokräm, eller Ariats egna.

Nä, där är en stor spricka i sulan helt enkelt. De är av märket Treadstone så dem vill jag aldrig ha igen ;)

Det blir som en stor spricka när de luckras upp av urinen, konstigt att det hänt med treadstone har både deras vinter och sommar skor och de är som sagt de jag har absolut bäst erfarenhet av inte ens tillstymelse till uppluckrad sula på någon av dem och satt och funderade efter jag gjort förra inlägget de äldsta av vinterskorna måste vara minst 8 år gamla och det är favoriterna ingångna och sköna så alltid dem jag använder till vardags hela vintern så det är många timmar de suttit på fötterna minst sagt.

*KL*

Jag har ett par Hööksskor, Paddock Jodphur CRW som jag haft sedan hösten 2007 eller våren 2008, minns inte riktigt, men dom håller än. Inte en antydan till sprickor eller läckor och inte har jag skött dom speciellt noga heller, bara smörjt ibland. Har haft dom som ridskor, stallskor och hämta-hästen-i-lerig-hage skor, så dom har verkligen fått jobba.

O stålhätta har dom :)

Kolla användarbetygen på Hööks sajt så ska du se att det är bara beröm beröm.

Men jag har inte gått i urin med mina ;) De första tre månaderna hade jag dem som vardagsskor. Sedan fick de bli stallskor. Men jag går inte runt i urin regelbundet eftersom mina hästar står på lösdrift. Jag har alltså inte mockat i dem.

kl

Måste nog vara den som inte röstar på Ariat.
Har visserligan haft mina i 2 år nu, men bara vid ridning, har andra skor/gummistövlar vid all annan stallvistelse.
Har ett par med dragkedja frampå och med nån ergonomiskt formad sula.

Bara efter nån månad ramlade pluppen (som ska hålla sporrarna på plats) av, och nu har lädrets töjts så mycket att jag inte kan rida i dem utan att skon nästan faller av och typ bara hänger fast med hjälp av shortchapsen...

Behöver nya NU och vet inte vad jag ska köpa, blir nog inte Ariat igen trots att de är snygga.

Blundstone är en riktigt favorit, men dom håller inte så himla länge dom heller. Brukar byta ut dom en gång om året, men dom börjar läcka tidigare än så.

Har funderat lite på detta med Blundstones hållbarhet, kan det ha att göra med att de nu tillverkas i Malaysia (eller var det nu var) istället för Australien som de gjorde förut?

Har avverkat många par Blundstone och tycker de gamla hederliga Australiensiska stålisarna som var lite nättare i modellen (läs ordentlig, stigbygelvänlig klack), höll mycket längre än de "klumpigare" som jag haft de senaste åren. De har jag också fått byta 1 gång/ år.

Testar nu hur länge Mountain Horse ståldojjor håller, det paret jag haft förut höll i ca 8 månader. Har då dem i ur och skur, mellan 12-14 timmar per dag, året runt.

Kl Är helnöjd med mina billiga Börjes ridskor med stålhätta ,under 400kr och inne på 3 dje året nu.Har haft diverse dyrare med dålig hållbarhet bla Moutain horse ,gav upp efter 3 dje reklammationen.

Liknande trådar

Fritid Insåg imorse när hösten/vinterns första snö kom att jag behöver en ny vintergarderob som både klarar hundpromenaden men också håller mig...
Svar
1
· Visningar
351
Hemmet Börjar bli lite less på mina lakan från Ikea (Ullvide) då de inte blir riktigt rena i tvätten + att jag ofta måste tvätta madrasskyddet...
Svar
16
· Visningar
656
Senast: Jfrelin
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Ok varning för långt och veligt inlägg här nu, men behöver få skriva av mig känner jag. Kanske att när jag ser saker och ting på pränt...
Svar
14
· Visningar
1 377
Senast: Görel
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 304
Senast: Edla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka