En bra förstahäst???

R

RosenMedTaggar

Jag ska snart köpa min första häst och behöver lite tips... det ståpr ju en massa tips i olika böcker vad man ska gör osv, men det står likadant överallt så det är lite tråkigt. Tänkte fråga några som har egen häst och vet hur det är. Det mina föräldrar är mest intresserade av är förstås priset... Nån som har en aning om hur mycket det kostar att hålla en häst? Inklusive stallhyra ca 1500 kr/mån, foder, träning, skoning, ev. veterinär, försäkring mm. Vilket är det bästa sättet att försäkra hästen på?
Jag planerar att köpa en häst som är ca 160, runt 10 år gammal... Hur mycket äter en sån häst om dagen och vad kostar det??

Jättetacksam för svar!
 
Sv: En bra förstahäst???

Först ska du fundera ordentligt på vad du vill göra med din häst. Vill du tävla eller bara motionsrida? Om du vill tävla, vilka grenar och hur högt upp i klasserna? Vill sätta den i avel eller vill du ha en kompis att pyssla om? O s v....
Kort sagt tänk igenom mycket noga vad vill med din häst.
Som nummer två kommer den ekonomiska biten. Hur mycket har du råd att köpa häst för, vad får den kosta? Hur är det med utrustning till hästen? Det är inte så billigt att köpa sadel, träns, täcken ev sele och vagn eller vad man nu behöver. Hur mycket har du att avätta till detta?
När du har klart för det här så hålla dig till annonser på hästar som ligger inom din prisklass och med hästar som passar just dig. Finns inget värre än att råka hitta rätt häst som är för dyr. Så det är egentligen sådanna självklara saker som att du inte köper en valack om du vill avla eller att kanske ditt bästa köp är en shettis om du bara vill ha en kompis att pyssla om eller köra.
Vad månadskostnaden blir varierar väldigt mycket. Om du har en stall hyra på 1500 vad ingår i den? Hur mycket foder utöver vad som ingår i stallhyran du kommer att behöva köpa är väldigt individuellt. Men vissa raser brukar kräva mer än andra. T ex fullblod och varmblodiga travhästar brukar ha ganska stora krav på sitt foder. Där en halvblodsvalack kanske klarar sig på bara ett bra grovfoder. Likadant så kommer det att bero på hur mycket hästen tränas hur mycket foder den behöver.
Samma sak med hovslagare och veterinär. Hur ofta en häst behöver hovslagre varierar en precis som vad hovslagaren tar betalt. Veterinär hoppas man ju att slippa så mycket som möjligt och har du tur så behövs det kanske bara en gång om året för vaccination och koll av tänderna. Samma här olika veterinär tar väldigt olika betalt för dessa tjänster.

Om man tittar lite på vad andra som har en häst och har den uppstallad betalar så brukar månadskostnaden ligga mellan 2500 och 5000. Då med färsäkringspremien inräknad, men det beror ju också på vilken typ av försäkring och till vilket belopp du försäkrar din häst för.
 
Sv: En bra förstahäst???

Ojoj, det var en del jag hade glömt att säga allstå...

Klart att allt är individuellt, jag hade tänkt mig att träna och tävla lite lokal hoppning och ev. dressyr också. Vet inte riktigt vad hästen får kosta, men 50 000-60 000 absolut max. Sen ska den ju kunna nåt oxå ;P
 
Sv: En bra förstahäst???

Jag har en ponny som heter Diana. Det är verkligen jätte kul att ha häst men det kostar en massa och man har inte tid åt nått annat, som t.ex. kompisar,killar,läxor och sånt.. Jag tycker nog att 10 är lite litet för en första häst, säg runt 12-15 är en bra läromästar ådler. Nu har jag precis fått ett eget nytt stall men när jag hade henne stå på stall plats kostade det runt 1000kr o månan. Att sko ligger runt 300-1000kr nånstans, Om man vet lite om hästar och vill ha mer hjälp så fråga t.ex. ridlärare eller någon annan hästkunnig runt om kring dig. Lycka till med köpadet hoppas du hittar den rätta hästen:D .. MVH //Matilda:)
 
Sv: En bra förstahäst???

För 50-60.000 bör du kunna hitta en riktigt trevlig individ för dina ändamål!
 
Sv: En bra förstahäst???

Dett inlägget som Boj har skrivit har jag kopierat från en annan tråd men det gäller i allra högsta grad alla som ska köpa häst. Lägg särskillt märke till att det bör vara köparen som står för besiktningen inte säljaren.


"Som köpare har man undersökningsplikten, säljaren är den som ska tala om ev uppgifter som denne känner till om hästen. Hästförsäljare kan ofta gömma sig bakom te x att de inte kände till vissa saker om hästen. Detta är mycket svårt att bevisa, eftersom det då många gånger börjar bli många människor indragna i en sådan historia och åskter samt versioner kommer att skilja sig radikalt.

Är hästen chippad med pass så kan man kolla om det är rätt häst till rätt pass, veterinära undersökningar är självklara vid ett köp samt även att köparen själv eller genom ombud är närvarande när den sker. Köparen bör ju också har provat hästen vid flera tillfällen, och i olika miljöer. Köparen bör också ha satt sig in i rasens svaga punkter, detta kan vara avgörande för vad som bör göras under en veterinärbesiktning kort sagt bör man vara lite påläst för det tilltänkta objektet. Jag tycker att man även kan begära att ett blodprov tas om en senare tvist ev uppkommer, många tvister startar nämligen med att köparen tror att hästen varit drogad under provridning samt besiktning. Detta blodprov kan då användas för att säkerhetsställa huruvida detta var sant eller ej.

Jag tycker inte att man skall vara snål under en besiktning, hellre röntga än att avstå. Visserligen en extra kostnad men å andra sidan kant det komma att kosta långt mycket mer om man avstår, det händer ibland att vissa säljare inte går med på att hästen röntgas under sådana omständigheter skulle jag dra öronen åt mig.
En häst oavsett inköpskostnaden kostar lika mycket att behandla, så en billig eller dyr häst kvittar i slutändan stannar räkningen från veterinär på samma summa oavsett prislappen från början.

Priset på hästen är inte avgörande för om detta ska bli ett lyckat köp eller inte, det är människorna bakom köpet/försäljningen som gör situationen till vad den blir. Men köparen får inte förringa sin egen insats, den är betydligt större än vad många tror."
 
Sv: En bra förstahäst???

Kul att du ska köpa häst!:)

Det är mycket och tänka på och mycket utgifter blir det
Gör en lista på vilka utgifter som blir regelbundet och hör dig för vad tex hovslagare i området tar, vad kostar ex ridhuskort, tränare osv
Allt man nu kan behöva
Glöm inte och räkna med ev bensinkostnad till och från stallet varje dag.

Provrid flera hästar, ta tid på dig att hitta rätt
 

Liknande trådar

F
Hundhälsa Jag behöver tips. Min mellersta, Gibbs, äter för nuvarande Royal Canine Satiety Weight Management och även om jag är nöjd med fodret som...
Svar
18
· Visningar
1 269
Senast: Kakis
·
Kropp & Själ Min story: Jag kraschade på mitt sommarjobb efter mitt sista år på gymnasiet. Betygspressen hade haft mig på högvarv i tre år och pga av...
2
Svar
20
· Visningar
4 526
Senast: Ramona
·
Äldre Någon som bolla lite biltankar? Allt vad leasing heter blev sågat av mina kollegor vid lunchbordet idag och elbilar hade de noll koll...
Svar
17
· Visningar
2 310
Senast: lillkillen
·
Hästmänniskan Behöver era tips, råd och vad ni tycker om dessa alternativ som stallplatser. För och nackdelar. Plats 1 3000kr Bilresa: 15 min Det som...
Svar
7
· Visningar
1 256
Senast: Kiwifrukt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp