En "bot" flera...bottar?

Elegant machinery

Trådstartare
Skriver ett arbete om agenter och ska ta upp begreppet bots.
Min referens är en bok på engelska och de skriver bots, men nu fick jag problem eftersom jag ska skriva arbetet på svenska.
Vad heter egentligen bot i plural? Bot, Botten, bottar?

man säger ju annars att man ska undvika alla svengelska uttryck som printa, streama osv..

Sv: En "bot" flera...bottar?

Har alltid sagt och hört "bottar". En bot, flera bottar.

Man säger ju en robot, flera robotar. :)

Sant. Men jag tycker att "bottar" ser mer korrekt ut (äv. i förhållande till uttal), så jag skriver så. ;)

Du kan alltid motivera ditt val i arbetet som någon fotnot eller liknande (Eftersom blablabla så används bottar som pluralbenämning yadayada).

Inte direkt. Men "robotar" är ju allmänt vedertaget svenskt språkbruk enligt Svenska Akademien o.s.v. :p

Ja, men "botar" ser ändå inte bra ut med bara ett t, precis som "robottar" inte ser bra ut med två t. Tycker också att "botar" kommer för nära "bootar".

Liknande trådar

Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 076
Senast: fejko
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag kan inte låta bli att fascineras över vilket perfekt recept mitt nuvarande jobb följer för att döda precis all jobbmotivation jag...
Svar
12
· Visningar
2 258
Kropp & Själ Min story: Jag kraschade på mitt sommarjobb efter mitt sista år på gymnasiet. Betygspressen hade haft mig på högvarv i tre år och pga av...
2
Svar
20
· Visningar
4 647
Senast: Ramona
·
Hundhälsa Jag fick ju i somras reda på att schäfern har spondylos och har inte märkt något direkt i träningen (någon enstaka gång efter hård...
Svar
14
· Visningar
1 419
Senast: Idur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka