En benjaminfikus välbefinnande

Rie

Trådstartare
Har sedan många år en stor benjaminfikus. För något år sedan klippte sambon ned den då den började fara efter taket.
Redan innan detta hade den varje vårvinter (februari?) fällt alla bladen men kommit igen.
Jag vet inte om det var i samband med nerklippningen som fikusen inte fick tillbaka bladen i samma omfattning.
De senaste åren har den inte varit vacker och nu ser den för eländig ut. Kanske 100 blad på en stor fikus.
Vad gör man ? Går den att rädda? Hur i så fall?
Den har hela tiden stått i ett ljust hörn med fönster på vardera sidorna. Självvattnande stor kruka (annars hade den dött torkdöden för länge sedan).

Rie
totalt utan gröna fingrar, kanske svarta eller nåt

Sv: En benjaminfikus välbefinnande

Får den någon blomgödning? Prova det annars, jorden kanske är väldigt mager om ni inte bytt ut den.

Med tanke på din sista kommentar så kanske den mår som du förtjänar? :D

Har den gått ny jord? Gödselvattnar du? Dvs sköter du den?

En åtgärd för att få den att bli gladare kan vara att ställa ut den under sommaren. Gärna skuggigt. Med ny jord och lite beskuren - ta bort torra grenar.

"Med tanke på din sista kommentar så kanske den mår som du förtjänar? "

..hrmf... men varför har den då mått bra tidigare i många herrans år?....jag har inte ändrat mitt beteende avseende blommor och dess (o)skötsel.

Ska sätta om den, dock är det bara ett år sedan den sattes om sist och jag frågade faktiskt på handelsträdgården om vilken jord jag skulle använda.
Fast gödsel har ju varit en bristvara härhemma förstås.....ska försöka med det.

Risken med att ställa ut den är nog att den skulle glömmas bort helt.

Blommor planterar man om varje år!
...*hytter med pekfingret åt männschan där i norr....*

Jösses - liiiiite möda kan du väl ägna den stackars fikusen? Ställ den ute och skriv in i almanackan att den ska vattnas varje vecka... Och lägg några korn gödsel i krukan. Vanligt "blåkorn" duger alldeles utmärkt.

Hand å panna.....

:D

:angel:......
"Ja mamma, jag ska försöka..."

Tänkte faktiskt köpa blomjord och gödsel, men kom hem med annat från affären i stället....
....var lade jag nu mitt minne.....?
Nåja,det är en dag i morgon också.

Men jag satte faktiskt om hela fyra stycken blommor för några dagar sedan! Det kan jag väl ändå räkna mig tillgodo? Även om det nu inte hjälper fikusen....

Jajjamän. Fyra blommor blir fyra stiliga guldstjärnor i boken.

Men försök nu ta hand om den stackars fikusen innan du blir misstänkt för att vara smyghomofob..... ;)

En sådan har vi också.
Stor jäkel som då och då fäller bladen.
Men våran får växtgödning regelbundet och så står den ute sommartid.
Oftast

Kan meddela att blomman är omsatt och utställd på altanen så skuggigt som det går. Då kom genast ett rejält regnil.Har dessutom fått gödning.
Få se då om den överlever detta...

Rie
får kanske skaffa machete för att ta sig fram i fikusdjungeln på altanen framledes...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka