En annan ras

Reykur

Trådstartare
Ponera att ni skulle skaffa en till katt, och denna gång en katt av en annan ras än den ni har nu. Vad skulle du välja och varför?

Som det känns nu är Devon den enda rasen för mig men det finns en massa andra rasen jag skulle kunna tänka mig, om sisådär en tio år när jag har ett eget hus kanske :D

Jag tittar alltid lite extra länge på dessa fantastiska vitfläcksorientaler, och över lag tror jag att jag skulle fungera bra ihop med en siames/oriental/balines, deras temperament är i min smak och de är väldigt väldigt vackra.

En annan ras jag fastnat för är Burma. Även korater får mig att titta en gång till, med sin underbara färg och fantastiska ögon..

Nå, låt höra nu! (Och nej, ni "huskattstokar" får inte svara huskatt :D )

Sv: En annan ras

Åh, jag vill ha nya raser varje dag :cool:
Men det finns väl egentligen 2 st som envist biter sig fast, det är Devon och Scottarna.

Sen finns det nått vackert och charmigt över alla raser, men jag är nog mest inne på korthår av bekvämlighetsskäl. Devon är så ruskigt söta, och efter att ha bott ihop med 2 heffaklumpar så vore det trevligt med en kisse som är lite mer lättburen :p
Scottarna är så läckra, men då vill jag ha en foldad korthårig sak.

Det är många raser jag är förtjust i, t.ex. devon för de är så söta! Och burmorna är väldigt vackra, gärna en brun, och siameser likaså. Men skulle jag ha ytterligare någon ras hemma så skulle det förmodligen bli Maine Coon eller möjligtvis Norsk skogkatt. Maskat är underbart, men ibland blir man sugen på fullfärgat också och dessa två är ju inga dåliga alternativ. :love:

/Erica

Main Coon kommer det att bli här hemma!:love:

Längtar!:d

Burma, bengal eller devon. Samma temperamentstyp och kroppstyp som mina egna, men med lite andra drag (och fler färger att välja på :d ). Jag tycker även att Turkiska Angora är riktigt läcker, om jag någongång skulle våga mig på semilånghår.

Bengaler och sibiriska katter är ju underbara!

Bengal, i så fall, en med fin, tydlig teckning. (ingen "snöbengal"). Eller möjligen om det gick att gräva fram någon som födde upp riktigt gammaldags siameser, som inte är så extremt typade (som ser ut mer som maskade russian blue).

Men våran misse är ju bara tre, så det dröjer förhoppningsvis länge innan det är dags att skaffa ny katt!

Jag har fallit pladask för Selkirk rex, tycker de är urläckra! De är dessutom lunga av sig, vilket jag tycker om, skulle aldrig orka med en aktiv ras, även om jag kan beundra tex devon rex och bengal på håll... ;)

Men en långhårig selkirk vore helt underbart! :d

Det enda som gör mig liite tveksam till Selkirk är pälsvården, vilket jag inte riktigt har fått kläm på hur mycket det egentligen är? Men jag inbillar mig att lång, lockig päls lätt tovar sig, men jag kan ju ha fel...

Då kan jag ju passa på att kommentera. ;) Jag kan faktiskt inte förstå varför alla dessa människor med ungefär samma katt-skönhetsideal som mig faller så för Selkirken?? Visst, de är väl söta och charmiga, men jag tycker de ser ut som en långhårig britt med obadad päls. :rofl: Jag tycker lockarna stör i det fallet, ska jag ha lockig katt ska det vara en med "platt" vågig päls!

/Erica

Bengal och somali.
Har bara huskatter idag och är visserligen nöjd med det. Men när jag blir stor och bor större får det gärna bli två rasmissar också :)

Gahhh!! Så kan du ju inte skriva, jag kan ju inte välja! :p

Ragdoll skulle det nog bli... eller Main coon... Men ingen av dem går för sambon är allergisk o reagerar på långhårskatter. :( Korthåriga går bra dock som tur är, annars hade vi inte kunnat ha lilla Tipex kvar :(

Skulle jag nu välja en raskatt skulle jag föredra Norsk Skogkatt, underbar ras. Skulle jag välja en helt ny ras skulle det vara häftigt med en Sibirisk Katt! Läckra katter, vackra och bra temperament i min mening. Jag gillar ju mest de större tyngre pälsbollarna också så ;)
Men bland de korthåriga tycker jag att Russian Blue verkar vara en ganska härlig, trevlig och attraktiv ras.

Det finns ju hur många fina raser som helst, men just nu är jag nog mest sugen på en skogis, sibirisk katt, maine coon, bengal eller ragdoll. :love:

Edit: Eller fick man bara välja en? :o

Eller möjligen om det gick att gräva fram någon som födde upp riktigt gammaldags siameser, som inte är så extremt typade (som ser ut mer som maskade russian blue).

Thai bluepoint? :angel:
jazzkittens5.jpg

En lite äldre:
jazzkittens2.jpg

Det är bara i Norden det inte är vanligt med "traditional style siam" eller "thai".

Gillar man vitfläck finns snowshoe nu i Sverige.

Snygga!! o korthåriga :) Gillar maskade kissar!!!
Jag skulle vilja ha en som är lik raggisarnas temperament och psyke, fast korthårig... :crazy:

Då kan jag ju passa på att kommentera. ;) Jag kan faktiskt inte förstå varför alla dessa människor med ungefär samma katt-skönhetsideal som mig faller så för Selkirken?? Visst, de är väl söta och charmiga, men jag tycker de ser ut som en långhårig britt med obadad päls. :rofl: Jag tycker lockarna stör i det fallet, ska jag ha lockig katt ska det vara en med "platt" vågig päls!

/Erica

Dom är ju skitsöta! :love: Fast jag gillar ju även tex pudel och spansk vattenhund, så jag är väl lite svag för sån där lång, lockig päls. :smirk:
Men de finns även som korthår, fast de tycker jag inte är riktigt lika söta.

Men kolla bara på denna skönhet:
http://web.telia.com/~u38701846/Bilder/Kody-in-garden-3.jpg :love:

Liknande trådar

Övr. Katt Funderar lite, OM det blir möjligt/lämpligt för mig att skaffa katt i framtiden och i så fall vilka raser som skulle kunna passa? Är...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 277
Senast: Caoimhe
·
Övr. Katt Jag har för mig att det funnits en presentationstråd för oss och våra katter tidigare (hittar den dock inte vid en snabb sökning), men i...
Svar
10
· Visningar
1 951
Senast: cili
·
Hundavel & Ras Som diskuterats lite här på forumet är det svårt att skaffa sig en ärlig bild av hur pälsen är på en viss ras eftersom att...
Svar
5
· Visningar
1 509
Senast: tuaphua
·
Övr. Katt Jag tror att jag har blivit lite kär - i Cornish Rex! Har bara läst om dom och sett bilder och tyvärr inte haft chansen att träffa...
Svar
4
· Visningar
1 231
Senast: Kijona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama