AmyPond

Trådstartare
Ni med hästar som har EMS (ekvint metabolt syndrom/equine metabolic syndrome), hur fastställde ni att hästen var drabbad av detta?

Jag har två ponnyer som med största sannolikhet har EMS, fast jag har inte brytt mig om att ställa diagnosen utan vi agerar ändå "som om det fanns en diagnos".
Den ena får rejäla fetblobbor (depåer kan man nog också kalla det, med ett trevligare ord :p) om man inte håller efter henne. Den andra får fång direkt om det är för mycket socker i grovfodret.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Många fånganfall är kopplade till störningar i hästens insulinreglering, en betydande faktor för ekvint metabolt syndrom, EMS. I en ny...
Svar
0
· Visningar
300
Senast: Gunnar
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 258
Senast: Roheryn
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Den 21 februari konstaterades ett fall av Ekvint herpesvirus typ 1 (EHV-1) på en ridsportanläggning i Skurup. Den drabbade hästen har...
Svar
0
· Visningar
267
Senast: Gunnar
·
Hästvård Jag köpte en nyimporterad häst i slutet av september, hästen hade då varit i Sverige i en vecka innan han kom till oss från Irland...
Svar
11
· Visningar
673

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka