AmyPond

Trådstartare
Ni med hästar som har EMS (ekvint metabolt syndrom/equine metabolic syndrome), hur fastställde ni att hästen var drabbad av detta?

Jag har två ponnyer som med största sannolikhet har EMS, fast jag har inte brytt mig om att ställa diagnosen utan vi agerar ändå "som om det fanns en diagnos".
Den ena får rejäla fetblobbor (depåer kan man nog också kalla det, med ett trevligare ord :p) om man inte håller efter henne. Den andra får fång direkt om det är för mycket socker i grovfodret.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Många fånganfall är kopplade till störningar i hästens insulinreglering, en betydande faktor för ekvint metabolt syndrom, EMS. I en ny...
Svar
0
· Visningar
342
Senast: Gunnar
·
Hästvård Hej! Kollar här om någon mer haft häst som plötsligt blivit "vätskig" i hålrummen över ögonen. Det är en connemara i fint hull som rids...
Svar
0
· Visningar
195
Senast: jennylu
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)... 2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 573
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej hej. Fick höra en ny sak som jag inte har koll på. Hovrandsartros. Någon som känner till något om detta? Hur uppstår det? Hur läker...
Svar
11
· Visningar
1 023
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka