Ems Ämnesomsättningssjukdom

T

Truasti

EMS Ämnesomsättningssjukdom[/B)

Min häst har Ems (Equine Metabolic Syndrome), jag behöver ha tips och råd på hur och vad jag ska utfodra med.

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Ems Ämnesomsättningssjukdom

Jag skulle gärna vilja veta hur detta har konstaterats. Jag är nyfiken på vilka prover som tagits, samt var, och vad dessa har visat?
Vad det gäller utfodringen så är det foder som har låg sockerhalt och lite stärkelse.

Har inte tagit nåt blodprov på henne, men hon har fler tydliga tecken på att hon lider utav EMS. Hon kom mitt stall i Juli och var och är fortfarande väldigt överviktig, jag har bantat henne men hon har inte gått ner nämnvärt. Hon har fettdepåer vid gjorden, under magen, på skulderna, revbenen, en mycket uttalad hjärtformad bakdel, och det kan "läggas vatten" på ryggen eftersom hon är väldigt svankryggad, och hennes hovar är flata, vilket alla är tecken på EMS.

Sv: EMS Ämnesomsättningssjukdom[/B)

Min häst har Ems (Equine Metabolic Syndrome), jag behöver ha tips och råd på hur och vad jag ska utfodra med.

EMS är egentligen inte en ”sjukdom”. Det är en egenskap som vissa hästar har som hjälper dom att överleva under svåra tider med väldigt liten tillgång till föda. Tyvärr blir denna egenskap till nackdel för hästen när den sätts på en foderstat som den inte är anpassad för eller utvecklad för att hantera. Detta leder till att hästen får en metabolisk störning.

Grunden i en foderstat är alltid ett bra grovfoder. För din häst gäller det att hitta ett grovfoder med låg halt socker och stärkelse. I Sverige analyserar man inte stärkelsehalten men gräs innehåller normalt sett väldigt lite stärkelse (stärkelsen finns i fröställningen). Finns det mycket klöver i grovfodret kan dock stärkelsehalten vara så hög att hästen får problem. I ett hö kan man se om det innehåller t.ex. vitklöver och i annat fall så får man fråga foderleverantören/höbonden. Socker kan man få analyserat och helst bör sockerhalten inte överstiga 80 g/kg ts.

Det första du måste göra är därför att analysera ditt grovfoder. Du måste ha analys på energi, protein, mineraler (helst både makro- och mikromineraler) och sockerhalt.

För att få din häst att minska i vikt måste du tillföra mindre energi än vad hästen gör av med. Man får dock aldrig svälta en häst. Du kan t.ex. basera energimängden efter hästens idealvikt istället för den nuvarande vikten.

Om din häst är tillräckligt frisk för att ridas så är motion bland det bästa du kan göra för din häst. Det är inte bara det att hästen ”bränner” fler kalorier när den arbetar utan energitillförslen sker även via andra transportkanaler som inte påverkar insulinproduktionen.

Innehåller ditt grovfoder för mycket socker så bör du försöka hitta ett annat foder med lägre sockerhalt. Går inte detta så kan du blötlägga grovfodret för att minska sockerhalten innan du utfodrar. Detta kan dock vara besvärligt vintertid. Du kan också ersätta en del av grovfodret med melassfri betmassa.

Magnesium är en viktig mineral för hästar med EMS. Din häst bör ha minst 0,25 g Mg/MJ eller 2,25 g per 100 kg kroppsvikt. Dessutom bör kvoten Ca : Mg ligga i intervallet 2,0 - 1,5.

Okontrollerad EMS är ett inflammationstillstånd. Hästen måste få de essentiella fettsyror den behöver genom fodret. Hästen behöver både omega-3 och omega-6. I en foderstat på hö/hösilage är det en brist på omega-3 fettsyror. Du bör därför ge din häst extra omega-3 fettsyror, t.ex. linfröolja.

Antioxidanter är också viktiga. Du bör ge 0,3 mg selen per 100 kg kroppsvikt och 150 IU vitamin E per 100 kg kroppsvikt.

Hästen behöver också extra salt och jod. Du kan t.ex. ge minst två matskedar (30 ml) jodsalt per dag.

Detta är en bra början. Sen kan man finjustera foderstaten när man har en komplett analys av sitt grovfoder.

Hur du ska fodra: Hästen bör äta lite men ofta. Fodra därför så ofta som möjligt. Du kan t.ex. använda finmaskiga hönät.

Det är ett varmblod, sto, 13 år, ca 155 cm och väger ca 800 kg. Hon får 8 kg hö, Kraffts miner blå, 1 dl betfor (men inte nu längre).

Tack spaderÄss, det var mkt bra info. Jag fick henne i sommras genom ett par bekanta, dom har haft henne som "avels sto" men det blev bara en avkomma så hon har gått med sitt "föl" som idag är 7 år och oinriden. Så under 7 års tid har hon bara gått i hagen och dom har gett henne havre, betfor, nåt slags Krafft foder, morötter, äpplen mm, men innan dess var hon hos proffs tränare.

Hej spaderÄss!
Du rekommenderar att jag ska ge henne extra Salt och jod, kan man ge vanligt jodsalt som finns i mataffären eller är det något speciellt salt som finns typ på Granngården?

Liknande trådar

Hästvård Hej! Kollar här om någon mer haft häst som plötsligt blivit "vätskig" i hålrummen över ögonen. Det är en connemara i fint hull som rids...
Svar
0
· Visningar
170
Senast: jennylu
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Många fånganfall är kopplade till störningar i hästens insulinreglering, en betydande faktor för ekvint metabolt syndrom, EMS. I en ny...
Svar
0
· Visningar
326
Senast: Gunnar
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 406
Senast: Roheryn
·
Utrustning Jag har en spårklippt frusen b-ponny som i HW pony har 100 cm, tyvärr säljer inte HW varmare täcken än 250 gr vilket är för lite. Han...
2
Svar
31
· Visningar
1 438
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Akvarietråden V