Emin Optimal

trofé

Trådstartare
Det nya flugmedlet Optimal från Emin utlover minst 8 timmar 100% skydd mot bla mygg och bromsar, låter fantastiskt bra! Men jag har inte varken hört eller läst någonstans om någon som testat. Är det någon här som har erfarenhet av produkten, och hur fungerade den?

Sv: Emin Optimal

*kl*

Fortfarande ingen som testat?
Ska snart lägga beställning från börjes och velar mellan denna och ultra shield.

tycker det fungerar bra. sprayade på och släppte ut. inga flugor mm var intresserade av hästen. håller lika bra / dåligt som ultra shield.

Jag beställde Emin Optimal och har testat snart en vecka. Jag tycker att den är mycket bättre än Ultra Shield, i alla fall mot mygg och flugor. Har inte haft så extremt med broms de senaste dagarna, men hästarna är i alla fall betydligt lugnare med Optimal än US. När jag tog Optimal på ena hästen och Renons på andra så märktes stor skillnad, till Optimals fördel. Så jag är väldigt nöjd i alla fall! Vi har senaste veckorna haft fullständig mygginvasion och det går knappt att gå ut på kvällarna, så på mygg är den i alla fall vältestad :cool:

Tycker den funkar bra, även på människor, man slipper bli uppäten själv när man sitter på, vilket e bra. Luktar ej starkt heller så min häst som e sprayrädd har inga problem med den.

Det är samma verksamma ämne i Optimal som i Renons (Icaridin) minns jag inte fel är det till och med exakt samma koncentration av ämnet i båda medlen.
US innehåller istället en insekticid som heter pyretrin. Detta ämne är inte "frånstötande" på insekter på samma vis som icaridin, utan har istället effekt när insekten väl sitter på hästen och ska bitas, då är det direkt giftigt (samma ämne som finns i t.ex radar och kill-it).

Därför kan man säkert uppleva att US "funkar" sämre än andra medel.

Jag tycker optimal är helt ok! Speciellt innan ridtur och sådär på kvällarna fungerar det bra :) speciellt på mygg, flugor o blinningar.

Ultra shield har jag som "mördarspray" när styngflugorna kommer, får komma springande flera gånger om dagen och rädda mina hästar vissa dagar :D

Liknande trådar

Relationer Ni som har det, har det fungerat bra? Gjorde det ont att sätta in? Hur har mensen blivit? Jag har hela livet ätit p-piller, men är just...
2
Svar
29
· Visningar
1 280
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 688
Senast: Stereo
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 430
Senast: Migo
·
Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
4 221
Senast: Yrsel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka