Lycanthrope

Trådstartare
Jag kan absolut ingenting om såna, vet bara att vi behöver ett!

Om det blir strömavbrott i vinter måste vi kunna koppla i så att värmemattor m.m. i reptilernas rum är igång, och även pelletskaminen här nere så vi inte fryser ihjäl (kan inte elda).

Den får inte vara allt för dyr men ska ju vara bra.
Jag vet inte alls hur eller var man kopplar in dom, var den ska stå osv. Har garage en liten bit bort där vi också har ett element som måste vara igång i vinter, annars mår ankorna inte så bra! :o Där ute kan det ju stå ( de låter väl en del? ) men det måste ju gå att dra in ström också.

Vet inte exakt hur mycket ström en pelletskamin och ett gäng värmemattor/uv lampor kan kräva.

Alla tips mottages tacksamt!

Sv: Elverk

Alla tips mottages tacksamt!
Det går att åstadkomma på ett par olika kostnadsnivåer. Bäst, och dyrast, är att skaffa ett trefas elverk som får försörja försörja hela huset - låt vara att man undantar stora förbrukare som spis, tvättmaskin, torktumlare, mikro mm. Elverket kopplas in via en reservkraftomkopplare som en elektriker monterar mellan fastighetens elmätare och gruppcentral.
Snikvarianten av det är att använda ett enfas elverk, som med samma typ av inkoppling får driva de förbrukare som är kopplade till bara en av centralens faser. Det allra billigaste och enklaste är att skaffa ett enklare enfas elverk som används helt fristående, med lösa förlängningskablar i huset till de viktigaste förbrukarna.
Pris och kvalitet hänger ganska nära ihop på elverk, räkna med att lägga från ungefär 10 tkr på ett elverk som kan leverera runt 5 kW kontinuerligt. Det finns billigare, mycket billigare, och de kan också göra jobbet. Men till nöd-/reservström kan det vara dumt att snåla. Ju kraftigare elverket är desto mindre blir variationerna i spänning och frekvens när man kopplar in och ur stora förbrukare, och även bensinmotorns (eller dieselmotorns) kvalitet är förknippad med priset.

Tänk på att vanlig handelsbensin förlorar en hel del goda egenskaper när den lagras längre än något halvår och motorn kan bli svårstartad; använd därför gärna alkylatbensin ("miljöbensin") till ett elverk som skall stå oanvänt länge. Den bensinen lagras utan större problem, eller utfällningar, flera år.

Vi hade ett elverk under stormen Gudrun. Det var INTE lätt att få tag i då, kan jag säga... Det var ett billigt litet elverk. Minns ej priset, men inte många tusenlappar. Det var dyrt att hålla igång dock. Det tog nästan en liter bensin/timme, så vi körde det bara från sen eftermiddag tills vi gick och lade oss. Det var ju ingen som riktigt visste när vi skulle få elen tillbaks, så vi kände att vi fick hushålla lite. Det var kopplat med förlängningssladdar och vi hade det precis utanför ett av våra källarfönster. Och, ja, det var riktigt högljutt.

Vi fick förresten tillbaks elen efter 2,5 vecka. Det var DRYGT!!

Mycket bra sammanfattning!

Tänk dessutom på att "smutsig el" kan förstöra eller förkorta livslängden ordentligt på känsliga apparater som kylskåp etc (TV, dator ska vi inte ens prata om).

Jag funderar på en stor inverter med ren sinus (elfa har för 1-2kw som momentant klarar det det dubbla till bra priser) och sedan en gammal generator eller något till en gräsklipparmotor. På så sätt vet jag att 230-sidan är "ren" även om motorsidan svajjar lite.

/C

Vad är smutsig el?

Tyvärr skulle vi inte kunna ha råd med något för 10k, det måste vara en hel del billigare. Men vore surt om det drog en liter / timmen :S

Det går ju att köra hem djuren till svärmor eller så tillfälligt, men pelletskaminen måste vi ju ha igång för att inte frysa ihjäl som sagt.

Tyvärr skulle vi inte kunna ha råd med något för 10k, det måste vara en hel del billigare. Men vore surt om det drog en liter / timmen :S
Pelletskaminen i sig själv klarar sig väl utan el, och cirkulationspumpen kan ni köra med en växelriktare för en femhundring som drivs av ett 12 V bilbatteri - så är det allra viktigaste löst. :)

Om ni behöver komma under de pengarna jag nämnde så skulle jag själv hellre titta på begagnat av bra kvalitet än på nytt billigt, så länge som ni har åtminstone en grov aning om att elverket är välservat och inte gått länge utan oljebyte etc. Med bra kvalitet menar jag att motorn gärna är Honda eller Briggs & Stratton och inte någon kinesisk halvklon, och att hela elverket gärna är tillverkat i Europa. Sikta på att skaffa ett elverk som klarar åtminstone dubbla den kontinuerliga förbrukning ni behöver - det är välgörande både för elkvaliteten, bränsleförbrukningen och slitaget.
Håll er borta från elverk med tvåtaktsmotorer. Med er budget är även så kallade inverterelverk uteslutna (även om de generellt är bra), utan jag skulle titta på grejor av ungefär den här typen:

Hyfsat stort, bra och trefas
Som ovan
Som ovan

Kanske för litet för er men rätt bra kvalitet
Som ovan
Som ovan

Med smutsig el brukar man mena el som inte har rätt frekvens, spänning eller kanske framför allt vågform, eller som har störningar i form av exempelvis spänningsspikar. Bensindrivna små elverk har i allmänhet inga problem med vågformen eftersom den roterande generatorn av sin natur lämnar sinusvåg, men däremot kommer spänning såväl som frekvens att kunna svaja vid in- och urkopping av stora laster. Det beror enkelt uttryckt på att motorstyrningen inte kan vara tillräckligt snabb. Underspänning är sällan farligt för ansluten utrustning, men överspänning kan i värsta fall vara förödande. Dessa problem minimerar man (om än inte undviker) genom att mer eller mindre överdimensionera elverket för sin uppgift. Elektroniska grejor som dator, tv etc vill man ändå driva via en UPS om man måste använda elverk.

Senast ändrad:

Pelletskaminen i sig själv klarar sig väl utan el, och cirkulationspumpen kan ni köra med en växelriktare för en femhundring som drivs av ett 12 V bilbatteri - så är det allra viktigaste löst. :)
Hur då? :o Cirkulationspump? (hemsk okunnig :()

Om ni behöver komma under de pengarna jag nämnde så skulle jag själv hellre titta på begagnat av bra kvalitet än på nytt billigt, så länge som ni har åtminstone en grov aning om att elverket är välservat och inte gått länge utan oljebyte etc. Med bra kvalitet menar jag att motorn gärna är Honda eller Briggs & Stratton och inte någon kinesisk halvklon, och att hela elverket gärna är tillverkat i Europa. Sikta på att skaffa ett elverk som klarar åtminstone dubbla den kontinuerliga förbrukning ni behöver - det är välgörande både för elkvaliteten, bränsleförbrukningen och slitaget.
Hur vet man vilken förbrukning man behöver hålla igång? Hur räknar man ut det?

Tack så jättemycket för hjälpen, också :D

Jag kanske övertolkade dig med pelletskamin, jag tänkte spontant på en pelletseldad värmepanna som värmer ett vattenburet system med "vanliga" element i huset. I ett sådant värmesystem ingår som regel en liten pump som enkelt uttryckt ser till att vattnet cirkulerar mellan panna och radiatorer (element). En sådan pump drar rätt litet el, och kan drivas på enkla o billiga sätt vid strömavbrott. Men du kanske menar en fristående (direktverkande) värmekamin som ni eldar med pellets? Fast den behöver väl ingen el alls?

Förbrukningen räknar du enkelt ihop genom att addera effekten för alla grejor du vill driva vid strömavbrott, tänk bara på att somliga grejor drar mer just vid start än vid kontinuerlig drift - till exempel kylskåp o frysar, vars kompressorer kan dra uppåt dubbelt så mycket just i startögonblicket som när den väl är igång. Samma sak med en TV eller de flesta hififörstärkare eller hembioförstärkare.

Det är en pelletskamin som bara värmer där den står, så att säga. (vardagsrummet) Den behöver el för att starta och hålla igång.
På övervåningen finns det ett par el-element men vi kan ju sova nere om det nu blir strömavbrott och kallt, inget badrum eller så på övervåningen, däremot är reptilrummet på övervåningen som behöver värme.

Hur vet man effekten? Tex en värmematta på 28watt? Värmelampa på 160 watt?
Pelletskaminen vet jag inte vad den har för effekt, ska leta efter instruktionsboken.

(vi hyr för övrigt huset)

Hur vet man effekten? Tex en värmematta på 28watt? Värmelampa på 160 watt?
Effekt räknas i watt, således är wattangivelsen på prylen dess effektförbrukning. :) Tio sådana värmelampor blir 1600 watt (1,6 kW) och kan drivas av ett elverk som helst levererar åtminstone 2,5-3 kW kontinuerligt. Just värmelampor och -element hör till sådana elförbrukare som inte drar mer vid tillslag än de gör vid kontinuerlig drift, så det är bara att addera.

Kapacitet hos elverk anges dock i allmänhet inte i watt (eller kilowatt, kW) utan i voltampere (VA) eller kilovoltampere (kVA). Skillnaden mellan watt och voltampere kräver en litet längre utläggning för att förklara, men just när det handlar om värmeelement, värmelampor eller vanliga glödlampor är det i princip samma sak. Du kan alltså räkna med att ett elverk som är specat för exempelvis 5 kVA kan leverera ungefär 5 kW till värmelampor och element.

Okej!

Jag försöker kika på lite internetbutiker men hittar hittils mest billigare som nog inte tål så mycket.

Okej!

Jag försöker kika på lite internetbutiker men hittar hittils mest billigare som nog inte tål så mycket.
De senaste 5-10 åren har marknaden fyllts av billiga kinesiska elverk (som så mycket annat), somliga av bra kvalitet och andra av mindre bra. Ska man ha det till sin gård för att driva elverktyg och liknande så kanske det inte är superkritiskt om ett elverk börjar strula, men som ren reservkraft skulle jag själv vilja vara (och har varit) litet mer selektiv. Kolla gärna begagnatannonser också, jag postade ju några annonslänkar här ovanför till grejor som ser vettiga ut. :)

Liknande trådar

S
Hästvård Jag vill väl mest ha lite olika synpunkter och tips på en möjlighet som jag har framför mig.. Vill se om det verkligen kan fungera...
Svar
15
· Visningar
983

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Akvarietråden V
  • Lugnande medel till hund.

Hästrelaterat

Omröstningar