Elvattenkoppar som fryser?

Wilfa

Trådstartare
Vi har elvärmda vattenkoppar i hagarna. De har fungerat utmärkt från installationen 2004 fram till förra vintern. Då frös de när det var -20 grader under en längre period även här nere i Skåne. Jag bekymrade mig inte så mycket över det utan tänkte att det kanske inte var så konstigt med tanke på hur kallt det var. I somras kompletterade jag isoleringen som är på PEM-slangen fram till kopparna. Den går alltså på frostfritt djup och sedan när den kommer upp så ligger det en värmekabel runt den och sedan rörisolering. Tänkte att det skulle vara lungt nu i vinter. Men, nu har 2 av 4 koppar frusit och det är "bara" -12 grader!!! :crazy:

Någon mer som varit med om detta? Funderar på om det kan bero på att vi har mycket kalk och järn i vattnet och det har blivit beläggningar av det någonstans under årens lopp så att verkningsgraden blir sämre? Någon som har någon bra lösning på problemet?

Sv: Elvattenkoppar som fryser?

Det måste vara något speciellt med den kylan vi har nu, kämpar som en idiot här hemma vattnet fryser överallt tom i stallet när hästarna är inne vilket aldrig har hänt förr och med tanke på vilka temperaturer vi haft de sista två vintrarna så fattar jag verkligen noll. Igår exploderade kopplingen uppe i stallet till de stora ledningarna som går ner till ridhuset med vatten jäklar vilken smäll.
Ser jag till vattenkopparna så har de senaste årens kyla gjort att de frusit så att säga längst ner vid tungorna om de har frusit, vilket ju är lättåtgärdat med lite värme från en hårtork. De sista två dagarna har våra frusit uppe i ledningarna vilket aldrig någonsin brukar hända. Imorse kom jag ut till stallet och varenda vattenkopp var frusen trots att stallet var fullt med hästar, lade två timmar på att tina vattnet och få igång alla kopparna, släppte ut hästarna och satte dessutom på en stor byggvärmefläkt i stallet var ute precis och allt fruset igen. Fattar verkligen ingenting.......

Vi har samma problem här i Västerås. Allt fryser i stallet trots att hästarna står inne, vi kör med vattenhinkar + vattenkoppar och allt fryser numera. Förra året stod min häst i kallstall med vattenhink och inte ens då frös vattnet helt i hinkarna trots att det var - 30!? Men nu i - 13 så fryser allt???

Undvik att ha både spann och vattenkoppar det gör bara att de är på vattenkopparna mkt mindre vilket gör att de garanterat fryser det lärde jag mig förra året. Om man inte måste så skall man inte heller ge upp och ge dem spannar istället och tänka att nu skiter jag i vattenkopparna de får vara frysta (om man inte har möjlighet att tappa ur hela systemet först) då säger det poff med jämna mellanrum ute i stallet och man har till slut inte två sammankopplade ledningar kvar och nya kopplingar till hela stallet är inte jättebilligt, ytterligare en sak jag lärde mig ifjor under den allra värsta kylan när jag tröttnade på att försöka tina upp kopparna och hängde in spannar istället, har kostat några tusen att byta ut alla kopplingar och många timmars jobb ;)

Jag har funderat på om det på något vis är fuktigare kyla och det är därför det fryser i år redan vid dessa "låga" grader. Tycker även att det är ruggigt kallt ute iofs är man ju inte alls van vid kyla iår och ett dropp på nästan 20 grader på en vecka är lite magstarkt.

Dom minsta shettisarna i stallet kan inte dricka ur våra vattenkoppar och till min islandshäst har jag vattenhink pga att hennes vattenkopp fryser först av alla och jag vill inte ha en kolikhäst nu när jag äntligen fått hem henne igen.

Det räcker med att vattnet ute i hagarna fryser så jag är livrädd att hon ska bli utan vatten för långa stunder under dagarna därför kör jag dubbelt över natten så jag är säker på att hon får i sig vatten.

Jag upplever denna kyla som mycket fuktigare än den som var förra året.

På mitt förra stall frös aldrig de eluppvärmda flottörerna ute i hagen (värmeslinga vid "slangen" är en nödvändighet här uppe i Norrland). Minns tyvärr inte märket på flottörerna. När jag sedan bytte lösdrift och en lavalkopp installerades så frös den direkt tempraturen gick under -15. Det visade sig att den var felkontruerad inuti, stallägaren fick ta bort ett järnrör i den och sedan har den fungerat utmärkt tills igår (ca -20) då den frös men idag (-28 som värst) verkar den fungera bra så jag hoppas att det var en engångsföreteelse.

Orsaken till att väldigt mycket fryser nu hänger samman med tjälen, den har gått djupt nu och mycket djupt faktiskt. Det har ju inte kommit så mycket snö på alla håll, vilket gör att tjälen kan gå betydligt djupare nu mot te x förra året när det kom mycket snö och väldigt tidigt också. Detta är väldigt svårt att isolera mot/för, det fryser om vattnet blir stillastående för länge.

Ja, det känns som om det är mycket tjäle, men det har det varit andra vintrar också sedan vi installerade elvattenkopparna. Ingen mer som tyckt sig märka minskad funktion i samband med ökad ålder?

Våra koppar, Laval , är nya för året och hade inte frusit i dag i alla fall. Men vi får väl se. En kopp är jag orolig för, i den hagen går hästarna in på natten och dricker så jag är inte så säker på att dom dricker ordentligt ute.

Förstår hur du känner, knappast någon hjälp för dig, men hundarnas elvattenkopp har i år frusit för första gången. Öken.

Här är en till som upplever att det fryser lättare i år än förra året.

Måste som sagt bero på att tjälen ligger långt ner och att det är mindre med snö som isolerar.

Jobbigt är det hur som helst...

Vilket djup är kabeln nedgrävd på? Tjälfritt i Skåne ligger på 1 meter, men eftersom det ingår i mitt jobb att gräva ganska mycket hål råkar jag veta att tjälen ligger djupt i år, vilket gått fort, pga den våta hösten.

Det är inte konstigt alls att allt fryser i år. Blöt höst i kombination med snabb kyla göra att tjälen går väldigt djupt. De två senaste åren har det knappt varit tjäle alls och jag kan inte komma ihåg när det var sån här tjäle senast så det måste vara minst flera år sedan.

De två senaste vintrarna har det ju även varit väldigt mycket snö som har isolerat.

Tjälen kan ju knappast påverka att allt fryser mkt lättare i år även ovan jord alltså i byggnaderna tex.
Någonting är knepigt med kylan i år har som sagt aldrig varit med om att allt fryser så lätt tidigare på de 12 år vi haft gården.

Absolut påverkar tjälen i allra högsta grad att det fryser snabbare, dessvärre också mer ihärdigt vilket göra att försök till att tina inte alltid ger positivt resultat. Släkting som är rörmokare har häcken mer full än vanligt pga frusna rör, och kopplingar. Det har krävts betydligt djupare ingrepp i år att få saker på rätt köl än tidigare, så jag får tro på honom då ha borde ha mer erfarenhet än oss vanliga dödliga som inte håller på med rör och dyl till vatten.:crazy:

Som tur är har vi klarat oss hittills, men det är några år av egen gjorda erfarenheter/fel samt råd från släktingen.:love:

För första gången har våra vattenkoppar frusit hemma:( Hände inte ens förra hemska vintern, som var mkt kallare. Vi dividerar här nu om vad man bör göra när nu skadan redan är skedd, dvs det har redan frusit i kopparna. Om vi stänger av vattenledningarna till stallet nu, vad händer då när det tinar?? Expanderar och riskerar rören att sprängas då? Är det bättre att hålla ledningen öppen eller som nu, spärra till stallbyggnaden. Känns som en korkad fråga men jag får bjuda på den...:(

Klart det gör. Vattnet går först genom redan kalla ledningar upp i ännu kallare ledningar.

Klart det gör. Vattnet går först genom redan kalla ledningar upp i ännu kallare ledningar.

Det vatten som frusit hos oss har inte kommit utifrån och vårt vatten håller normalt 1 grad så att det skulle vara kallare nu är inte så sannolikt pumpas rakt upp från 80 meter djup borra in i hydroforrummet (källare 2,5 meter under jord) och går sedan inte utvändigt alls vilket gör att tjälen i marken lär inte påverka någonting här och trots det så fryser allting.

Ytterligare ett exempel på hur extremt snabbt och udda det fryser, hade spann med betfor inne och tog med mig den ut vid morgonfodringen alltså var spannen "varm" efter att ha stått i rumstemp inne. Fodrade satte spannen i ena änden av stallet, termometern visade 1 plusgrad i stallet fick sedan trixa med frusna vattenkoppar (alltså trots 1 plusgrad i stallet), tar kanske en halvtimme, skall ta betforspannen och sköja ur det sista som sitter på kanterna kvarvarande betfor totalt bottenfrusen ????

För första gången har våra vattenkoppar frusit hemma:( Hände inte ens förra hemska vintern, som var mkt kallare. Vi dividerar här nu om vad man bör göra när nu skadan redan är skedd, dvs det har redan frusit i kopparna. Om vi stänger av vattenledningarna till stallet nu, vad händer då när det tinar?? Expanderar och riskerar rören att sprängas då? Är det bättre att hålla ledningen öppen eller som nu, spärra till stallbyggnaden. Känns som en korkad fråga men jag får bjuda på den...:(

Tinar man inte upp den tar det inte lång tid innan ledningarna sprängs sönder, våra tog nog inte ett dygn ifjor innan de började sprängas. Man får tina dem med värmekälla hårtorken är flitigt använd här just nu.
Har man möjlighet att tappa ur hela systemet så får man helt enkelt tina upp det stänga vattnet och tömma systemet så slipper man tänka mer på det. Men har man inte den möjligheten så är det bara att se till att tina upp allt flera gånger per dygn som gäller.

I vårt fall är det inte alls så. Det är inte automatisk påfyllning, koppen sitter monterad 30-40 cm ovanför mark. Inte frusit tidigare två år, men nu - bottenfruset.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Göra i Danmark
  • Adventskalendertråden 2024

Hund, Katt, Andra Djur

• Barmarksdrag/canicross
  • Stillsam sysselsättning?
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden II
  • Evolve