Wilfa
Trådstartare
Vi har elvärmda vattenkoppar i hagarna. De har fungerat utmärkt från installationen 2004 fram till förra vintern. Då frös de när det var -20 grader under en längre period även här nere i Skåne. Jag bekymrade mig inte så mycket över det utan tänkte att det kanske inte var så konstigt med tanke på hur kallt det var. I somras kompletterade jag isoleringen som är på PEM-slangen fram till kopparna. Den går alltså på frostfritt djup och sedan när den kommer upp så ligger det en värmekabel runt den och sedan rörisolering. Tänkte att det skulle vara lungt nu i vinter. Men, nu har 2 av 4 koppar frusit och det är "bara" -12 grader!!!
Någon mer som varit med om detta? Funderar på om det kan bero på att vi har mycket kalk och järn i vattnet och det har blivit beläggningar av det någonstans under årens lopp så att verkningsgraden blir sämre? Någon som har någon bra lösning på problemet?
Någon mer som varit med om detta? Funderar på om det kan bero på att vi har mycket kalk och järn i vattnet och det har blivit beläggningar av det någonstans under årens lopp så att verkningsgraden blir sämre? Någon som har någon bra lösning på problemet?