Elstängsel.... *shit*

lillaana

Trådstartare
Vår ponny lyckades kliva på elstängslet i fredags när hon skulle gå ut från hagen och blev naturligtvis livrädd :eek:!
Nu går det att ta in henne i hagen men INTE UT! Hon tvärvägrar gå igenom öppningen (finns ingen annan öppning).
Idag provade jag att låta en annan häst gå före och då kunde hon gå ut, men sedan frös hon fast utanför när hon insåg att hon var "lurad", hon frustar och har sig och är jättestressad.
Hopplöst att ta henne från hagen själv alltså utan hjälp med annan häst, någon som puttar på etc.
VAD GÖR MAN?????
Vill inte bli arg på henne för hon är inte dum, bara rädd...

Sv: Elstängsel.... *shit*

Slå av strömmen tillfälligt när du ska ta in henne de närmaste dagarna så att du inte själv är spänd och rädd att det ska hända igen. Gör ingen stor affär av det och håll dig lugn, det är ok om det tar lite tid. Pjoska inte med henne för då är risken att du förstärker hennes oro, utan var lugn och bestämd och tänk att ni bara ska gå ut genom grinden som ni säkert gjort massor av gånger förut. Försök att hålla tankarna på det och inte på vad som hände häromdagen.
Om det är väldigt svårt att få henne att följa med så tycker jag inte att det är något fel att låta en annan häst gå framför. Självklart ska du kunna ta in och ut henne själv men hon kanske behöver lite draghjälp i några dagar om hon blev väldigt rädd.
När hon gått in och ut ett antal gånger utan att få någon stöt så tror jag att det kommer att gå över, även om hon kanske är lite spänd ett tag.
Jag brukar slå av strömmen när jag tar in/ut - det är så lätt hänt att det händer sådana här saker. Men det är kanske inte alltid man kan göra det om man har hästen inackorderad.

Lycka till - tror inte att det tar lång tid förrän problemet är löst. Tänk på att hålla dig lugn själv - hon behöver inte någon som oroar sig eller tycker synd om henne utan bara någon som är trygg och visar vägen.

Tack! Ungefär så tänkte jag också...
Kan inte slå av strömmen för alla hagarna hänger ihop på nåt vis och hon står där på bete så jag kan liksom inte bara klampa in och kräva det känns det som....
Men vi tar nog hennes ponny-kompis som draghjälp ett tag och hoppas på det bästa.
Känns så trist för allt har funkat så bra hela sommaren och så händer detta. Vi har bara haft henne ett kort tag så man vill ju att hon ska känna förtroende för en och det är ju inte lätt att lita på nån som låter en få elstötar...

Skaffa en sån här brytare
bandinibrytarenyute.jpg

Då kan man stänga av vissa hagar utan att behöva stänga av alla när man ska göra något. Sedan kan man göra om grindpassagen så den blir strömlös när man tar in/ut hästarna utan att resten av stängslet blir det.

Sedan kanske ni ska överväga att byta grind. På din beskrivning låter det som att ni har vanlig tråd som slakar när man öppnar passagen. En sån här är mycket bra att ha vid in/ut passager.
rullband.jpg

Den rullar alltid upp sig när man öppnar så man inte har tråd som ligger i backen.

Eller en sån här, elastisk grind
elastiskgrind.jpg

Senast ändrad:

Gör en annan öppning en bra bit ifrån den gamla och stäng av elen varje gång ni tar in och ut en häst.

Säkrast är att se till att strömmen inte är på när man tar in/ut hästar ur hagen? För blir en del hästar "zappade" kan dom bli rent av farliga när man ska hämta dom i hagen.. Vi hade en vallack i stallet som (antagligen) måste ha fått sig en/flera rejäla stötar och han hoppade ut ur hagen när man skulle hämta in honom.. Visste man inte om hur han gjorde och stod på fel ställe så hoppade han rätt på personen som kom för att öppna grinden och då blev man rejält mörbultad... Trägrindar är också bra.. :)

/ Fredrik

eftersom det inte går att stänga av strömmen kan du gå med henne längs staketet. lixom skicka henne mellan dej och staketet. närmare och närmare låt den aldrig gå mot eller för nära dej. gå långsamt framåt. har haft samma problem. ta dej tid att ta ut & in den efter och innan du rider med. lägg tid på det.

Idag har vi kört hårdträning med hjälp av dottern och en annan ponny som fick gå före och bredvid in och ut ur hagen flera gånger och även bakom till slut.
Vår häst är inte jättevillig att gå ut ur sin hage men hon gjorde det till slut trots att hennes kompis stod kvar i hagen och vi gick ut ensamma, hon och jag. Det gick åt ganska många morötter.... :cool:
DET GICK!!!! :bump:
Undrar om det går i morgon också....?

bmsab.se såg jag att det fanns på. Ska beställa tråd därifrån.Hoppas det är bra grejer :)

TS menade nog att hon inte kan göra det pga att det ej är tillåtet/möjligt där hon har hästen - inte att alla nödvändigtvis rymmer så fort man slår av strömmen. :)

TS menade nog att hon inte kan göra det pga att det ej är tillåtet/möjligt där hon har hästen - inte att alla nödvändigtvis rymmer så fort man slår av strömmen. :)

Exakt så!
Min häst går i en hage med bara två hästar för de får inte gå på gräs (fångvarning...) men det är flera hagar som är sammanlänkade med samma trådar och jag får inte stänga strömmen till alla.
Jag tror inte alls att de rymmer på en halv sekund - det har jag aldrig sagt heller...

Hur som helst - idag provade vi igen och hon gick faktiskt ut lös tillsammans med sin kompis men sen kom hon på vad hon gjort och frös fast. Tog en ganska stor dos övertalning för att få med henne till stallet men det gick så får vi nöta ett tag till så... :smirk:

låter som taktiken ni kör med funkar!
Bra att ha både häst- och tvåbent kompis med så man kan få draghjälp och att hålla i grindhantagen!
Det går nog över tack vare ert jobb! lycka till!!!

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 348
Senast: cassiopeja
·
Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
46 008
Senast: Efwa
·
Kropp & Själ Så jag sitter här lite småchockad med tusen tankar i huvudet efter ett besök hos gyn. Funderade en sekund om jag inte skulle göra en...
2 3
Svar
40
· Visningar
12 453
Senast: Anonym15
·
Relationer Jag har ingen att riktigt prata om det här med och behöver verkligen hitta ett sätt som jag kan hantera det på resten av mitt liv. Så...
Svar
18
· Visningar
9 124
Senast: EmmaW
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama