Elkostnad för stall för tio hästar

Camilla_H

Trådstartare
Hej!

Står i ett kollektivstall där vi inhyrda gör praktiskt taget allting, inklusive diverse små renoveringar och där det är svårt att få stallägarna att fixa trasiga golv mm.

Nu vill de höja månadshyran med 100 kr pga högre elpriser nästa år och jag tycker väl iofs att vi har låg hyra nu så det är okej, men samtidigt vill jag ta diskussionen vad det egentligen är tänkt att vi ska få för stallhyran. För att då kunna ha lite mer kött på benen och bra argument så är jag intresserad av vad era stallbyggnader drar i elförbrukning/elkosnad varje år. Gärna då för stall i jämförbar storlek.

Stalltyp: stall med 10 boxplatser, uppvärmd sadelkammare (ca 2,5x2,5m), enbart kallvatten, ingen duschspilta, uppvärmt minimalt fikarum med pytteliten varmvattenberedare som bara går vid behov, samt vattenkokare och kaffebryggare som går 2-5 gånger i veckan.
Elkrävande utrustning: Nybytt lysrörsarmaturer, ca 20 stycken. Luftavfuktare (som jag tror är på ca 3-4 kW) som går 8 timmar per dag under minusgraderssäsongen (halva oktober till halva april). Två elstängselaggregat för korta stängsel då vi dessutom har små hagar. De är igång ca 8 timmar per dag.

Frågor till er med liknande stall:

Hur många kWh drar ert stall per år?
Hur stor är er huvudsäkring?
Vad har ni för elpris och typ av avtal?

Mycket tacksam för svar!

/Camilla

Sv: Elkostnad för stall för tio hästar

Oj! Bara luftavfuktaren drar rejält över per år det antal kWh hela mitt hushåll använder i hushållsel per ÅR! (gård på landet, belyst ridbana, barn i familjen så en del extra tvättande)

Stängselaggregaten är rätt billiga att ha igång. De uppvärmda utrymmena ni har är också de rejält dyra om de är el-uppvärmda.

Har ni inte möjlighet att se elmätaren? Då kan man kolla upp varje månad. Be att få se några föregående elräkningar så kanske ni får en liten hum. Vanliga elagregat brukar inte dra mycket, jag kan tänka mig att det mesta går till avfuktaren.

I de små uppvärmad utrymmerna beror det ju på vilka element som sitter där och hur varm det är. Kan ni inte prata med en elektiker så kan han räkna ut åt er.

Ähum... *harkel* Jag har nu tittat på vad avfuktaren verkligen drar och den var på 1 kW... :)

Men varför jag trodde den var på mer är för att stallägaren tidigare alltid sagt att det är pga den som det är så hög elkostnad. Om man räknar att kW-kostnaden då är runt 1 kr och avrundar uppåt för marginal så kostar den 300 kr/månad, och om man då räknar 6 månader som den går (vilket är högt räknat, den går bara dagar med minusgrader) så ger det en kostnad på 1800 kr per år. Om man då ökar på hyresintäkten med 1000 kr/månad vilket ger 12 000 kr per år så rimmar det LIIIIITE illa.

Allt annat drar sannolikt mycket mindre el. Elementen i de uppvärmda utrymmena är visserligen el men med termostat som är lågt ställd samt att väggarna är isolerade och dörrarna hålls stängda. Det är inte direkt 18 grader där... ;)

Jag har ikväll letat efter elmätaren (den var inte i proppskåpet) men hittar den inte. Det finns ett elskåp utanför på väggen och jag tar för givet att den är där men det är låst.

/Camilla

Jag har ikväll letat efter elmätaren (den var inte i proppskåpet) men hittar den inte. Det finns ett elskåp utanför på väggen och jag tar för givet att den är där men det är låst.

/Camilla

Det brukar gå att öppna sådana elskåp med skruvmejsel. ;)

Eller är det ett riktigt lås som kräver nyckel?

Nu tittade jag på det i mörkret men funderade också på om lite lämplig åverkan med en minusnyckel skulle kunna fungera... ;)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka