- Svar: 58
- Visningar: 6 838
Den elitryttare som stått åtal misstänks för våldtäkt och våldtäkt mot barn frikänns på samtliga åtalspunkter. Det meddelar Västmanlands tingsrätt på måndagen.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Den elitryttare som stått åtal misstänks för våldtäkt och våldtäkt mot barn frikänns på samtliga åtalspunkter. Det meddelar Västmanlands tingsrätt på måndagen.
Ja man blir mörkrädd. Men det är ju gamla lagar de behövt tillämpa, dagens lagstiftning ser annorlunda ut även om det inte hjälper vid gamla brott.Jag har inte läst mer om detta mer än lite av det som skrivits på bukefalos men vill gå och gömma mig när jag läser anledningarna till frikännandet.
Ja man blir mörkrädd. Men det är ju gamla lagar de behövt tillämpa, dagens lagstiftning ser annorlunda ut även om det inte hjälper vid gamla brott.
Bara det är ju sjukt egentligen. Jag kan tycka att det borde vara de aktuella lagarna som ska gälla oavsett, framförallt vid den här typen av brott.
Ja absolut. Men på något sätt är det så tragiskt att man inte kan applicera moderna lagar när det handlar om att man liksom vässat dem mer eller hur man ska säga.Men det blir också orimligt att inte tillämpa de lagar som gällde vid tiden för brottet. Tänk själv att bli dömd för något som faktiskt inte var olagligt. (Sen är det hemskt och tråkigt på många sätt och vis men rättssäkerhet tycker jag inte att vi ska tumma på.)
Ja absolut. Men på något sätt är det så tragiskt att man inte kan applicera moderna lagar när det handlar om att man liksom vässat dem mer eller hur man ska säga.
Jag är också jättebesviken på att det inte blev ngt, men jag tycker inte man kan säga att de stödjer förövare heller. Ordförande har uttalat sig om att han är jättebesviken på att inte utredningen ledde till åtgärd, att beteendet inte är välkommet inom ridsporten och att de har lämnat ärendet vidare till RF där de hoppas på antingen åtgärd eller regeländring som tillåter åtgärd. Tydligen är det problem med preskriptionstid.Allt annat än detta hade för mig varit en extrem. Förbundet visar återigen var deras prioriteringar ligger, hos förövarna, och att de skiter högaktningsfullt i den svagare parten.
Synd att RF anser att allt måste få under SvRF annars borde alla förbundets medlemmar omedelbart avsäga sig sitt medlemskap så kunde de få leka runt i sin egen snuskiga sandlåda utan någon annans pengar som stöd.
Näpp, kommer inte bli medlem i den lokala ridklubben i år heller. Det är för mig extremt omoraliskt att stöda ett gäng vidriga sexualförbrytare som släppt den etiska kompassen till förmån för sin egen makt
Jag är också jättebesviken på att det inte blev ngt, men jag tycker inte man kan säga att de stödjer förövare heller. Ordförande har uttalat sig om att han är jättebesviken på att inte utredningen ledde till åtgärd, att beteendet inte är välkommet inom ridsporten och att de har lämnat ärendet vidare till RF där de hoppas på antingen åtgärd eller regeländring som tillåter åtgärd. Tydligen är det problem med preskriptionstid.
Men tog inte SvRF diplomeringen från en annan sexbrottsanklagad tränare för några år och fick skit för det i rätten? Jag vet inte om jag får skriva hans namn här men det skrevs många artiklar då om det och hans namn och bild publicerades då och han själv uttalade sig i media. Eller minns jag fel att rättsväsendet kritiserade SvRF?
Det är väl detta du menar, det är inte slutligt avgjort ännu men borde vara ganska nära en hovrättsförhandling:
https://www.tidningenridsport.se/hovratten-tar-upp-tranarmalet/
Jo, i det aktuella fallet finns det väl dock ingen tränarlicens att dra in (personen har inte förnyat den).Men tog inte SvRF diplomeringen från en annan sexbrottsanklagad tränare för några år och fick skit för det i rätten? Jag vet inte om jag får skriva hans namn här men det skrevs många artiklar då om det och hans namn och bild publicerades då och han själv uttalade sig i media. Eller minns jag fel att rättsväsendet kritiserade SvRF?
Jo, i det aktuella fallet finns det väl dock ingen tränarlicens att dra in (personen har inte förnyat den).