Elitryttare - erfarenhet?

S

sweet_extraa

Ja, som rubriken lyder. Hur tänker ni ang. lämna in era hästar för tävling av elitryttare alt. ryttare påväg upp?

Går i tankar att ebart satsa på uppfödning under detta året alt. kommande beroende på hur ryggen kommer se ut på nästa röntgen.

Men vill ju fortfarande att mina hästar skall komma upp till de klasserna som det är planerat med mig eller inte på ryggen. Sitter därför in tankarna att låna ut dem till en duktig ryttare som kanske inte har pengarna att lägga ut på bra hästar alt. som sagt betala en summa varje månad och få en känd och duktig ryttare att tävla dem.
Målet är inte att sälja dem för dyra pengar, enbart att de skall få tävla de klasser som planeras. Vad har ni för erfarenhet och vad skulle er magkänsla säga er?

Sv: Elitryttare - erfarenhet?

Hej!

Har lite erfarenhet av detta...

Både bra och dåliga tyvärr:crazy:

Vill råda dig att verkligen kolla upp vem du lämnar till och ta referenser från andra hästägare... speciellt om du väljer någon som inte är bland de bästa och mest kända redan.

tack!

ja, har hört både bra och dåligt och därför jag vänder mig till buke och kollar vilken erfarenhet ni har. Som sagt aldrig gjort något liknande innan :S

har haft en av mina iväg för försäljning hos en då mkt lovande YR-ryttare (utsedd till "morgondagens stjärna" i hoppning på ryttargalan). Har bara positiva erfarenheter, även om hästen i slutändan såldes som dressyrhäst och inte hopphäst. :D

Jag har haft mitt sto utlånat till en YR. Jag var mycket nöjd med detta arrangemang, men kan tilläggas jag kände/kände till ryttaren med familj sedan tidigare.

okej, jag vill bara få dem tävlade ej sålda. kanske tar emot ändå?

Jag har aldrig lånat ut mina hästar utan alltid tävlat dom själv. Jag har dock haft hästar för träning och tävling åt andra. Då jag inte är en jättekänd ryttare (dom allra bästa seniorerna i sverige tar ~10 000 i månaden) gjorde vi så att hästägaren betalade alla kostnader för hästen (hovslagare, vaccinering, veterinär osv.) och jag betalade tävlingar. Har även ridit hästar enbart på tävling, och då har upplägget varierat från häst till häst. Vissa har jag tagit betalt för att tävla, andra gjort det gratis. Allmänt gäller ju att desto bättre hästen är, desto billigare får ägaren jobbet gjort. Skulle någon låna ut en bra tävlingshäst som gick de klasser jag rider skulle jag inte ta betalt för att tävla den.

Om jag skulle bli skadad en längre tid skulle jag låta någon annan tävla mina hästar. Jag skulle troligen sätta dom hos någon duktig, men kanske inte absolut topp. Detta för att undgå att betala multum bara för namnet, samt att de allra bästa kanske inte skulle vara intresserade. Jag skulle nog sätta dom hos en stabil 150-ryttare som även åker lite utomlands. Viktigast för mig är dock att jag tror på samarbetet, att dom passar på hästarna.

Sen bör du tänka på att om du sätter dom hos någon jätteduktig, som är utomlands mycket, är risken att du betalar mycket bara för att deras beridare/hästskötare ska rida på dom. Det är även inte säkert att dom kommer bli tävlade särskilt kontinuerligt.

Jag tycker att du ska satsa på någon påväg upp eller strax under den verkliga toppen, någon som du tror är seriös och gärna "hungrig". Ta noga referenser, åk och titta på tävlingar, hur det ser ut hemma. Sen när ni väl har lånat ut hästen är väl det bästa att verkligen kolla upp när den tävlar, att den tävlar och hur det går.

Själv tkr jag referenser kanske är viktigast, många är duktiga på att smila in sig o få det att låta super o sen blir de inte alls så bra...

Dom som är "på väg upp" rider oftare hästarna själva och gör en större del av jobbet själva vilket kan vara possitivt när det gäller kontakt med hästarna.
annars är det lätt så att det blir dom anställda som rider mest hemma...

Du säger inte vilken nivå det handlar om att du vill att dom ska upp i men jag skulle rek. att hitta någon duktig på den nivån (vill du ha upp hästen i 140 hitta en ambitiös ryttare som gör fina resultat där) annars blir det nog lätt så att din häst hamnar längre ner på prioriterings listan...
Störst namn gör inte alltid bäst jobb med just din häst, sen om nu hästen skulle säljas är det ju en annan sak då namnet kan ge "status" men de sa du ju inte att du va ute efter...

Jag lämnade min häst till en känd ryttare innan han skulle säljas.
Han kom snabbt upp i klasserna, vilket var målet.
Men sedan var det väl lite småsaker som inte jag gillade.. t.ex. att han föll ur ganska mycket (han var snyggare med mer muskler) och att de inte klippte/rykte manen (ser ju slarvigt ut, ville att han skulle se tip-top ut när det kom spekulanter).

Man får dock vara tydlig med vad man vill. Denna ryttaren tävlade bara min häst så länge han hade tävlingar på G med sina andra hästar, vilket bara var under första månaden (han var där i 3 månader). De andra två månaderna kunde jag lika gärna ha haft honom hos mig.

Hade inte en tanke på att sälja min när jag lånade ut henne, det gick bra ändå. Stod för foder, skoning, försäkring mm när hon var uppstallad utomlands. Hemma hade jag det så bra att hon stog kvar i mitt stall och jag fortsatte att rida henne till vardags.

Har fortfarande inga tankar på att sälja kanske skall tilläggas.

Senast ändrad:

Jag har lite ev planer på att låta någon riktigt duktig tävla och träna min ett tag så han kommer upp i klasserna. Jag vill att han ska ha lite erfarenhet av större, och bli säkrare, så att han kan hjälpa mig mer när det blir dags för större, eftersom jag själv inte har rutin i lite större klasser. Har nästan bestämt vem det blir också :)

Min stora häst som är orutinerad, stor och rätt vass MEN samtidigt har otroligt mkt kapacitet tänker jag troligtvis låta en rutinerad ryttare tävla lite grann när han ska få rutin upp i klasserna. I småklasser som 110 är det ju i princip bara (på denna hästen iaf, men han leker sig igenom det mesta på ren kapacitet) att styra runt och ge honom lite rutin i just tävlingsmomentet, men när det blir lite höjd vill jag ha en ryttare som verkligen kan lotsa honom runt på ett riktigt bra sätt.

Jag kommer vara mycket tydlig med att jag enbart vill ha hästen tränad (om sen en stackars stalltjej måste rida ut på honom i skogen en gång i veckan så fine - men f*ck den som ramlar av min prins!) av just ryttaren jag valt och eftersom att det inte är meningen att hästen ska säljas - även vara väldigt delaktig och ha en ständigt pågående dialog. Det tror jag är väldigt viktigt, och underlättar för ryttaren. Även med hur man förväntar sig att hästen sköts - jag personligen skulle bli galen om jag kom dit och någon hade ryckt manen på min häst, men då kan jag ju heller inte bli sur om hästen ser ut som en luffs när jag hämtar den eller möter upp på tävling.

Jag har själv jobbat i tävlingsstall där alla hästar var till salu i princip och jag även vet att det kommer in rena försäljningshästar till och från. Hästarna som man ville "ha bort" blev ju lite nerprioriterade och reds mest av personal å så.

Så - tydlighet är A och O - då tror jag inte att det spelar någon roll om man sätter dem hos landets kändaste ryttare eller kommunens egen lilla stjärna.

delvis knapplån

kul och höra hur ni alla resonerar. Efter att ha disskuterat fram och tillbaka med mamma har jag bestämt mig att fram till röntgen skall kolla upp olika ryttare samt alternativ. Hästen skall gå 140 och uppåt helt beroende på hur hästen och ryttaren matchas i hop naturligtviss.

Pratade med en annan bekant (dock dressyr ryttare) som har satt ut en annons och en tjej svarade och lät mycket bra och lovande. kollade upp och fick referenser. Ett samarbete som funkat fenomenalt. Hästen har klättrat fint i klasserna med bra grunder. Hur ställer ni er till det?

Vart skall man hitta de här "lovande" människorna och vill ha en häst för högre klasser? Hemsidor´?

Jag tänker också lite så, iaf när min häst ska starta 120 så vill jag att nån annan rider för annars kommer jag klanta mig det vet jag.
Och jag bor ju med i Värmland så spännande att se vem du väljer :)

Jag skulle inte ha något emot att skicka min häst till en som jag kunnat se bra referenser och resultat ifrån. Själv har jag ju bara tur som råkar ha en så pass duktig ryttare i kretsarna, och då väljer jag ju ´henne i första hand, även om det inte utesluter andra alternativ.

ja, vem har du funderat över då?
jag har jätte ångest för det här :S

båda tävlingshästarna beroende på röntgen plåtarna om en månad. Dom måste ju tävlas under året även om det inte blir med mig :)

Jag har en egen häst annars tävlar jag hästar till andra (den egna red jag först i tre år innan köp). Har tre hästar hemma nu som inte är mina. Två av dom är från samma ägare som jag även kommer tävla unghästar till nu i sommar (två 4-åringar). Kom i kontakt med honom genom mina tränare.

Har även en häst som kom hit som du skrev, genom annons i ridsport. Den kommer faktiskt från Karlstad (såg att du också gör det ;))

Så jag har ju inte några upplevelser om att låna ut hästar men att tävla andras. Tycker det funkar super, och bättre ägare än dom mina hästar har kan man nog inte ha, så jag har ju haft tur där :).

Ska kanske lägga till att jag är första års YR i år, så var inte så gammal utan började i princip tävla andras hästar direkt när jag började tävla (4 år sen). Placeringar på JSM och ska upp i 150 nu snart är tanken. Olika upplägg med olika hästar beroende på planen för den. Tror dom flesta är öppna för olika förslag.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
712
Senast: tara
·
Träning När ni är sådana som inte hoppar frivilligt som jag men ändå vill lära min unghäst det. Hade ni då lagt ut annons när tiden är kommen om...
Svar
14
· Visningar
1 710
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 647
Hoppning Hej och hå, hur ska detta gå. Som rubriken lyder; den här dressyrryttaren ska börja hopptävla igen! Min B2 (Barcino QRE) har jag/vi...
Svar
4
· Visningar
1 834
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka