Elin med hack i pannan.

Enya

Trådstartare
I dag vurpade Elin i soffan mot soffbordet och fick ett fint hack i pannan. Sekunderna innan hade jag rytit till henne och Isaac att sluta hoppa för att de kan slå sig. Men vem lyssnar på mig? Så det var Elin som slog hål i huvudet denna gången, mitt i pannan.

Vi var hos vc där jag bor och läkaren tejpade snabbt i hop såret och mumlade nåt om att vi får se om hon låter det sitta, varpå jag snabbt sa att nej det kommer hon inte´att göra. Men det tejpades vidare och hon fick ett stort bandage runt huvudet.

Första gången hon tog av sig rubbet var efter 3 timmar, andra gången efter ytterligare tre timmar ( nyss). Det blöder lite varje gång hon tar av sig det och såret är ju öppet.

Jag skulle vilja att såret syddes ihop för att få minsta möjliga ärr där. Som det är nu lär ungen få ett stort ärr. Skulle det sys så skulle det väl krävas ett eller två stygn bara så såret i sig är inte stort, det gapar bara så att det kommer att bli fult.

Jag förstår tanken om att inte sy på så små barn alltid, men hellre att hon "plågas" lite nu och får ett finare ärr än att jag ska själv tejpa ihop såret stup i kvarten och få ett fult ärr. Tack gode gud för att vård till barn är gratis.....jag hade inte betalt en spänn för det här!!! Inte ett öre!!!

Min hund Enya kan vittna om att det blir fula ärr även vid så små sår..... så grattis Elin, du lär ha ett riktigt fult ärr mitt i pannan!

Jag fick grejer med mig hem att tejpa ihop henne igen...... och om hon tar a v sig det så skulle jag komma tillbaka så får de se vad de ska göra åt såret. Jag tänkte åka dit i morgon bitti, men är det ens lönt? Syr man på ett sår som är ett dygn gammalt? Sedan är det väl skit samma med att sy nu, det lär ändå bli ett fult ärr av det.

*skitsur och ilsken*
 
Sv: Elin med hack i pannan.

Sekunderna innan hade jag rytit till henne och Isaac att sluta hoppa för att de kan slå sig. Men vem lyssnar på mig?
*skitsur och ilsken*

Fast barn är ju såna. De kan inte föreställa sig hur det blir om något händer. Till nästa gång om de gör något de kan skada sig av - gå dit och lyft bort.

Vad gäller läkare så förstår jag dig precis. Jag var för att ta bort ett märke på äldsta barnet vid ca 3 års ålder. Efter bedövningen skulle de börja skära bort och barnet SKRIKER (såklart) för det är ohyggligt obehagligt och otäckt alltsammans. Då börjar läkaren tveka och säger att vi kanske ska strunta i det eller ta det senare... vaddå och göra om hela processen med väntan och oro? Jag fick säga till på skarpen att nu fortsätter vi och du skär bort. Då gjorde hon det. Jeeesus liksom.
 
Sv: Elin med hack i pannan.

Fast barn är ju såna. De kan inte föreställa sig hur det blir om något händer. Till nästa gång om de gör något de kan skada sig av - gå dit och lyft bort.

Vad gäller läkare så förstår jag dig precis. Jag var för att ta bort ett märke på äldsta barnet vid ca 3 års ålder. Efter bedövningen skulle de börja skära bort och barnet SKRIKER (såklart) för det är ohyggligt obehagligt och otäckt alltsammans. Då börjar läkaren tveka och säger att vi kanske ska strunta i det eller ta det senare... vaddå och göra om hela processen med väntan och oro? Jag fick säga till på skarpen att nu fortsätter vi och du skär bort. Då gjorde hon det. Jeeesus liksom.

Sådär tycker jag inte om att man citerar mig. Det där är INTE rättvist!! :mad::mad:

Jag är inte sur på Elin för att hon hoppade i soffan!!! Det var mer ett uppgivet konstaterande att de faktiskt inte lyssnar. Jag VAR på väg dit bort men var inte där just då, jag kan inte släppa allt och rusa eller stå och vakta alltid.

Barn trillar och slår sig och så är det. I somras var det Isaacs tur att bli sydd i skallen pga av en olycka, men inte tusan var jag sur på honom för det.

Däremot är jag sur på att såret inte blev sytt, på att hon tar av tejpen hela tiden osv. Hon borde ha fått två stygn i pannan så att ärret blir mindre fult.

Det är inte kul att tejpa om ungen hela tiden bara för att det är synd att sy henne i skallen ( jobbigt med bedövning osv tydligen).
 
Sv: Elin med hack i pannan.

Sebbe har lyckats få två rejäla jack i pannan under sitt liv, och dom tejpade bara båda gångerna. Enligt båda läkarna så blir det finare ärr så trots allt. Vilket stämmer i vårt fall åtminstone. Det ena jacket kom vid 8 mån ålder, och syns knappt alls idag. Då det begav sig var det ca 1 cm långt och väldigt djupt.
Hans andra jack hamnade vid ögonbrynskanten ner mot ögat till, och var lika stort. Det gapade vidöppet och blodet forsade. Det tejpades på akuten (Vi åkte in, för det slutade inte att blöda och var mycket djupt) och dom sade att dom hade sytt om det vore en vuxen, men att ärren blir mycket finare på barn vid tejpning.

Jag fick förklara för Sebbe att tejpen var tvungen att sitta där (Han var 1½ år gammal då) och det gick faktiskt bra. Även om jag fick påminna honom var femte sekund i början ;)
 
Sv: Elin med hack i pannan.

Min make har faktiskt ett jätte fult ärr i pannan efter att han blev sydd efter han ramlade när han var 3-4 år gammal.
Och det blir faktiskt snyggare ärr om man tejpar. Jag har många kollegor som skurit sig ordentligt när jag jobbade som slaktare och de har blivit limmade och tejpade allihopa.


Och sy måste man väl göra ganska på direkten, redan igår när du skrev inlägget då de gått 6 timmar(?) är det väl för sent?

Hur har det gått idag?
 
Sv: Elin med hack i pannan.

Min make har faktiskt ett jätte fult ärr i pannan efter att han blev sydd efter han ramlade när han var 3-4 år gammal.
Och det blir faktiskt snyggare ärr om man tejpar. Jag har många kollegor som skurit sig ordentligt när jag jobbade som slaktare och de har blivit limmade och tejpade allihopa.


Och sy måste man väl göra ganska på direkten, redan igår när du skrev inlägget då de gått 6 timmar(?) är det väl för sent?

Hur har det gått idag?

Jo jag tror också att man måste sy med detsamma faktiskt och det tycker jag fortfarande att han borde gjort. Just eftersom Elin inte låter tejpen sitta, det får ingen chans att läka ihop och bli fint eftersom hon tar av tejpen och såret öppnar sig hela tiden. Sår som limmas och tejpas och får vara ifred kan alldeles säkert bli finare än sår som sys, absolut. Men sår som tejpas utan att limmas och som inte får vara ifred tror jag hade läkt ihop finare om det hade sytts. Speciellt med tanke på att det är jag som fått tejpa ihop såret några gånger nu. Testat att tejpa en unge som tjuter, slåss, ålar sig när du är ensam och aldrig har tejpat ett sår förr? Suck. Nåväl, nu har det suttit kvar där en hel del timmar så förhoppningsvis är det över med tejpandet nu.

I vilket fall som helst skulle vi komma tillbaka om hon inte lät det vara. Vad han skulle göra med henne istället, det vet jag inte.

Hon slog sig vid 9 ungefär, och vi var på VC kl 10.

Nu har hon tejpen kvar och så har hon istälet för bandage fått ett stort plåster. Ska köpa fler plåster i morgon för jag har bara tre kvar.
 
Sv: Elin med hack i pannan.

Sebbe har lyckats få två rejäla jack i pannan under sitt liv, och dom tejpade bara båda gångerna. Enligt båda läkarna så blir det finare ärr så trots allt. Vilket stämmer i vårt fall åtminstone. Det ena jacket kom vid 8 mån ålder, och syns knappt alls idag. Då det begav sig var det ca 1 cm långt och väldigt djupt.
Hans andra jack hamnade vid ögonbrynskanten ner mot ögat till, och var lika stort. Det gapade vidöppet och blodet forsade. Det tejpades på akuten (Vi åkte in, för det slutade inte att blöda och var mycket djupt) och dom sade att dom hade sytt om det vore en vuxen, men att ärren blir mycket finare på barn vid tejpning.

Jag fick förklara för Sebbe att tejpen var tvungen att sitta där (Han var 1½ år gammal då) och det gick faktiskt bra. Även om jag fick påminna honom var femte sekund i början ;)

Visst har jag fått säga ifrån och fått förklara, så klart, men förutom Elin har jag två andra barn så så fort jag vänt ryggen till har hon slitit av sig allt typ. Hon är i värsta "vill inte " åldern och vill hon inte så vill hon inte. Undrar vem hon har fått sin envishet ifrån.... en kompis sa en gång att den har hon fått från sin mor:o

Elins sår sitter mitt i pannan typ mellan ögonen men lite högre upp. Min kusin har också ett ärr i pannan, av en kran som stod i skogen och som vi lekte vid :o.Min yngsta syster har skallat en säng och fått ett sår på samma ställe- släktdrag tydligen:angel: Isaacs sår hamnade i huvudet så där är en massa päls...f´låt, hår:D som gör att det inte syns. Det såret syddes och jag hittar inte det nu :o Själv är jag sydd med 15 stygn på baksidan av låret rätt högt upp, det både syns och känns, men vadå- id-märkning!:idea: Jag har även ett ärr på vänster hand mellan tummen och pekfignret där jag fick stryk av ett grimskaft som gick sönder när en häst slet sig och slog mig på handen.

Hur gammal är sebbe nu? Hoppas han inte får fler ärr nu :D
 
Sv: Elin med hack i pannan.

Du tolkar mig helt fel. Det var den delen jag svarade på med texten under. Jag förstår att det inte var därför du blev sur, bara ett råd i all välmening för att undvika att sånt händer igen. Mina ungar härjar och gör illa sig och det jag skrev är bara en grej jag insett funkar bäst för att slippa skador eller för den delen "bara" tårar.
 
Sv: Elin med hack i pannan.

Frågan är hur hon hade reagerat på styngnen?
Man ska inte jämföra hundar och barn, men jag har fått kastera bägge mina hundar med en dryg månads mellanrum. Den ena syddes och den andra syddes på insidan och limmades på utsidan och det verkar helt klart som att styngnen i sig irriterar och kliar det är en märkbar skillnad.
 
Sv: Elin med hack i pannan.

Frågan är hur hon hade reagerat på styngnen?
Man ska inte jämföra hundar och barn, men jag har fått kastera bägge mina hundar med en dryg månads mellanrum. Den ena syddes och den andra syddes på insidan och limmades på utsidan och det verkar helt klart som att styngnen i sig irriterar och kliar det är en märkbar skillnad.

Absolut att stygn kan klia mer, men samtidigt är det inte så lätt för henne att dra bort stygnen själv så såret hinner att läkas ihop bättre än vad det gjort nu. Nu verkar det dock som att hon låter tejpen sitta, så jag hoppas det skyndar sig att läka nu ;)
 
Sv: Elin med hack i pannan.

Du tolkar mig helt fel. Det var den delen jag svarade på med texten under. Jag förstår att det inte var därför du blev sur, bara ett råd i all välmening för att undvika att sånt händer igen. Mina ungar härjar och gör illa sig och det jag skrev är bara en grej jag insett funkar bäst för att slippa skador eller för den delen "bara" tårar.

Men jag är ingen nybliven mamma så jag vet att det är effektivt att flytta undan ungen från det den inte får. Eric blir 7 år i dag liksom. Dock är det så att jag inte alltid har möjlighet att rusa på studs när de gör något de inte får. Vissa tillfällen räcker det att jag säger ifrån men andra måste jag flytta undan osv.

Men jag förstår inte varför du klippte ihop mitt inlägg så. Hur menar du att du svarade? :confused:
 
Sv: Elin med hack i pannan.

Men jag är ingen nybliven mamma så jag vet att det är effektivt att flytta undan ungen från det den inte får. Eric blir 7 år i dag liksom. Dock är det så att jag inte alltid har möjlighet att rusa på studs när de gör något de inte får. Vissa tillfällen räcker det att jag säger ifrån men andra måste jag flytta undan osv.

Men jag förstår inte varför du klippte ihop mitt inlägg så. Hur menar du att du svarade? :confused:

Jag ser nu att det inte blev som jag tänkte mig. Kunde satt streck eller nåt emellan så man såg att jag svarade på två olika delar av ditt inlägg.

Jag vet att du inte är någon nybliven mamma! Jag har lika gamla barn som du men nog fan lär jag mig nytt varje dag, tar åt mig av andras erfarenheter osv om det är något som jag kan tillämpa. JAG blir tacksam för tips där andra har erfarenhet, därför trodde jag väl i min enfald att du också skulle bli det. Men du är väl fullärd redan, jag ska inte störa dig något mer i dina oändliga klagotrådar.
 
Sv: Elin med hack i pannan.

Jag har inte oändliga klagotrådar. De är inte fler till antalet än vad många andra har här. :mad:
Men ursäkta att jag inte tackar och tar emot råd som jag inte bad om och som jag redan tillämpar. Och det är klart, det är mitt fel- jag skrev ju inte rakt ut hur min uppfostringsmetod ser ut, borde självklart ha gjort det så att det inte skulle bli missförstånd. Kan ju vara viktigt i en tråd om sår i skallen liksom.

Jag svarade bara dig på ditt inlägg om rådet, skulle jag blivit själaglad över ditt råd trots att jag inte behöver det, bara för att inte göra dig ledsen, menar du?

"Fast barn är ju såna. De kan inte föreställa sig hur det blir om något händer. Till nästa gång om de gör något de kan skada sig av - gå dit och lyft bort."

Det kanske är fel på mig, men jag tolkade det lite pekpinneaktigt mer än ett välmenande råd? Jag kunde ju lika bra sitta på skithuset och bajsa när det hände, hur lätt är det att rusa ifrån då mitt i?

Lägg då till ditt sätt att klippa i mitt svar så att det lät som att jag var skitsur på Elin för att hon inte gjorde som jag sa, då är det kanske inte så konstigt att jag blir irriterad?

Om du läst några av mina oändliga klagotrådar så kanske du också insett att jag verkligen tar till mig råd jag får.
 
Sv: Elin med hack i pannan.

Hon låter inte plåstret sitta kvar då om hon får ett typ bamse plåster?

Jag vet hur samarbetsvilliga de är, tejpade Rasmus ögonbryn när han var kanske 10 månader och det var inte de lättaste!
 
Sv: Elin med hack i pannan.

Hon låter inte plåstret sitta kvar då om hon får ett typ bamse plåster?

Jag vet hur samarbetsvilliga de är, tejpade Rasmus ögonbryn när han var kanske 10 månader och det var inte de lättaste!

Plåstret hon fick hos dagmamman var ett hello kitty plåster och det har suttit hela dagen. I går när vi var på väg till VC så slet hon av sig bamseplåstret hon fått av mig hemma:( Så det spelar itne så stor roll vad som är på tyvärr. Men nu verkar hon i alal fall låta det sitta:D Och det är skitbra!:bump:
 

Liknande trådar

Övr. Hund Min hund fyller sju år i mars. Han är en blandras mellan 75% Jack russel och 25% Dansk-svensk gårdshund. Han är en fantastiskt snäll och...
Svar
11
· Visningar
6 053
Senast: paradiset
·
Tjatter Vi är ju alla vuxna här så nu är det kanske läge att fundera på hur ni var som barn? Vad pysslade ni med när ni inte sov?:D Var ni ett...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 763
Senast: nickan1
·
Småbarn I dag visade mellanbarnet att han är en riktig tuffing när det gäller! Jag och min mamma lämnade barnen hemma hos mig med min syster och...
Svar
10
· Visningar
5 410
Senast: mimmipigg
·
T
Träning När det känns som man prövat på allt . Ja, just så känns det nu. Jag har en åttaårig halvblodsvalack e: Calino-Castle Keep...
2
Svar
23
· Visningar
2 628
Senast: Theaboll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Blöta BoT-stallpaddar?!
  • Dressyrsnack 17
  • Svårläkt sår

Omröstningar

Tillbaka
Upp