Elfråga. Vilken IP är tillåten i stall

J

joa

Vet att lysrörsarmaturer skall ha IP 65, visst?
Hur är det med byggfläktar, konvektorelement och elradiotorer?

//Jocke

Värmeelement är normalt inte tillåtna i stall då detta klassas som ett brandfarligt utrymme!
Det finns vissa sorter som är godkända för brandfarligt utrymme, men det har att göra med hur varma dom blir!
Lysrörsarmaturer rekomenderas att ha minst IP56T, men föreskrifterna tillåter IP44T.
Ska tilläggas att jag snodde frugans login..... ;)

Mvh Bubben

Har vattenburen värme i stallet, men dagar som dessa -5 till +5 behövs ju ingen värme. Dock behöver täcken torkas och hade tänkt kompletera med ett elelement, men det får man alltså inte. Känns lite onödigt att dra på värmen när det inte behövs för att torka täcken.
Inga andra förslag

//Jocke

Som sagt, det finns elektriska värmekällor som är godkännda för brandfarliga utrymmen, typ kammflänsrör, speciella byggfläktar osv, men en vanlig fläkt/element är inte att rekomedera!

Handdukstork är rätt bra som täckestork. Finns för några hundra på postorder och är godkänd för våtutrymme...

Ett stall är inget våt-utrymme, utan ett brandfarligt utrymme (mycket lättantänligt damm från foder, spån osv) i klassningssynpunkt angående elektrisk utrustning.
Det är hårdare krav i ett brandfarligt utrymmen än i ett våt-utrymme (badrum, duschrum etc).

Jo, men när det gäller lysrörsarmaturer i brandfarliga utrymmen så tillkommer ju även bokstaven T, som anger att armaturen inte blir för varm + att man ska kolla så att den är märkt för att få sitta på brandfarligt underlag (om man skruvar den i trä)
Likadant är det med värmekällor, man kan inte enbart gå på IP-klassen, då dessa i brandfarliga utrymmen inte får bli för varma i någon del så att brandfarligt stoft kan antändas.
Hur varm en handukstork blir på varmaste stället vet jag inte, men man ska nog kolla det nogrant!

Det är klart, men vi satsade på en sadelkammare med murade väggar vilket ger lite andra förutsättningar...IP44 är godkänd enl. försäkringsbolaget.

Jag reagerade på Bubbens kommentar över att ”stallet” var en brandfarlig miljö. Hårklyveri :o från min sidan men jag menar att sadelkammaren är en del av stallet som inte klassas som brandfarlig...
Ifall sadelkammaren är ett brandfarlig utrymme eller inte borde vara beroende på hur den är byggd.
Förlåt Jocke om jag gick in på ett sidospår...

Självklart otydligt från min sida!
Där man hanterar foder och strö är brandfarligt utrymme.
Gör man inte det i sadelkammaren och det är ett eget rum så räknas inte det som brandfarligt!

Ingen fara :) Någon som har ett konkret förslag på inköpsställe/modell på någon värmekälla som är godkänd?

//Jocke

Läste du den andra värme-tråden?
Dä var det någon som föreslog en ko som värme element...det borde vara brandsäkert (IP76-kanske). Bregottfabriken möter två hål i väggen :D

Det måste väl vara trefas utan nolla, då det är fyra "stift" under magen! :D

Jocke!
Nu har Buke-maffian verkligen gnuggat på geniknölarna! Var annars kan man få en så uttömmande svar!
:rofl:

Liknande trådar

Anläggning Hej på er alla! Nu vet jag inte om jag skriver i rätt ”avdelning” men hoppas det blir bra ändå. Jag har nyligen flyttat till en gård...
2
Svar
24
· Visningar
3 590
Senast: skogaliten
·
Hästmänniskan Hej Jag står på ett stall där det även är en ridskola så de har en anställd som ska ta hand om ridskolehästarna, men då så ska h*n...
Svar
9
· Visningar
2 642
Senast: Kjerulfia
·
Anläggning Jag bor på en mindre hästgård som jag inte haft så länge. Jag har ett stall med fyra boxar där takhöjden är "på gränsen" eller rent av...
Svar
18
· Visningar
2 521
Senast: Roheryn
·
Anläggning I sadelkammaren i mitt stall har jag hela gårdens vattenförsörjning med vattenfilter, stor hydrofor etc. Därför finns ju också...
Svar
1
· Visningar
500
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama