Elfråga. Vilken IP är tillåten i stall

Tyvärr är dörrarna för smala för att få in en ko annars hade det stått en där nu :)
En kalv skulle ju växa inne och det vore ju taskigt.

Någon med ett konkret förslag på en godkönd värmekälla. Inköpsplats eller märke?

//Jocke

Nordpost har en som de kallar "Pyrox BSO 933 Safemaster"

Men det finns ju kor som inte är större än en ponny om du skulle vilja ha det. Tex är rödkullor rätt små och sen finns det ju ävan Galloway som väl är riktigt små. ;)

Men jag tycker faktiskt att luften brukar bli sämre där man har kor så jag gillar inte den lösningen egentligen.

Nä, någon ko blir det inte. De lstrar ju inte den torkande värme jag är ute efter så som täckestork funkar de nog inte :)
Skall kolla upp tipset om Nordpost.
Fler tips?
//Jocke

"Uppar" denna tråd lite eftersom jag inte riktigt fått svar på vilken IP man måste ha på tex fläktar.
Är det IP65, IP54 eller rent av IP 44 som är godkänt på tex en värmefläkt?
Det är ju just damklassningen som är det kinkiga

//Jocke

Värmekällan måste vara godkännd för att användas i brandfarligt utrymme!
Det hänger inte bara på IP-klassen.
Är den godkänd för brandfarligt utrymme har den rätt IP.
Kolla på t.ex. www.frico.se under produkter -> värmefläktar -> Varmluftsfläkt 408B

Nordpost-katalogen som kom hem för några dagar sedan visade en ”Stall värmefläkt”. Jag kunde inte se någon IP-klassning men i annonsen skriver man att den är lämplig för brandfarliga utrymmen.

Liknande trådar

Anläggning Hej på er alla! Nu vet jag inte om jag skriver i rätt ”avdelning” men hoppas det blir bra ändå. Jag har nyligen flyttat till en gård...
2
Svar
24
· Visningar
3 590
Senast: skogaliten
·
Hästmänniskan Hej Jag står på ett stall där det även är en ridskola så de har en anställd som ska ta hand om ridskolehästarna, men då så ska h*n...
Svar
9
· Visningar
2 642
Senast: Kjerulfia
·
Anläggning Jag bor på en mindre hästgård som jag inte haft så länge. Jag har ett stall med fyra boxar där takhöjden är "på gränsen" eller rent av...
Svar
18
· Visningar
2 521
Senast: Roheryn
·
Anläggning I sadelkammaren i mitt stall har jag hela gårdens vattenförsörjning med vattenfilter, stor hydrofor etc. Därför finns ju också...
Svar
1
· Visningar
500
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama