Elförbrukning med bergvärme?

gillaj

Trådstartare
Har ärvt ett hus med bergvärmepanna (heter det så?) Det är ett gammalt hus från 1909, brädfodrat för ca 5 år sedan, på ca 135 kvm. På de gamla elräkningarna ser jag att det är beräknat en årsförbrukning på 25 500 kWh, vilket jag tycker verkar väldigt mycket.
I mitt eget hus har jag en pelletspanna och huset som är byggt 1946 och dåligt isolerat förbrukar ca 12 000 kWh/år.

Har ingen annan i bekantskapskretsen med liknande hus och bergvärme så jag har inget att jämföra med men jag räknar såklart med att NI vet. ;)

Sv: Elförbrukning med bergvärme?

Om det finns bergvärmepump borde den inte vara jätte gammal? ( inte för att jag har någon koll på när man började med dom men det lär ju inte varit flera årtioenden sen antar jag.)
Finns det någon möjlighet att den beräkningen var med det gamla värme systemet?

Bergvärme ska ju tillhöra de billigare alternativen om man tittar på års kostnad, (dock ett av de dyrare att installera) de jag har pratat/läst om som har bergvärme har en elförbrukning på 8000-12000kwh inkl hushålls el, då i första hand varierande pga hushålls el (datorer, ga vitvaror etc) och då isolering så klart.

Annars måste det helt klart vara något vajsing!

Förra året 1/7 2009-1/7 2010 så gjorde jag åt 23500kwh i mitt hus med urdålig isolering uppåt o neråt, ga fönster, flera kallras o oisolerade utrymmen och då med vattenburen el.

Ring o kolla med el leverantören o fråga hur det kan vara så?!
Annars måste det ju vara något fel på bergvärmen

Jag minns inte säkert men jag gissar att det är 4-5 år sedan de installerade bergvärmen.

Ja, jag måste definitivt kolla upp det här för det låter helt orimligt men det är den faktiska förbrukningen som är så hög, det avläses per automatik varje månad.

Vintermånaderna går det åt ca 1500 kWh om jag minns rätt, sommartid kanske 500-600 kWh.

Det låter mycket. Vettigt skulle nog vara att kolla upp så värmepumpen faktiskt fungerar som den skall och är igång och att den inte enbart värmer med elvärmestaven. Om t.ex. en givare är trasig eller ett kretskort gått i värmepumpen så kan detta scenario inträffa. (Direktverkande el ifrån värmepumpen istället för bergvärme alltså)

Många värmepumpar själva berättar också hur många timmar de gått på elstaven om man tittar i dens menyer.

Tack, jag ska ta mig en ordentlig titt i bruksanvisningen och se om jag kan bli nåt klokare.

Vi bor i ett 130 kvm stort hus byggt 1934. Totalrenoverat 2009 förutom fönster som är orginal. Har bergvärme och en årsförbrukning på ca 17 000 kWh. Är ganska slösaktiga med el :angel:. Kör tvättmaskinen varje dag, diskmaskin ca två ggr per dag, varmt inomhus (+21), varmt i stallet (+5)..

Finns det garage eller annat uthus som värms upp och drar el? Kanske bergvärmepumpen varit ur drift periodvis och gått på elpatronen? Det hände oss förra vintern, missade att fylla på sådana där kemikalier..

Kemikalier??????
Det är ju två äldre som har bott där, de har haft väldigt varmt, ca 24-25 grader, men annars går ju inte tvätt och disk så ofta och det är BARA bostadshuset som värms med bergvärmen.

Ja då låter det ju lite dyrt om jag jämför med våran egen förbrukning. Kanske ska tillägga att vi bor i norra norrbotten också (=smällkallt nov-mars). Det kan iofs hända förbrukningen sänks drastiskt om du ändrar från +25 till +19 inomhus eller vad du nu brukar ha. För varje grad man sänker minskar uppvärmningsbehovet med ca 7 %!

Med kemikalier menar jag det där spritvattnet man måste fylla på med någon gång per år. Annars slutar det fungera och elpatronen slås på istället :).

Jag har bergvärme och ca 130 m² bostadsyta med hel källare.
Årsförbrukningen är ca 11000KWh/år,ink hushållselen.

Kemikalier??????

Kollektorslangarna ner i hålet är fyllda med spritlösning och om man har något läckage längs vägen (t.ex. där de kommer upp från energibrunnen och är avtagna och sen skarvade till ledningen in) så måste spritlösningen fyllas på vartefter det blir för lite.

Kollade med installatören som säger att pumpen varnar om det är för lite "kemikalier" i systemet. Däremot tror de att det kan vara nåt filter som är tätt. Ska kolla det...

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 647
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 561
Senast: cassiopeja
·
Islandshäst Jag lovade i en annan tråd att leta fram text och bild från mina böcker om de islandshästar som importerades till Sverige på 1910-talet...
Svar
4
· Visningar
2 923
Senast: OlleAtlas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Lugnande medel till hund.
  • Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V