Elektrolyter..

U

Ultrabeat

hej,
vad är egentligen elektrolyter? Ett samlingsnamn för mineraler eller?
hur mycket skall man ge och när, vi träning/tävling har jag hört. Vart kan man få tag på det?
Jag har ingen aning om jag ger det, ger biovimin som extra tillskott till kraften.
Tacksam för svar!

Sv: Elektrolyter..

Elektrolyter-elektriskt laddade mineraler- är ansvariga för att vätskan i kroppen flödar dit den ska. Natrium och kalium är positivt laddade och balanseras av klorid som är neg laddad. Kalium behöver man inte tänka på att ge hästen. Den finns i överflöd i hästens mat. Natriumklorid = salt måste tillföras. Hästar som arbetar hårt och svettas mkt äter inte alltid tillräckligt mkt saltsten och måste ibland förmås att göra det – salt i maten, 9 % koksalt i dricksvattnet t ex.

Du skriver att natriumklorid=salt, har tyvärr aldrig vart bra på kemi eller fysik, men jag ger saltersättning alltså en msk salt i fodret per dag och hästarna har även saltsten ute, men hört att man ger elektrolyter och salt vid hårdprestation, ger man bara natrium då el finns det någon annan elektrolyt som man ger?!

//ultrabeat

Det är elektrolyterna natrium+ och klorid- som tillsammans blir natriumklorid = koksalt = det som du har på ägget som du behöver se till att den hårt arbetande hästen får i sig tillräckligt av. (Natrium utan + ingår i fyrverkerier och lyser fint gult)

Enligt våran distanveterinär ska man vara försiktig med elektrolytblandningar. Flera av dom innehåller bikarbonat vilket inte är bra för hästar, så kolla noga innehålls förteckningen innan du ger/köper.

Hon hade tips på en bra elektrolytblandning att göra själv och det var 75% salt utan jod & 25% seltin.
Vanligt salt ger natrium & klorid och seltin ger kalium.

Blandas ca ½ dl till 10 liter vatten.

hej hej, tack för era svar, men jag måste fortfarande säga att jag tycker det är lite luddigt.
Vad finns det för elektrolytblandningar att köpa egentligen?
Ni som ger elektrolyter, ger ni annat än natriumklorid?
Vill gärna veta mer om detta!
Någon som vet Hur lång tid tar det innan hästen tillgodoser sig salt när man precis har börjat att ge det i maten?

//ultrabeat :banana: :banana:

hej hej, tack för era svar, men jag måste fortfarande säga att jag tycker det är lite luddigt.
Vad finns det för elektrolytblandningar att köpa egentligen?
Ni som ger elektrolyter, ger ni annat än natriumklorid?
Vill gärna veta mer om detta!
Någon som vet Hur lång tid tar det innan hästen tillgodoser sig salt när man precis har börjat att ge det i maten?

//ultrabeat

Ingen som vet massor om elektrolyter?! Någon bra hemsida man kan kika på kanske finns?
Hej hopp!

Vid kraftig ansträngning typ svårtävlingar, när hästen blir mycket svettig (inte normala tävlingar som 120 klass mer fälttävling och maratonkörning, svår klass) är tillfället när man använder elekrolyter, man ger för maximal återhämtning inför nästa klass m.m. Du behöver inte använda elektrolytblandning i normala fall, det räcker med salt i maten. Elekrolyter är överarbete i ett normalt hästliv om du inte tävlar distans te.x.
Elekrolyter är ett namn för svettersättning.
Jag hoppas att du förstår bättre nu:D

Senast ändrad:

Tråden är nästan sju år gammal och skriven av en användare som avreggat sig, tror inte det är aktuellt längre ... :idea:

Det är väl någon som vill göra reklam för en meningslös produkt som hon/han säljer. Elektrolyter är mineraler som cirkulerar i blodet. De främsta elektrolyterna är natrium, klorid och kalium. Kalium finns i överflöd i ett grovfoder och salt är en förening av natrium och klorid. I stället för att köpa dyra produkter kan man lika gärna ge hästen salt som täcker natrium- och kloridbehovet.

Till ”varmiblodet” vill jag påpeka att det inte är tillåtet att göra reklam och länka till olika sidor som säljer produkter.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
542
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
408
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 022
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 952
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar