elektriska stötar under borstning?

T

tjusing

det är såhär att ibland när jag borstar min häst, så råkar jag ge henne en stöt. hon blir då lite rädd och typ tror att hon har gjort nåt fel. det känns lite jobbigt när det blir så. nån som råkat ut för samma sak, eller vet hur man kan göra för att undvika det?
 
Sv: elektriska stötar under borstning?

hehe det har jag oxå råkat ut för min lilla pålle blir helt förvånad och undrar vad jag håller på med vet inte va man kan göra för att det inte ska bli några stötar:(
 
Sv: elektriska stötar under borstning?

Du kan blöta borsten litegrann, eller alltid hålla en hand på hästen medan du borstar. Om det blir stötar när du rör henne med händerna också, så kan du börja med att ta tag i manen först och sedan lägga handen på pälsen.
 
Sv: elektriska stötar under borstning?

Köp borstar som inte har syntetborst, utan att borsten är av naturmaterial.:bow:

Använd inte fleecetröja tex,om du gör det tvätta alltid dina stallkläder med mjukmedel så brukar kläderna bli mindre statiskt elektriska.

Använd naturmaterial så mkt som möjligt,oftast är det syntetiska grejor som sprakar mest.
Ska jag tex ha nåt transport- eller stalltäcke på nån häst så använder jag ylletäcke ej fleece tex..fleecetäcken som dras av en häst brukar spraka som rena åskvädren och skrämmer hästen dels för täcken och dels så vet man ju själv hur ont det gör att få såna stötar:crazy:
Samma sak med täcken om de tvättas och sköljs med mjukmedel så slipper man lite elektricitet.Iallafall ett tag.
 
Sv: elektriska stötar under borstning?

Använd borstar av naturmaterial eller håll en hand på hästen under
tiden du borstar.
 
Sv: elektriska stötar under borstning?

Händer samma för mig... och han blir livrädd! :( :crazy:
Brukar bli så när jag pussar honom också på mulen och sen är han väldigt misstänksam mot mig ett bra tag efter.

Väldigt bra tips som har skrivits som jag aldrig tänkt på. :) :idea:
 
Sv: elektriska stötar under borstning?

Om en häst är ovanligt "stötig" så har de ofta magnesiumbrist.
av nån anledning som jag inet vet varför så blir de mindre stötiga om de får olja i foderstaten.
 
Sv: elektriska stötar under borstning?

Har hört att man ska ta i något jordat (eller vad det var), typ ett element eller liknande, då ska tydligen den statiska elektriciteten hos en "ledas bort".
 
Sv: elektriska stötar under borstning?

det är en syntet borste köp en i typ get borst - det har jag mkt bra :D
 
Sv: elektriska stötar under borstning?

Borstar av naturmaterial! *love*
Det blir heller inte elektricitet i pälsen som håller kvar dammet, utan hästen blir mycket renare!
 
Sv: elektriska stötar under borstning?

Jag brukar alltid ha handskar på mig när jag hanterar mina hästar bl.a. för att undvika de obehagliga stötarna.
 
Sv: elektriska stötar under borstning?

Många bra tips. Har oxå problem med att det blir så jäkla statiskt vissa dagar. Tackar tackar.
 
Sv: elektriska stötar under borstning?

jag blir statisk ibland när jag har vissa sorts kläder på mig. som tex fleecejacka.. då får pållen stötar av mig. Men fuktar man borsten lite så går det bra
 
Sv: elektriska stötar under borstning?

*klån*

Vissa skor och stövlar gör att det blir mer statisk elektricitet också har jag märkt, t.ex. med gummisulor. Ibland hjälpte det mig att blöta skosulorna också.

Det som händer är att man "drar" med sig elektroner från hästen när man borstar den, så att man själv blir mer laddad än hästen. Sen måste elektronerna tillbaks till hästen, en urladdning måste ske. Den kan då gå gradvis utan att märkas via handen man håller på hästen, eller via marken eller golvet. Om man har gummisulor laddar man inte ur genom golvet, och det blir en gnista istället.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
555
Senast: tara
·
Hästhantering Hej, Jag har stött på ett antal hästar på min ridskola som vid skötsel och borstning börjar ”vifta” med framhovarna och liksom ”dunkar”...
Svar
5
· Visningar
782
Hästvård Hej, om ni har sett mitt tidigare inlägg så har min häst Kissing spine. Vi har sedan februari behandlat ryggen två gånger och rehabat...
2
Svar
20
· Visningar
1 754
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Kanske konstigt ämne under kategorin ”hästvård” men jag har en nykastrerad unghäst som enligt veterinären måste röra på sig ordentligt...
2
Svar
23
· Visningar
3 085
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp