elektrisk handdukstork för dummies och djurskyddsfråga

escodobe

Trådstartare
Till min och kattens avgrundsdjupa sorg kopplade hyresvärden i veckan bort vår vattenburna golvvärme och handdukstork och installerade en elektriskt handdukstork. Den vattenburna torken/golvvärmen behövde man aldrig ägna en tanke, den bara fanns där och gjorde sitt jobb. Möjligtvis dödade den ett par pensionärer också, eftersom jag utgår från att det var för risken för legionella som den togs bort, men både jag och katten är eninga om att några pensionärer är ett pris vi kan tänka oss att betala.

Katten överväger om att söka asyl hos någon bättre bemedlad person med varma golv och jag är står och är konfys över hur man ska använda den elektriska handdukstorken Ska den stå på jämt eller sätter man på den bara när man ska hänga upp blöta saker på den? Hur mycket el drar en sådan?

Bonusfråga:
Eftersom badrummet nu är mycket kallare utan golvvärmen hur torkar man tvätten på torkställningen? Den var fortfarande lite fuktig på morgonen , vilket den aldrig var tidigare. Hjälper det att sätta in en vanlig fläkt?

Bonusfråga 2:
Finns det något säkert sätt att ge katten en värmedyna? Hon kom till mig med en liten elektrisk filt men jag vågar bara ha på den när jag är där och vaken eftersom jag är skeptisk mot kombon kattklor och elektronik. Men för att inte bli anmäld till Genèvekonventionen bör jag snarast se till att åtgärda problemet med brist på ständig tillgång till en varm liggplats. Ja, det är rekordvärme med 30 grader i september, men är man oriental så finns ändå lägsta krav på boendemiljön.
 
Till min och kattens avgrundsdjupa sorg kopplade hyresvärden i veckan bort vår vattenburna golvvärme och handdukstork och installerade en elektriskt handdukstork. Den vattenburna torken/golvvärmen behövde man aldrig ägna en tanke, den bara fanns där och gjorde sitt jobb. Möjligtvis dödade den ett par pensionärer också, eftersom jag utgår från att det var för risken för legionella som den togs bort, men både jag och katten är eninga om att några pensionärer är ett pris vi kan tänka oss att betala.

Katten överväger om att söka asyl hos någon bättre bemedlad person med varma golv och jag är står och är konfys över hur man ska använda den elektriska handdukstorken Ska den stå på jämt eller sätter man på den bara när man ska hänga upp blöta saker på den? Hur mycket el drar en sådan?

Bonusfråga:
Eftersom badrummet nu är mycket kallare utan golvvärmen hur torkar man tvätten på torkställningen? Den var fortfarande lite fuktig på morgonen , vilket den aldrig var tidigare. Hjälper det att sätta in en vanlig fläkt?

Bonusfråga 2:
Finns det något säkert sätt att ge katten en värmedyna? Hon kom till mig med en liten elektrisk filt men jag vågar bara ha på den när jag är där och vaken eftersom jag är skeptisk mot kombon kattklor och elektronik. Men för att inte bli anmäld till Genèvekonventionen bör jag snarast se till att åtgärda problemet med brist på ständig tillgång till en varm liggplats. Ja, det är rekordvärme med 30 grader i september, men är man oriental så finns ändå lägsta krav på boendemiljön.

Jag delar helt kattens och din bedömning. Döden är nästa naturliga karriärsteg för pensionärer, men inte för er.

Det finns dynor utan ström som marknadsförs som självuppvärmande värmedynor. Då min katt föredrar kartonger, vet jag inget om hur bra de dynorna är.

Det finns även uppladdningsbara värmefiltar. Kanske kan det vara något för katten?
 
Till min och kattens avgrundsdjupa sorg kopplade hyresvärden i veckan bort vår vattenburna golvvärme och handdukstork och installerade en elektriskt handdukstork. Den vattenburna torken/golvvärmen behövde man aldrig ägna en tanke, den bara fanns där och gjorde sitt jobb. Möjligtvis dödade den ett par pensionärer också, eftersom jag utgår från att det var för risken för legionella som den togs bort, men både jag och katten är eninga om att några pensionärer är ett pris vi kan tänka oss att betala.

Katten överväger om att söka asyl hos någon bättre bemedlad person med varma golv och jag är står och är konfys över hur man ska använda den elektriska handdukstorken Ska den stå på jämt eller sätter man på den bara när man ska hänga upp blöta saker på den? Hur mycket el drar en sådan?

Bonusfråga:
Eftersom badrummet nu är mycket kallare utan golvvärmen hur torkar man tvätten på torkställningen? Den var fortfarande lite fuktig på morgonen , vilket den aldrig var tidigare. Hjälper det att sätta in en vanlig fläkt?

Bonusfråga 2:
Finns det något säkert sätt att ge katten en värmedyna? Hon kom till mig med en liten elektrisk filt men jag vågar bara ha på den när jag är där och vaken eftersom jag är skeptisk mot kombon kattklor och elektronik. Men för att inte bli anmäld till Genèvekonventionen bör jag snarast se till att åtgärda problemet med brist på ständig tillgång till en varm liggplats. Ja, det är rekordvärme med 30 grader i september, men är man oriental så finns ändå lägsta krav på boendemiljön.
Angående tvätten så rekommenderar jag avfuktare. Woods är bäst.
 
Har de inte ersatt golvvärmen med nån annan värmekälla? Det kan ju inte vara tanken att den elektriska handdukstorken ska vara värmekälla i badrummet?
 
@escodobe Har inget att kommande men känner att jag helt missat detta. Golvvärme/handdukstork = legionella ?

Eller så är jag trög och fattade inte skämtet :Dmen då förstår jag inte varför den kopplades bort.
Spara pengar kanske?:idea:
Ja, eftersom den vattenburna går på samma rör som övrigt varmvatten, och det ökar risken för legionella, eftersom vattnet kan bli stående och inte vara varmt nog för att döda baketerierna när vattnet kommer ut i duschen, numer får man inte bygga så. Bostadsrättsföreningen jag och exet monterade också bort handdukstorken och ersatte med elektrisk.
https://borattforum.se/handdukstorken-kan-vara-en-bakteriehard/
 
Har de inte ersatt golvvärmen med nån annan värmekälla? Det kan ju inte vara tanken att den elektriska handdukstorken ska vara värmekälla i badrummet?

Jag hade ingen annan en handdukstorken i min förra lägenhet. Satte på den innan jag klev in i duschen och stängde av den ett par timmar senare.
Var aldrig kallt eller fuktigt i mitt badrum.
 
Jag har två portabla ac med avuktarfunktion, men jag får inte plats med dom någonstans i badrummet
Måste tvätten hängas i badrummet? Jag hade aldrig fått plats med att hänga tvätt i mitt badrum. Torkstället står i vardagsrummet när det används (just nu torkar jag tvätt utomhus på torkvinda).
 
Måste tvätten hängas i badrummet? Jag hade aldrig fått plats med att hänga tvätt i mitt badrum. Torkstället står i vardagsrummet när det används (just nu torkar jag tvätt utomhus på torkvinda).
Förvisso sant. Men det har varit käckt med den som är monterad där för syftet. Jag har en torktumlare, men den använder jag mest för fleecekläder, sängkläder, täcken, kuddar och sådant.
 
Jag har min elektriska handdukstork igång någon timme innan jag ska duscha om jag vill ha varm handduk. Tidigare hade jag den även igång större delen av dygnet på vintern, men det blir för dyrt med elen numera. :meh:

För katten finns det värmedynor gjorda för att tåla lite mer. Beroende på om det är risk för klor, bitande eller annat så har jag använt tex värmematta för reptiler eller dito för frösådd. Mina thailändare tycker att allt under 26°C är onödigt kallt...
 
Kanske inte så mycket hjälp men poppade upp lite följdfrågor i min hjärna

Är verkligen den vattenburna golvvärmen kopplad på varmvattnet?
Är inte/ska vara golvvärme ett eget slutet system?

Betalar du elen själv handukstorkar är kända för att dra mycket el.
Om inte låt handuktorken stå på dygnet runt annars kommer troligtvis alltid badrummet kännas kalt och fuktigt då det inte är någon annan värmekälla där.
 
Mina flickor hälsar att ni har deras djupaste sympatier
Jag är oftast själv i sängen när värmen sätts igång.
20201224_115038.jpg
 
Angående tvätten så rekommenderar jag avfuktare. Woods är bäst.
+1 på den. Det finns små ganska kompakta avfuktare som inte behöver stå i badrummet över tiden. Bara att lyfta in när tvätten ska torkas.

Vi har elektriska handdukstorkar. Jag sätter på dem i samband med att de behövs. Vilket betyder att jag sätter på den strax innan jag ska dusch så att jag får varm handduk och sen stänger timer av efter fyra timmar.
 
Angående värme, så har majoriteten av mina badrum inte haft nån egen värmekälla.

Mina senaste badrum har haft varmvattenledningen till badkaret dragen ett par extra slingor längs väggen så att det finns värme den vägen. Förmodligen har de varit helt utan värmekälla bär de byggdes (1936 resp 1952).
 
Var de varma hela tiden då?

Ja, de är varma hela tiden. Det hade ju inte fungerat om man inte alls använder varmvattnet i kranen, men så länge vi lever normalt så funkar det utmärkt. Badrummet är välisolerat, har en kort och skyddad yttervägg i sydväst, och ligger mitt i lägenheten så att det inte är kylning utifrån som i vissa av de andra rummen. Vintertid är det alltså vårt varmaste rum.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp