elastiska lindor utan padd?

D

diggiloo

jahapp, nu är det jag som inte kan låta bli att lägga näsan i blöt igen :angel: det var en tjej i stallet som är några år yngre än mej som ville ha hjälp med att linda sin ponny här om dagen. Jag lägger nästan aldrig ridbandage och eftersom jag inte kände mej säker rådde jag henne att ta benskydd ist, eftersom lindor gör mer skada än nytta om de läggs på fel... men att om hon nu ville ha lindor sa jag att hon borde ha paddar under för hon hade såna där elastiska lindor. hon frågade en annan tjej om hjälp som sa att man inte alls behövde paddar under elastiska ridbandage. gjorde mig lite bekymrad faktiskt, har alltid fått lära mej att elastiska lindor utan padd kan orsaka tryckskador, brännsår, stasning osv. har jag alldeles fel eller?

Sv: elastiska lindor utan padd?

Nej du har rätt. Man bör alltid ha paddar under. Det finns en jättebra illustration om varför som ngn bukare har gjort. Kanske kan du hitta den om du söker på lindor eller liknande. den finns i minst en tråd.

nej, du har rätt! Jag har också fått lära mig att alla ridbandage ska ha padd under, även fleece (som många säger går bra utan)! Dels på grund av friktionen men även för trycket! Jag har alltid paddar, har sånna från Mias med ull och fleece (jätte bra!)

Lägger aldrig bandage utan vaddstycken under. Många tycker man kan linda fleece utan men jag gör det aldrig.

Du har rätt.
Jag ser det som självklart att ha paddar under elastiska benlindor. Man vill väl inte ge hästen brännsår/skavsår pga slarv(?)

Man ska alltid ha padd under elastiska lindor. Fleece kan gå bra utan, beror lite på hur känslig hästen är.

Liknande trådar

L
Hästmänniskan jag vet inte riktigt vad jag skag göra...jag rider en häst som jag tycker om väldigt mycket, och jag tror han tycker om mig också :)...
2 3
Svar
41
· Visningar
6 518
Senast: Em3li3
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar