Elakartade juvertumörer - Cellgifter? -Erfarenheter?

Blackbeauty

Trådstartare
Min älskade lilla rottis tjej har fått juvertumörer, hon opererades i förra veckan och jag fick provsvaret från patologen rätt snabbt. Elakartade juvertumörer.
Vad jag förstår är "Carcinoma Simplex av solid typ" en mycket aggressiv tumör som sprider sig snabbt i hela kroppen.
Om jag förstod veterinären rätt sä är medellivslängden två månader.
Jag har provsvaret från patologen och undrar om någon kan hjälpa mig att "översätta" det?

Först ringde en veterinär och sa att det var elakartat men att det ändå såg positivt ut, att de hoppas att de har fått bort allt. Vi fick en återbesökstid om 3 månader. Patologen kunde inte se några cancerceller i kanterna på det bortopererade partiet. Är det någon som förstår var i provsvaret det står?

Två dagar senare ringer en annan veterinär, onkologen och läser i samma provsvar att det är mycket illa, att det ser ut som om tumören växer i lymfbanan. Var i provsvaret står det?
Medelöverlevnaden var två månader med denna tumör.
Och vi som hade fått en återbesökstid om tre månader..??

Vi blev naturligtvis helt förkrossade och chockade över detta besked och denna tvära vändning och jag begärde ut provsvaret för att läsa själv.

Vi skall tillbaka nu i veckan för vidare diskussioner men jag vore väldigt tacksam för lite översättningshjälp då varje timme är olidligt plågsam...

Är det någon som har haft en hund med Karcinom Simplex som har levt mer än två månader?

Jag är jätte tacksam för andras erfarenheter om elakartade juvertumörer överhuvudtaget.

Är det någon som har erfarenhet av cellgiftsbehandling?

Här är patologens provsvar på det bortopererade juvrena:
Nybildning kranialt markerad med sutur utgörs av en infiltrativt växande nybildning bestående av prolifererande körtelceller i öar och stråk med enstaka tubulära bildningar i ett måttligt bindvävsstroma. Cellerna är måttligt pleomorfa med ljusa stora kärnor och tydlig nukleol. Måttlig mitosaktivitet med förekomst av atypiska mitoser. Multifokalt ses nekroser samt infiltration av lymfocytära celler. Sammantaget carcinoma simplex av solid typ. Neoplastiska av samma typ i celler i öar och stråk ses utmed operationsärret. Vidare ses ungefär i mitten av preparatet en liten välavgränsad nybildning bestående av prolifererande myoepiteliala celler, små områden av prolifererande körtelceller, brosk samt ben med benmärg. Låg mitosaktiviet och inga hållpunkter för malignitet i denna nybildning som är av typen benign blandtumör. I den kaudalaste delen av preparatet ses inga neoplastiska celler i de undersökta områdena. I undersökta delar av muskelfascian ses inte heller några neoplastiska celler.

Sv: Elakartade juvertumörer - Cellgifter? -Erfarenheter?

Våran förra hund fick cancer och han fick cellgifter. Han levde ca 6 månader efter diagnos. Så cellgifterna förlängde hans liv med kanske bara några månader och dyrt var det. Men de höjde livskvaliten något enormt den sista tiden.

Innan vi påbörjade behandlingen var hunden mycket trött och det var lite tungt för honom att andas när han låg ner. Bara någon dag efter den första behandlingen var han mycket piggare och andades obehindrat. Kommer inte ihåg hur många behandlingar han fick (det är nästan femton år sedan) men han mådde så bra efter cellgifterna. Lika pigg och glad som vilken annan tioårig hund som helst. Dock hade han en väldigt aggressiv variant som cellgifterna inte kunde hindra från att spridas i kroppen. Men fram till den stunden han blev dålig så var han sitt gamla jag. På bara någon timme blev han dålig. Vi ringde då veterinären som kom hem till oss så han fick somna in hemma omgiven av sin familj liggandes på sitt favoritställe. Har alltid tänkt att om någons död kan vara vacker så var det då. Så mycket kärlek, omtanke och frid det fanns där och då.

Hundar får oftast inte alls de biverkningar av cellgifter som människor får.

Jag har haft en hund som fick malignt melanom i gommen. Första tumören växte på benkanten så den kunde man operera bort. När analysen var klar så fick jag veta att det kunde komma en ny tumör inom bara ett par månader. Cellgiftbehandling biter inte på den typen av tumör, så det fanns ingen behandling. Han fick speciellt foder för hundar som haft tumör(er). Det var något i innehållet som gav bättre motståndskraft mot nya tumörer. Och precis då så hittade jag något om mistel. Jag började med att köpa mistelkapslar på hälsokost, då mådde han bättre. När jag märkte att han mådde sämre så ökade jag dosen. Kapslarna var billiga. Efter några månader hittade jag en broschyr i hälsokostbutiken, där stod det att man kunde ge sprutor. Veterinären skrev ut preparatet på recept och visade hur jag skulle ge sprutorna. På det sättet mådde han bra ända in i det sista. Tumören kom tillbaks efter cirka 1½ år och då kom den i den mjuka gommen och kunde inte opereras. Förmodligen hade den kommit tidigare om han inte fått specialfodret och mistelpreparatet. Jag fick ta bort honom cirka 3 månader innan han fyllde 10 för ganska exakt 13 år sedan.

Tyvärr kan jag inte hjälpa till med översättning. Det enda jag vet är att benign = godartad och nekros = död vävnad. Så en av tumörerna måste ha varit godartad. Om det är positivt eller negativt att det är död vävnad i någon tumör vet jag inte. Ett tips är att både läkare, sjuksköterskor och läkarsekterare bör kunna översätta utöver veterinären. Så känner du någon sådan så be dem hjälpa till. Om du är bra på engelska så finns det en hel del att läsa om man söker på carcinoma.

Jag har hört att cellgifter inte påverkar hundar på samma sätt som människor. De mår bara bättre av det.

Översättning: Nybildningen har märkts med tråd för att patologen skall veta vad som är fram och bak, kranialt betyder "mot huvudet". Att en nybildning växer infiltrativt betyder att den inkräktar på omkringliggande vävnad, dvs den har inte en avgränsande kapsel. Prolifererande betyder att cellerna delar sig och förökas i antal. När man bedömer en förändring klassas det som lindrig, måttlig eller kraftig, där måttlig då betyder mittemellan. Att cellerna är pleomorfa innebär att de har olika utseende vilket brukar vara ett tecken på malignitet. Normalt sett skall celler utgående från samma vävnad vara lika varann. Mitos=celldelning, atypisk=onormal. Multifokalt= på flera ställen och nekros är som tidigare nämnts död vävnad. Lymfocyter är immunförsvarsceller. Neoplastisk= nybildning.

Hoppas det blev lite klarare! Annars får du gärna fråga igen.

Angående cellgifters biverkningar på hund så är det så att hundar får MYCKET lägre dos än vad en människa skulle fått då man inte behandlar hundar för att få bort tumören helt utan mer vill hålla symtomen borta så länge som möjligt. Det vore inte etiskt försvarbart att smälla på med botande doser på ett djur då de skulle få lika mycket biverkningar som en människa, med skillnaden att man inte kan förklara varför... De hundar som jag sett på cellgiftet har mått hyfsat bra, men man bör vara medveten om att det som sagt inte är en botande behandling. Samt att det är väldigt olika hur mycket längre tid man får av den, vissa mår bra länge, för andra är det ett par månader extra. Tala med din veterinär om detta tycker jag.

Lycka till!

Min Nikita opererade när hon var 7 år bort elaka juvertumörer, de satt ihop med blodkärl vilket gjorde dom extra elaka tydligen. Jag kommer inte ihåg vad det var för sort mer än att de var väldigt elaka. Vi röntgade lungorna efter några veckor när hon skulle ta bort några andra knölar (som var godartade) och inget hade hunnit sprida sig. Hon lever nu fortf 3 år senare, har fått nya knölar men jag vet inte om jag ska operera igen eller inte eftersom hon har fått fel på hjärtat också.

Tack snälla för era svar! Det betyder mycket att få svar på funderingar och andras erfarenheter.

Jag undrar vad den här meningen betyder: "Neoplastiska av samma typ i celler i öar och stråk ses utmed operationsärret."

Betyder det att tumörceller av samma typ dvs. carcinoma simplex syns utmed operationsärret? Eller betyder det att nybildande celler av en sort ses utmed operationsärret?

Hur tolkar ni det?

Jag kan inte hjälpa till med att tolka din tiks diagnos, men jag har ett par kompisar vars rottistik fick juvertumörer. Jag kommer inte ihåg om hon opererades men hon gick på cellgifter i iaf över ett år och hon mådde alldeles utmärkt. När de märkte att hon började tackla av avlivade de henne.

Som jag tolkar det så fanns det 2 typer av nybildningar, en godartad och så det elakartade carcinomet. Ner mot musklerna (som ligger under juvervävnaden) och bak mot bakbenen/längre bak på magen fanns ingen spridning. Däremot så fanns spridning i juvervävnaden och upp mot huden i den delen som var närmast carcinomet. Det kan hända att detta är en för optimisktisk tolkning och att spridningen är större och mer diffus än vad som beskrivs.

Hur mycket av din hunds juver är bortopererat? Om man endast tagit den juverdelen som knölarna satt i kan det ibland vara en botade åtgärd att operera om hunden och ta all juvervävnad på den sidan (hela vänster/höger juverrad).

Gjordes en rötnenbild av lungorna innan din hund opererades? När juvertumörer sprider sig är det vanligast att metastaserna (dottersvulsterna) hamnar i lungorna och då kan de ses på röntgen. Det är också viktigt att man känner extra nog på de lymfknutor som dränerar juvret (en i armhålan och en i ljumsken) har man hittar elakartad cancer i juvret bör lymfknutorna också tas bort och skickas på analys. Fåt man bort hela sidans juverrad och lymfknutor och lungor ser bra ut så kan man i bästa fall förklara hunden helt botad. Annars som flera ovan skrivit så är cellgiftsbehandling (cytostatika behandling) av hund ganska olik hur den är på människa.

Lycka till med din hund!

Min hund har haft tumörer med cancer (små) vi har tagit bort tre stycken, men cellgifter är inte ett alternativ för mig.
Jag sade upp försäkringen efter sista vändan, och kommer de tillbaka och livskvalitén påverkas får hon somna in.

Hej!
Min älskade hund har precis fått samma diagnos som ts hund, hamnade här när jag satt och googlade sjukdomen. Hur har det gått för din hund?
Veterinären som ringde med provsvar en sa att jag inte skulle oroa mig men ringde genast min egna veterinär som liksom din onkolog sa att det var dåligt utgångsläget.
Hoppas din hund finns kvar här på jorden och att jag inte river upp gamla sår

Liknande trådar

Hundhälsa Min älskade lilla rottis tjej har fått juvertumörer, hon opererades i förra veckan och jag fick provsvaret från patologen rätt snabbt...
Svar
2
· Visningar
3 465
Hästvård Satt och sorterade och ordnade Ks papper idag, inte riktigt orkat förrän nu. Men nu är allt insorterat i pärmen för en sista gång...
Svar
3
· Visningar
3 299

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka