Elaka ston !!Vad göra??

Prillan

Trådstartare
Hmm under 20 år som egen uppfödare och jobbat på ett antal stuterier så har jag nu upplevt ett par händelser som gjort att jag funderar på tidig avvänjning (som jag egentligen o i vanliga fall är mkt hård motståndare till)Detta har hänt; kompisen har 2 ponnyston som jag har lånat magen på det ena, båda är förstföderskor o fölar med 2 dagars mellanrum, helt underbara sociala,mysiga föl, men deras mammor är stenhård, de får inte leka med varandra o nåde det andra fölet om det kommer nära den andra mamman.Min erfarenhet är att märrarna surar o nafsar till lite MEN dessa damer har hela tiden blivit elakare o elakare o hugger rejält det andra fölet så sår uppkommit o idag kom droppen, det större ponnystoet sparkade det lilla shettisfölet i magen så hon flög iväg o bara skrek:eek: o sen flög dens mamma på hennes föl rejält o högg. Jag vet inte vad jag ska göra, fölen vill verkligen leka medvarandra o gör det så fort mammorna inte märker men jag törs snart inte ha dem i hop längre, dem bråkar inte hela tiden men minst en ggn/dag händer det nåt.
kan tillägga att ingen av ston är ombetäckta för det känndes inte bra helt enkelt...vad skulle du ha gjort??
mvh prillan

Sv: Elaka ston !!Vad göra??

Hur gamla är fölen?

Första veckan fick inte mitt stos föl vara med de andra heller, men sedan släppte hon på reglerna för varje dag. Nu är fölis 1 månad och springer iväg en bra bit och leker med sina kompisar (som är 3,5 resp 2,5 mån).

Hur gamla är fölen?

Första veckan fick inte mitt stos föl vara med de andra heller, men sedan släppte hon på reglerna för varje dag. Nu är fölis 1 månad och springer iväg en bra bit och leker med sina kompisar (som är 3,5 resp 2,5 mån).

hej! de är snart 6 veckor !! första veckan gick de inte ihop, sen gick de i en stor hage dagtid o varsin box på natten o nu sista veckan har de varit ute nattetid först, så stona har ju verkligen fått "egentid " med sina föl..

Om de är så elaka mot varandra, varför har du dem då ihop fortfarande? :/ ta isär dom några veckor och prova släppa ihop om ett tag igen, fungerar det så är det bra, fungerar det inte så ha dem inte ihop. Så skulle jag ha gjort.

//Diana

Okej. Kan du inte prova sära på dom i några veckor? Ha dem i hagar bredvid varandra så de ser varandra.

//Diana

Tycker det låter som en god ide´.

Sära på dom ett tag, och hoppas att de saknara varandras sällskap, sedan har ju fölen blivit äldre och förhoppningsvis fått mera frihet från sina mödrar vid nästa ihopsläpp.

Ytterligare en ide...har du hört talas om kreepfeeding? då gör ju en liten "hage" där bara fölen kommer in, alltså tråden/staketet är för lågt för stona men högt nog för fölen att gå under...kanske kunde vara en ide vid senare försök, för jag hade nog också särat på dem och du kunde du kanske haft en "fölhage" emellan...Lycka till!

Ytterligare en ide...har du hört talas om kreepfeeding? då gör ju en liten "hage" där bara fölen kommer in, alltså tråden/staketet är för lågt för stona men högt nog för fölen att gå under...kanske kunde vara en ide vid senare försök, för jag hade nog också särat på dem och du kunde du kanske haft en "fölhage" emellan...Lycka till!

Ja DET låter som en bra ide, jag har hel enkelt en fölhage emellan stona, visserligen kommer det mindre fölet kunna gå in i det andras hage ( en är A o en är C/D) o det var ju det större stoet som sparkade det lilla fölet sist. MEN man kan ju göra så att man öppnar upp fölhagen nån gång per dag när man är där:idea: vad tror ni?

ancan;1095972 hoppas att de saknara varandras sällskap/QUOTE skrev:
det märliga är ju att stona verkligen saknar varandra om man tex tar in eller ut den andra osv det kan inte vara utan varandra o är superkompisar,utan det är varandras föl det verkligen inte tål:confused:

Vad har det har med AVEL att göra?
Arizona

Vad har det har med AVEL att göra?
Arizona

?? självklart har det väl med avel att göra... på denna sida disskuterar vi ju allt ifrån navelsträngar, fölfoder till vilken hingst man kan använda.Visst jag hade kunnat lagt det under fölfrågor eller liknande men då jag ville ha snabbt svar la jag den under egen tråd:confused::confused:

Då låter det som ett ännu märkligare beteende tycker jag:confused:

Jag hade ,hur som helst- inte vågat ha dom ihop, nästa gång träffar hon det lilla fölet i huvudet, eller bryter ett ben och sen är det kanske helt kört för den lilla....

Har varit med om att ston sparkat benen av föl tidigare, det behövs inga jättekrafter...:crazy:

Skulle ta isär dem bums,mitt sto fick föl förra året och det gick inte att ha dem ihop med andra förran fölet var ca 4 månader.

De trivs väl helt enkelt inte ihop.
Jag skulle absolut sära på dom innan det händer något allvarligt.

*Nyfiken* Var stona kompisar innan fölningarna?

Liknande trådar

Hästvård *Lång historia* hoppas någon vill ta sig tid....Kan inte sluta och tänka på det som hände med ett sto när jag jobbade på island i...
Svar
14
· Visningar
1 716
Senast: Alexandra_W
·
M
  • Låst
Avel usch...jag får så dåligt samvete, brukar inte dela på föl och ston förrän de är runt 7 månader, men idag har jag delat på ett par där...
Svar
3
· Visningar
1 099
Senast: ameo
·
B
Avel Mitt fodersto blev mamma för första gången idag! :love: Hon är rätt så smågrinig på fölet! När det stryker sig runt henne, så nafsar...
Svar
3
· Visningar
739
Senast: martha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama