Prillan
Trådstartare
Hmm under 20 år som egen uppfödare och jobbat på ett antal stuterier så har jag nu upplevt ett par händelser som gjort att jag funderar på tidig avvänjning (som jag egentligen o i vanliga fall är mkt hård motståndare till)Detta har hänt; kompisen har 2 ponnyston som jag har lånat magen på det ena, båda är förstföderskor o fölar med 2 dagars mellanrum, helt underbara sociala,mysiga föl, men deras mammor är stenhård, de får inte leka med varandra o nåde det andra fölet om det kommer nära den andra mamman.Min erfarenhet är att märrarna surar o nafsar till lite MEN dessa damer har hela tiden blivit elakare o elakare o hugger rejält det andra fölet så sår uppkommit o idag kom droppen, det större ponnystoet sparkade det lilla shettisfölet i magen så hon flög iväg o bara skrek o sen flög dens mamma på hennes föl rejält o högg. Jag vet inte vad jag ska göra, fölen vill verkligen leka medvarandra o gör det så fort mammorna inte märker men jag törs snart inte ha dem i hop längre, dem bråkar inte hela tiden men minst en ggn/dag händer det nåt.
kan tillägga att ingen av ston är ombetäckta för det känndes inte bra helt enkelt...vad skulle du ha gjort??
mvh prillan
kan tillägga att ingen av ston är ombetäckta för det känndes inte bra helt enkelt...vad skulle du ha gjort??
mvh prillan