Elaka föräldrar, vad göra?

Ponsse

Trådstartare
Hej!

Känner mig otroligt lost i detta forum, brukar hålla mig till hästsidan, men nu känner jag att jag måste be om råd härifrån med.

Jag och mina vänner bor på ett internat, då vi pluggar på annan ort och har därför flyttat hemifrån i tidig ålder (15-16 årsåldern). Nu, ett år senare är självklart vi som bor på internatet väldigt tajta då vi blivit som en liten familj.

Problemet är min närmaste vän, eller egentligen hennes föräldrar. Fick nyss ett telefonsamtal från henne då hon grät och berättade hur elaka hennes föräldrar hade varit mot henne nu när dom var och hälsade på henne på internatet. De hade bla sagt att hon alltid är tjurig, egoistisk, borde ha dåligt samvete för att hon ber om så mkt pengar (hon ska få en häst nu, men det är föräldrarna själva som bestämt prisklass), inte haft nåra motgångar ALLS (två av hennes hästar har dött, plus diverse olyckor) osv.

Är detta rätt? Får man säga så till sina barn/ungdomar? Detta är tydligen inte en engångsförtéelse, utan hon pratar ofta om hur elaka de kan vara. Hon blir alltid tvungen till att göra till sig i deras närvaro, för att inte göra dem upprörda över hur hon beter sig (tex tjurig).

Vad kan hon göra? Jag frågar er föräldrar - hur gör man ens föräldrar mest sårbara? Det fungerar inte att skrika, då hennes pappa har kort stubin och verkar ganska argsint av sig. Det fungerar inte att gråta, då de bara tycker att sitter och tycker synd om sig själv..

Kanske blev lite luddigt inlägg, men tacksam för svar!

Mvh Ponsse

Sv: Elaka föräldrar, vad göra?

Om jag vore hon skulle jag nog tala om (lugnt och sansat) för föräldrarna hur otroligt besviken hon är på dem, som hela tiden måste tala om för henne att hon inte duger i deras ögon och att hon tycker det är ledsamt att de inte tycker att hon är värd bättre.

Jag tror att man har litet olika bild av verkligheten när man är tonårong respektive tonårsförälder.

Självklart! Det tror jag med, absolut. Angående det att hon ska få ny häst och borde vara tacksam för det, där förstår jag hennes föräldrar till 100.

Men jag förstår dock inte hur dom kan säga att hon inte haft någon motgång alls? Två av hennes hästar har dött under de två senaste åren.. Hon har även varit med om en olycka som ledde till att hon missade 2 månader i skolan.. Man kanske är känsligare när man är ung, men seriöst, vilken vuxen skulle ta detta på ett bra sätt och inte bli påverkad psykiskt?

De klagade ju även över att hon var "tjurig". Ja, hon har letat häst sedan sommaren och fortfarande inte hittat något. Veterinärbesiktade sin andra häst samma dag som de hävde ur sig detta, som inte gick genom ua precis som den första.. Vem blir inte frustrerad över det?

Känner igen det problemet hos några av mina vänner. Även om vi inte ser på världen lika är det ju inte bara vi ungdomar som ska rätta oss efter det, utan även vuxna som ska visa förståelse och lyssna på oss..

Tycker detta med att barn ska vara tacksammma är väldigt gammaldags. Föräldrar är skyldiga att ta hand om sina barn.
Tror dessutom att många föräldrar som inte är så snälla mot sina barn, ger sina barn saker och förväntar sig att barnen ska vara glada och tycka om sina föräldrar iaf.

Sånt där är ju alltid svårt om man inte har hela bakgrunden klar för sig.

Min 16-åriga dotters kompisar tycker säkert att vi ibland varit onödigt sura på henne när de varit här, men det beror ju på att vi tjatat och tjatat om vissa saker hon lovat att göra och som hon sen skiter i. Till slut kan ju bägaren svämma över och man blir sur oavsett om hon är ensam eller har kompisar här.

Och hon kanske har klagat på oss till andra fast hon innerst inne vet att hon gjort fel, för det känns ju bättre för henne i stunden.

så det är ju lite svårt att veta om hennes föräldrar verkligen är elaka som du säger eller om det helt enkelt är hon som inte sköter det de kommit överens om och att de tröttnar till slut.

jag tror att problemet är att hennes föräldrar inte fattat att hon har blivit vuxen och stor nu. Alla erfarenheter säger att om en person i maktposition (tex föräldrar eller chefer) börjar behandla personer som småbarn, då börjar dessa personer att reagera som småbarn, blir tjuriga och gnälliga och slutar kommunicera som vuxna. Så hennes föräldrar är i högsta grad med och skapar det här dåliga klimatet dem emellan. Det enda sättet för din kompis att bryta deras attityd är att hon slutar att ta emot den roll som föräldrarna försöker ge henne och att hon börjar agera vuxet i stället. Har de en överenskommelse om pengar och häst etc så har föräldrarna inte rätt att samtidigt gnälla. Om de inte har en överenskommelse så kan hon väl föreslå att de skaffar en där de bestämmer om hon ska bidra med något i utbyte för att hon ska få pengar och hästen. Nu blir hon ju som en gisslan där de håller pengar och häst mot henne så att hon inte kan protestera, det är inte schysst.

Tack för ditt svar :bow:
Du förklarade situationen på ett sätt som inte ens jag har sett än.

Men frågan är, hur ska hon agera mot sina föräldrar för att de ska förstå?

hon ska först öva med dig så att hon vet vad hon ska svara :)
när föräldrarna säger att hon tjatar om pengar så ska hon svara något i stil med "hur vill ni att vi ska ha det? kan vi göra någon överenskommelse så att vi slipper diskutera detta varenda gång vi ses?" eller "jag trodde att vi hade kommit överens om att ni skulle betala hästen, nu verkar ni inte helt nöjda med det beslutet, har ni ändrat er?" Alltså väldigt konkret, beskriv vad det är föräldrarna gör och sen fråga hur de vill ha det, alternativt föreslå hur hon vill ha det.
Hon kan också gärna föreslå att de ska snacka allvar så att de sätter sig ner när de inte redan är ovänner och irriterade. Detta kommer att ge dem en väldigt tydlig signal om att hon nu är mycket större än vad de kanske tror.

Tack för dina tips! Ska se hur vi kan använda dom på bästa sätt :)

Problemet är min närmaste vän, eller egentligen hennes föräldrar. Fick nyss ett telefonsamtal från henne då hon grät och berättade hur elaka hennes föräldrar hade varit mot henne nu när dom var och hälsade på henne på internatet. De hade bla sagt att hon alltid är tjurig, egoistisk, borde ha dåligt samvete för att hon ber om så mkt pengar (hon ska få en häst nu, men det är föräldrarna själva som bestämt prisklass), inte haft nåra motgångar ALLS (två av hennes hästar har dött, plus diverse olyckor) osv.

Är detta rätt? Får man säga så till sina barn/ungdomar? Detta är tydligen inte en engångsförtéelse, utan hon pratar ofta om hur elaka de kan vara. Hon blir alltid tvungen till att göra till sig i deras närvaro, för att inte göra dem upprörda över hur hon beter sig (tex tjurig).

Vad kan hon göra? Jag frågar er föräldrar - hur gör man ens föräldrar mest sårbara? Det fungerar inte att skrika, då hennes pappa har kort stubin och verkar ganska argsint av sig. Det fungerar inte att gråta, då de bara tycker att sitter och tycker synd om sig själv..

Kanske blev lite luddigt inlägg, men tacksam för svar!

Mvh Ponsse

:bow::bow: vilken kompis du är

ett förslag från min sida är att lyssna på din vän och finns där för henne, du har fått många bra förslag här i tråden

// vickis som vet PRECIS vad din vän går igenom, och det har satt sina spår

Liknande trådar

Hästmänniskan Väldigt, väldigt lång och komplicerad historia. Vet inte om det är rätt forumdel. Jag är 18 år, har flyttat hemifrån. Bor 10 mil från...
2 3
Svar
52
· Visningar
8 695
Senast: LindgrenV
·
S
Övr. Hund OBS! om något verkar "elakt" "idiotiskt" fråga gärna vad jag menar så kan jag förklara.....Mycket i början var väl idiotiskt också...
Svar
8
· Visningar
2 008
Senast: Disen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama