Elaka Buke!

Sv: Elaka Buke!

Jag såg faktiskt detta delvis. Läste dock inte vad de skrev i ngn längre utsträckning då jag inte hade någon lust att själv delta i en diskussion om travarens vara och icke vara. Jag har också skrivit om min travare men de kommentarer jag får som är fördomsfulla ser jag helt enkelt förbi om jag inte känner att jag vill delta.

KL

Jag håller med faktiskt.
Lägger någon ut en bild på sin bruna häst och jag tycker den är ful så skulle jag aldrig skriva "åme, vilken ful häst"! För att ta ett överdrivet exempel. :angel:

Jag försöker att inte skriva något alls när jag inte har något positivt att komma med. Ibland är det dock lätt att haka på strömmen när det handlar om vissa saker. Sedan ska man väl försöka ta det som skrivs med en nypa salt.
Man får tåla en del på ett sånt här forum.

Men jag kan ju säga.. att jag vågar inte lägga ut nya ridbilder på mig och nordis, för jag kommer bli söndersågad :cry:

Om jag visar en bilder på min häst i vardagliga livet så vill jag helst inte ha några negativa svar. Framhäv det som är possitivt ex. fin färg din häst har, fin man osv. Ibland får man tänka ett steg längre - hur tar den andra personen det jag säger? Säger man först en massa negativt och sen bara "men fin häst" så känns det inte riktigt som att det är menat. Bara en grej man skriver för att man själv inte ska få dåligt samvete.

Längre fram så kanske det kommer en tråd där Ts ber om råd för att träna hästen på rätt sätt. H*n kanske har öppnar ögonen och insett att hästen behöver annan sort mat och träning. Buke är bra på det sättet att man lär sig mycket genom att läsa. Men är man ny inom ridsporten så känns det som att många klankar ner på en. Särskillt om man köpt en häst förtidigt.

Skönt att jag inte är den enda som märkt av det "elaka buke". Tycker det är bra att man kan ventilera om det.
Skulle jag fotografera allt i vårt stall och lägga ut bilder skulle man väl bli halshuggen här... :)

Välkommen till buke!

Jag vet att jag själv kan slänga ur mig dumma eller onödiga kommentarer. Ibland gör jag det också för jag har tråkigt.

Lägger man ut bilder på ett diskussionsforum så får man räkna med lite tycker jag, annars kan man låta bli.

Jag har själv lagt ut bilder och blivit "påhoppad". Jag tar till mig det som skrivs, tänker över en eller två gånger och svarar sedan.
Att folk har olika åsikter om allting är ju inget konstigt alls.

Vill man inte ha elaka kommentarer så får man skriva det när man lägger ut bilder. Jag ser dock ingen anledning till detta då jag vill ha allas syn på saken om jag själv lägger ut bilder.

Jag brukar dock skriva något i stil med "fråga om det är nåt ni undrar eller vill ha mer bakgrundsinfo om" :)

jag visar en bilder på min häst i vardagliga livet så vill jag helst inte ha några negativa svar. Framhäv det som är possitivt ex. fin färg din häst har, fin man osv. Ibland får man tänka ett steg längre - hur tar den andra personen det jag säger? Säger man först en massa negativt och sen bara "men fin häst" så känns det inte riktigt som att det är menat. Bara en grej man skriver för att man själv inte ska få dåligt samvete.

Hm.. tja det där är nog en tolkningsfråga då. Jag kan ha saker att påpeka och ändå tycka att hästen är fin. Om ts inte tror mig så är det faktiskt dennes problem. Jag kan ju inte annat än säga som det är. Men jag skulle förstås aldrig påpeka att en häst är ful. Det har jag inte sett ngn göra faktiskt - om inte ts frågat. Frågar man om exteriör så får man också kanske veta att den har dålig överlinje, underhals och är överbyggd om den är det. Det tycker jag är helt befogat om det var frågan. Men det är inget som vanligtvis sägs om hästar som visas i bildtrådar utan syfte att bedömma hästens exteriör eller liknande. Vanliga "visningatrådar".

Sen kanske man inte behöver ifrågasätta ts om hästen är svart eller mörkbrun såsom gjordes i en annan tråd nyligen. Däremot tyckte jag att hovfrågan i samma tråd var relevant. Det är en sån sak som jag själv skulle kunna missa, hovvinklar och liknande, men som jag absolut skulle vilja att ngn sa till mig om. Sålänge avsikten är god.

Som TS får man välja sina diskussioner och i de flesta fall så är det faktiskt mestadels god stämning. Men ingen kan påstå att världen nånstans är 100%-igt god och trevlig. Det är lika bra att alla lär sig det. ;) Och många ggr brukar också bukare säga till andra bukare som inte kan bete sig i trådarna.

*kl*

Visst kan jag också uppfatta ett 'elakt buke' men jag får säga att det finns otroligt många trevliga och bra människor här! :bow:
Själv lägger jag iofs inte ut trådar om min hästs exteriör, träning osv för det sköter jag irl med min tränare, hovslagare, veterinär och vem det nu kan vara. Men jag brukar försöka hjälpa och peppa här inne det jag kan. Och har fått väldigt mycket pepp och tips när jag bett om det. :)
Sen lär man sig vad man kan vänta sig av olika användare efter ett tag tror jag. Den är så och den brukar svara på det viset, den människan brinner för... och den användaren tycker att .... är det viktigaste osv.

Jag har dock blivit lite förfärad nu sista veckorna (? veckan?) sen Kalla Fakta sändes för i travtrådarna har det dykt upp en hel del väldigt tråkiga kommentarer. Jag är själv ingen travmänniska men jag förutsätter ju att de som håller på med sina travhästar tycker om dem lika mycket som jag tycker om min islandshäst och att de inte medvetet plågar ihjäl sina hästar. Exempelvis. Har varit en del otrevliga kommentarer där kan jag tycka.

Jag tycker nog att folk försöker hjälpa, men vi har alla olika sätt att göra det. Vissas sätt kanske är lite svårt att förstå i början men de menar nog nästan alltid väl. :)

Det är en sån sak som jag själv skulle kunna missa, hovvinklar och liknande, men som jag absolut skulle vilja att ngn sa till mig om. Sålänge avsikten är god.

Håller med dig i det du skriver i ovanstående inlägg. Tänkte bara spinna vidare på "sålänge avsikten är god". Det är där jag upplever att det hela faller sönder. Många menar ju att avsikten är god då de nästan skriker ut att hästen har si eller så många problem. Eller ofta att ryttaren/ägaren agerar på ett visst sätt. De vill bara "hjälpa".

Men jag hävdar att man kan uttrycka sin åsikt på ett mildare sätt än dessa påhopp man ser på forumen. Många har den taktiken att det är lika bra att vara rak på sak så hästägaren kan ändra på problemet. Det är också viktigt att man har hela historien framför sig, annars är det lätt att det blir lite mycket antaganden. Men det är en tolkningsfråga som sagt!

ang hovvinklar o liknande så är det nog bättre att en hovslagare uttalar sig om det. såna saker kan bli helt fel på buke om folk kommenterar sånt.
vissa talar med okunskap och det är lätt hänt att dom som inte vet, tror på att vissa saker är sant. (bara spann vidare på just tex hovinklar...) bilder kan ibland inte göra hästarna rättvisa.

Man får tänka sig för innan man lägger upp en kommentar. Jag har aldrig fått någon negativ kommentar på t ex hästbilder jag lagt upp. En gång kommenterade någon att "det var en mager stackare" eller något i den stilen, men det stämde för vi hade precis fått hem hästen och hon var mager. Annars tycker jag att man alltid ska skriva något snällt om andras hästar, eller också inte skriva alls. Men någon som skriver och ber om råd angående sin häst ska man ju såklart hjälpa om man kan.

Det bästa vore ju om alla alltid förstod vad andra menade, men så är det inte. Något som du skriver kanske du själv inte uppfattar som något elakt eller kritiskt, men den som läser det kanske gör det. Ofta är det rena missförstånd som spårar ur i smutskastning och elaka kommentarer.

Men annars tycker jag buke är ganska trevligt :)

Men jag hävdar att man kan uttrycka sin åsikt på ett mildare sätt än dessa påhopp man ser på forumen. Många har den taktiken att det är lika bra att vara rak på sak så hästägaren kan ändra på problemet. Det är också viktigt att man har hela historien framför sig, annars är det lätt att det blir lite mycket antaganden. Men det är en tolkningsfråga som sagt!
Instämmer helt. Därför är det ens eget val att se förbi sånt som är ovesentligt och tolka det man tkr är relevant som ngt som påpekats med välvilja. Man väljer ju lite själv där.

Jag fick en hel del "påhopp" på en tråd jag gjorde för att få lite reflektioner över ett symptom jag var fundersam över. Inte hade jag räknat med hot-mail men då lärde jag mgi ju det också. :D Och jag valde att fokusera på det positiva jag fick ut av tråden istället för att gräva ner mig i det negativa.

Precis. Och det skrev jag också till ts i den tråden trots att det inte var jag som kommenterade detta. Men det skadar aldrig att ifrågasätta sin hovis om det är ngt som andra reagerar på.

tycker att det är god ton i de flesta trådar...
men visst händer det att man bara:eek: av vissa kommentarer,och när det blir så så känns det inte som "påhopparna" kommenterar i all välmening:devil: utan det känns som om dom jävlas med vilja.det värsta är när det blir rena domino effekten ,en tråkig sate skriver något och resten av pirajorna hakar på sen är cirkusen i full gång!
jag hoppas att dessa personer känner sig nöjda om dom lyckas trycka ner någon liten ponnytjej eller vuxen för den delen:grin:

som tur är kryllar det inte av såna här tråkiga trådar som spårar ur.

Mvh Arabizar

Snart blir jag riktigt förbannad! Om man har tex problem med en häst eller vill visa bilder på ens lilla lurvtott finns det alltid de här :devil:- besserwissarna som jämt klagar och säger fula saker om hästen. VARFÖR?
Jag har flera exempel på detta beteende. "hästen ser svankryggad ut" sen drar värsta disskutionen igång och plötsligt utpekas trådskaparen som värsta djurplågare och okunnig. Fast trådskaparen i själva verket kan vara en mycket snäll och kunnig hästmänniska.

Man kan tydligen säga precis vad som helst här inne på Bukefalos.:mad:

Vad tycker ni andra? Har ni blivit missförstådda och har blivit tvungen att försvara en tämligen löjlig sak?

Hur ska vi få ett slut på detta beteende?!? Det är ju snart jul, för fan! :crazy:

WORD:bow:

*äppelpaj*

Vad tycker ni andra? Har ni blivit missförstådda och har blivit tvungen att försvara en tämligen löjlig sak?

Min kompis blev för övrigt informerad genom buke att hon är rädd för sin häst. Vilket stämmer inte alls :crazy: Det var för övrigt en som inte alls kände henne utan enbart läst saker som hon skrivit.

Sen fick hon veta på ett annat forum att travare inte kunde tölta utan att han bara hade en väldigt stressad skritt (hur kommer det då sig att han rör sig precis som islandshästarna gör i tölt?) :grin:

*KL*

Jag har läst flera av dessa trådar som utmålas att vara elaka, kruxet är att många av dessa trådar inte alls är elaka. Vad TS eller frågeställaren uppfattar är att de som svarar inte håller samma linje som TS själv, och det uppfattas ibland som negativt. Om olika användare även tar sig för att hänvisa till fakta, då kallas de besserwisser.

Om man uppfattar en tråd som elak eller negativ, om man uppfattar att någon skrivit på ett sätt som anses elakt, kränkande så kan man skicka en synpunkt.
Då kan Gunnar eller berörd moderator ta sig en titt, det är inte farligt att skicka en synpunkt. OM synpunkten anses befogad och strider mot regeler så kommer den att åtgärdas, OBS att även om ingen åtgärd görs på synpunkten så blir man INTE straffad för att man skickar den.

Jag upplever att istället för att använda sig av de möjligheter man har som användare, att skicka synpunkt/rapport så använder man sig av Bukehjälpen. Det finns bättre sätt att förbättre Bukefalos än så, ANVÄND synpunkts knappen.

knapplån

Jag tycker att buke är ett mkt trevligt forum att läsa och skriva i. Nu har jag inte läst alla de trådar som nämns här. Men jag känner inte igen den bild som några av er har. Det kanske är olika på olika sidor.
Men min uppfattning är att det oftast är nya användare som på ngt sätt lyckas göra sig omöjliga. Det tar nog ett tag innan man lär sig hur man ska skriva. Dessutom är det ju inte alltid man får de svar man vill ha och det är nog bra. Det är inte många gånger jag har råkat illa ut i ngn tråd. De gånger det har hänt så har jag ofta själv haft en del i det. De få gånger jag har anmält ngt så har det också hänt ngt ganska snabbt. Jag vet andra forum där det går mkt vildare till.

Liknande trådar

Relationer Hej behöver skriva av mig. Jag har en bror som är gift med en idiot. Förlåt uttrycket men hon och hennes familj är elaka, själviska och...
2
Svar
27
· Visningar
4 930
Senast: TinyWiny
·
Skola & Jobb Bara känner att jag måste posta detta. Det är ett brev jag skrivit till min gamla högstadieskola. Det är inte klart formuleringsmässigt...
Svar
7
· Visningar
3 649
Hästmänniskan Ja, det finns ryttare som beter sig utöver ridningen. Som klagar på andra och tror att man är världsbäst och trycker ner alla andra. Dom...
Svar
11
· Visningar
2 412
Hästhantering Har ett litet problem med den ena hästen. Han är 8 år, väldigt snäll men har attityd, är känslig och uppmärksam, både när det gäller...
Svar
18
· Visningar
2 292
Senast: Jealle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• WE-tråden
  • Skadade hästar och konvalescenter