bettysmatte
Trådstartare
Jag har köpt två partier hö i år. Det ena partiet är grönare, fintrådigare och luktar godare. Det andra partiet är brunare, grövre och luktar inte lika gott (dock ej illa!). Jag har två lättfödda individer (en haflinger och en shettis) som jag blandar dessa två hösorter till. Det blir ca 50% av var sort. Jag kan se att de äter det gröna först, och lämnar det andra till sist. Dock äter alltid haflingern upp sina 4 kg till natten, även om hälften är av det grövre, brunare. Ska jag känna mig elak? Båda hästarna är åt det rundare hållet, och får gärna tappa några kilon (speciellt haflingern)... Vad tycker ni?
Tilläggas ska att de kastade i sig det brunare, grövre höet i somras under en kort period när det var dåligt med bete i hagen. Så ratandet verkar ha börjat när de fick kläm på att det fanns "bättre"...
Tilläggas ska att de kastade i sig det brunare, grövre höet i somras under en kort period när det var dåligt med bete i hagen. Så ratandet verkar ha börjat när de fick kläm på att det fanns "bättre"...