Elak? Om hö...

bettysmatte

Trådstartare
Jag har köpt två partier hö i år. Det ena partiet är grönare, fintrådigare och luktar godare. Det andra partiet är brunare, grövre och luktar inte lika gott (dock ej illa!). Jag har två lättfödda individer (en haflinger och en shettis) som jag blandar dessa två hösorter till. Det blir ca 50% av var sort. Jag kan se att de äter det gröna först, och lämnar det andra till sist. Dock äter alltid haflingern upp sina 4 kg till natten, även om hälften är av det grövre, brunare. Ska jag känna mig elak? Båda hästarna är åt det rundare hållet, och får gärna tappa några kilon (speciellt haflingern)... Vad tycker ni?

Tilläggas ska att de kastade i sig det brunare, grövre höet i somras under en kort period när det var dåligt med bete i hagen. Så ratandet verkar ha börjat när de fick kläm på att det fanns "bättre"...

Sv: Elak? Om hö...

Ta en hygienanalys på höet, är den okej behöver du inte känna dig elak.

Sen kan det vara ide att analysera båda partierna, just för du har lättfödda hästar, det bruna höet kan nämligen vara helt fel siffror på för en lättfödd en (det andra med givetvis, men det brukar bli mer skevt med ett sent slaget, som ditt bruna är vad det låter)

Hö är en naturprodukt som kan variera mycket beroende på växtsammansättning, odlings-, skörde- och lagringsförhållanden. Det finns en del foderproducenter som aktivt funderar kring hur exempelvis vallfröblandningar ska utformas för att ge ett smakligt och näringsriktigt foder. Tyvärr är dock fortfarande konsumenterna mest intresserade av pris och producenterna mer inriktade på mängd per hektar. Det är mer lönsamt för närvarande att producera stora mängder "halvbra" hö.

Om prissättningen blev mer nyanserad så skulle säkert även kvalitén bli högre. För ensilage förekommer det exempelvis att man betalar per kilo TS. Om man på liknande sätt värderade foder i olika kvalitetsklasser med olika pris så kunde producenterna få betalt inte bara för mängd utan även för kvalité.

Kan man blanda hösorterna 50-50 (eftersom jag ska fodra så) och göra en kombinerad analys, eller måste men analysera partierna var för sig?

Kan man blanda hösorterna 50-50 (eftersom jag ska fodra så) och göra en kombinerad analys, eller måste men analysera partierna var för sig?

Du kan blanda, MEN jag skulle göra separata analyser. För om du på ditt blandprov får en kvot på 4 t ex, så kan det bero på att det ENA höet är rent skit. Och om du t ex blandade 75 - 25 skulle få bra kvot. Men det vet du ju inte. Och onödigt att t ex försöka höja en kvot med kraftfoder om du skulle kunna höja den med att ändra proportionerna på höblandningen.

Så jag skulle analysera de var för sig.

Hygienanalysen på det bruna höet de inte är så förtjusta i ska du absolut göra enskilt. Och den är viktig, så du vet att de inte vill äta det för det är dåligt, utan 'bara' att det inte är gott!

Liknande trådar

Foder & Strö En bekant i Sverige har varit med och köpt ett stort parti (inplastat) Polen-hösilage och nu har det blivit dags att använda detta. Bal...
Svar
14
· Visningar
3 441
Senast: caradan
·
Foder & Strö Nu vet jag inte vad jag ska göra...behöver ideer! :confused: Har en 3 årig arab valack ca 150 i mankhöjd växer ännu. Han får nu 6 kg...
2
Svar
30
· Visningar
3 935
Senast: Buck
·
Hästvård Min shettis drabbades för en vecka sedan av ett kraftigt kolikanfall. Det tog närmare 72 timmar innan hon inte fick återfall. Efter...
2
Svar
22
· Visningar
6 808
Senast: Luleå
·
Foder & Strö Hej!:laugh: Jag får hem min unghäst från inridningen om dryga två veckor, han blev skadad i somras (slet av bicepsmuskeln) så han...
Svar
5
· Visningar
1 475

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka