Sv: Elak häst, vad gör jag?
hästar är även vanedjur som inte 100% har vilda instikter när dom är 100% uppväxt med människor, dess skötsel och vanor..
visst flyktinstikten finns djupt därinne nånstans men den är inte lika stark som hos en vild häst.. isf skulle alla ridlektioner se ut som rodeo om hästarna var otämjbara..
ett annat teckan på att en tamhäst inte har lika framtränade vildhästinstikter är att den litar på människan och känner sig trygg i sitt stall även om fara hotar.. en vildhäst skulle aldrig någonsin gå å gömma sig nånstans när en fara hotar.. ex, när stallet brinner, vart springer hästen man tagit ut från det brinnande stallet om man släpper den lös? in i stallet igen.. för där känner den sig trygg..
och jag har exempel på när hästar uppvisar elakhet, har själv ärr efter det.. det var ett sto som var uppstallat där jag jobbade, hon edicinerades och jag hade gjort det i 2 veckors tid, lite salva i ögat och belöning genom lite kliande i mankammen och förnöjt suckande från hästen.. mitt i kliandet en dag så drar hon öronen bakåt och hugger mig, jag hann ju dra undan armen en bit men ändå fick hon tag i skinnet (genom tre tröjor) jag det blir ett krosssår.. visserligen inte stort sår men genom tre tröjor så är det ett hårt hugg.. hon höll på att få sin belöning och visste att jag skulle ge henne en klapp på halsen och ge henne betfor.. hon hade inte uppvisat något annat beteende innan heller..
en häst på ridksolan, kanonbra häst, inga problem att hålla på med eller rida men bockar av ryttarna* en gång per lektion och går sen som en klocka (checkad av vet, massör, kiropraktor, inga fel hittade).. hästen VET att den inte får gå in i stallet efter avkastningen så varför gör den det?
* ej i samband med någon speciell gångart eller övning, kan lika gärna vara på långa tyglar i skritt som skänkelvikning i trav eller högersväng i galopp..
en annan häst, kan lätt hoppa och trava bommar, galopper bommar, göra skolövningar etc etc.. men ska helt plötsligt i trav absolut inte hoppa ett 20 cm högt kryss utan gör en riktigt taskig vägran och ryttaren faller av, springer sen in bland andra ryttare och sparkar mot hästarna (som den går i samma hage som valigtvis och inte söker upp i hagen för rangfighting)..
samma häst kan gå som en klocka ena veckan och vara helt förbytt nästa..
en annan häst, går lugnt in i duschspiltan dag efter dag men en dag bara helt sonika vägrar och sparkar efter personalen (samma som alla andra dagar).. och då har ingen annan duschat hästens ben emellan gångerna så nån dålig upplevense har den inte fått.. så varför sparkade hästen trots samma mönster varje dag?