El på järnstaket

SkorpSmulan

Trådstartare
Vad skulle hända om man skulle sätta el på ett järnstaket? (Bara tillfälligt.)
Skulle det bli kortslutning i agregatet?

Har en rymmarshettis som helt sonika klättrar ut ur hagen och ställer sig och äter av det mögliga höet vi slängt på gödselstacken.. :(
Trodde järnhage skulle hålla henne inne, men icke det. Trådar kryper hon under eller går igenom.

Sv: El på järnstaket

Du kan inte fästa kraftiga eltrådar längsmed järnstaketet? så att det blir "dubbelt", med både järn och stöm?

Jo det är nästa alternativ. Men lite besvärligare.
Tänkte bara vad som kan hända om man sätter lite ström direkt på järnstaketet.

Om du sätter ström direkt på ett metallstaket som sitter fast i marken kommer det att jorda strömen och du får mindre eller ingen effekt alls av det. Kan du inte isolera staket så att det inte har kontakt med marken är det inte lönt att en prova med att koppla ström till det. Det är en av anledningarna till att man har isolatorer (koppar) till eltråden, att den inte ska kunna jorda ledningen.
Har du där emot möjlighet att ha metallen du tänker koppla ström till på isolatorer eller på annat sätt isolerad så går det alldeles utmärkt.

Ja, det var det jag tänkte på också men förstod inte riktigt hur det skulle hjälpa i sammanhanget. Tänkte att det var bäst att fråga ifall jag missat något :p

Trådar kryper hon under eller går igenom.

Många hästägare har för klena aggregat som hästarna tappar respekten för. Speciellt med en rejäl vinterpäls så krävs det ett välskött elstängsel med kraftigt aggregat och bra jordning. Min personliga inställning är att elstängslet ska ge en så kraftig stöt att hästarna respekterar bara åsynen av tråden och inte ens försöker känna efter om det är spänningssatt. Räkna dock med att betala från 2000:- för ett bra aggregat samt att det åtgår minst 4-5 jordspett på de flesta typer av mark.

Precis som någon skrivit tror jag också att det inte kommer fungera med att ha el på järnstänslet. Hur ser dutt stacket ut nu? Hur många trådar har du? Hur mycket jordat är det?

Min shettis var en jäkel på att rymma och han hade noll respekt för tråden! Han kunde trycka näsan på elen, få en stött och då backade han bara och blängde på tråden. Dom andra hästarna var galna om dom gick på elen.

Vi stängslade med 4 trådar, jordade massor, tror vi hade 6 jordspett i marken på olika ställen så vi drog en jordad sladd mellan spetten. På vintern sen så fungerar elen sådär så då löste vi det genom att stängsla med plankor. Han kan inte ens knö sig ut ur plankorna för han skulle fastna. Kanske ett alternativ? Sen att han kom på hur han skulle öppna grinden är ju en annan sak :p

tappi.jpg

Lycka till med din shettis!

Jag tillhör de som gör allt för att hålla hästarna innanför staketet. Pga olycksrisk osv.

Om hästen kryper ut eller kliver mellan trådarna kan det hjälpa med en "Teletubby-grimma":
Om du har en vanlig grimma så lindar du järntråd runt nackstycket några varv och sedan böjer du till ett lagom högt spröt som sticker upp som en antenn från nackstycket. Var bara noga med att det inte finns något vasst i ändarna på tråden som kommer i kontakt med hästen. Böj in ändarna ordentligt så att inte hästen kan skada sig på det.
Detta spröt tar förhoppningsvis i eltråden då rymmaren försöker smita nästa gång.
Vet de som provat och de har inte försökt efter det. (ha helst hästen under uppsikt i denna utstyrsel)
Vet även en som duschade hela hästen så den var dyblöt innan hon släppte den i hagen. Blöt häst + el = inte skönt....
(inte att rekomendera mitt i vintern)

Nu kommer säkert flera skriva att jag är en riktig elacking, men tänk efter... Alternativet kan vara en överkörd häst, skadade trafikoffer osv.

Självklart är det bästa att bygga ett rymningssäkert staket, men det är inte så lätt mitt i vintern.

Om hästen kryper ut eller kliver mellan trådarna kan det hjälpa med en "Teletubby-grimma":
Om du har en vanlig grimma så lindar du järntråd runt nackstycket några varv och sedan böjer du till ett lagom högt spröt som sticker upp som en antenn från nackstycket.

Antennspröt enligt denna beskrivning används bland annat för får. Finns även beskrivet i "Stängselboken" om jag kommer ihåg rätt.

Jag tillhör de som gör allt för att hålla hästarna innanför staketet. Pga olycksrisk osv.

Om du har en vanlig grimma så lindar du järntråd runt nackstycket några varv och sedan böjer du till ett lagom högt spröt som sticker upp som en antenn från nackstycket. Var bara noga med att det inte finns något vasst i ändarna på tråden som kommer i kontakt med hästen. Böj in ändarna ordentligt så att inte hästen kan skada sig på det.
Detta spröt tar förhoppningsvis i eltråden då rymmaren försöker smita nästa gång.
Vet de som provat och de har inte försökt efter det. (ha helst hästen under uppsikt i denna utstyrsel)
Vet även en som duschade hela hästen så den var dyblöt innan hon släppte den i hagen. Blöt häst + el = inte skönt....
(inte att rekomendera mitt i vintern)

Jag har hört talas om någon som använde Teletubby-grimma på sina shettisar, jag tycker det verkar vara en bra idé faktiskt.
Jag menar, de stör ju inte hästen, förrän den försöker krypa under eltråden ;)

Bra tips! Nu ska jag tillverka en teletubbie grimma! Min lillkille hoppar mellan trådar, och rullar under trådar och hoppar över staket. Kanske man kan sätta spröt under magen också.

Ta vanliga svarta isolatorer
borra hål i sidorna på dessa
Använd "kattstrypare" (kommer inte på namnet) till att sätta fast dessa runt stolparna.
Linda tråd runt dessa, helst järntråd
Kör ström på dessa trådar och anslut jorden i järnstaketet.

Jag jordade själv en trådhage i en järnhage mitt i vintern och hästen provade en gång mot tråden, sen var det färdigt.

Kanske man kan sätta spröt under magen också.

Kom på en sak... Man kan ju helgardera sig... Om man vill kan man ju smycka ut rymmaren lite med en löst hängande tunnare kedja under grimman, där man fäster grimskaftet. Då har man ju täckt upp neråt också om man har en riktigt smart buse. Fast då måste man kanske vira lite tråd även där i grimman så att den har kontakt med hästen - kedjan om ni fattar vad jag menar. Lite luddigt skrivet kanske.
Man kan ju alltid komplettera med en kogrimma i kätting om det behövs, fast det känns tveksamt om hästen en gång för alla har smakat på strömmen.

GUUUUD VA JAG ÄR KORKAD! Läser lite för fort ibland...
Såg först NU att du hade järnstaket UTAN el.... Teletubby-grimman funkar ju bara på el.
Fast det är ett himla bra tips om man har el, så kanske någon annan har nytta av mitt lilla tips?

SORRY...:bow: :bow: :bow: :bow: :bow: :bow: :bow:

Har du MÄTT styrkan i tråden ? Har du mätt jorden ? Vad har du för aggregat ? Tråd ? Osv osv...du måste skriva MER information om vad du gjort...

Jag tycker folk är lite väl snabba med att sätta *antenner* kogrimmor* osv på sina småhästar...UTAn att ens försöka sätta sig in i hur el fubkar. Oftast när man frågar...HAr du mätt ? så får man inget svar eller nej....Hur ska ni alla som INTE ens bryr er VETA om det överhuvudtaget är stret i tråden eller om ni kanske har för klent aggregat osv...om ni aldrig lär er ??

NÄR jorden är kass på vintern så finns det en VINTERJORDNING man kan ta till....

Jo jag har kört antenngrimman på henne många gånger, hon är fullständigt hopplös. Även blött ner henne.
I förra stallet rymde båda (en stor en liten) mina hästar lite då och då. Fick ha fem trådar och ståltråd på grimmorna för att hålla dom inne. Men nu tänkte jag att en järnhage rymmer dom inte ifrån... Jo pyttsan :mad: . Men det tog ändå ett halvår innan hon kom på knepet.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 275
Senast: Edla
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag... 2
Svar
34
· Visningar
5 313
Senast: Mia_R
·
Ridning Var osäker på om tråden skulle vara här eller under Vård, men moderator kan ju flytta den om den ligger fel. Min vanligtvis relativt... 2
Svar
24
· Visningar
5 018
Senast: Linda_A
·
  • Artikel Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 698
Senast: Pratsch
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka