ekzemtäcke

alexvb

Trådstartare
Hej,

Jag behöver skaffa en ekzemtäcke till min minishettis (bara 80 cm hög). Hade förre året en från geko ullered som bara blev bra för ung några timmar och har försökt en annar (glömde märke) som blev bra för 1 vecka:crazy:
Pga hästen fick mycket andra problem (cushing och leverproblem) var jag så mycket upptagen med allerhand att jag inte försökte mer täckar.

Men nu bli det nästan dags igen. Han få nu medicin för sin cushing och mår bra, även om levervärde inte är bra.

Pga det siste behöver han även en täcke som skyder mot sol. Ändå får täcke inte vara för varmt och måste de finnas i en jättelilla storlek.

Kan vara att sin ekzem är mindre denna år pga vi fick sin cushing under kontrol, men jag vill inte tar en risk

Vilken täcke kan ni rekommandera. Och när börjar ni med ekzemtäckor?

Sv: ekzemtäcke

Täcke börjar man med innan problemen bryter ut, och för min del börjar jag redan i mars/april och täckar vår eksem häst. Innan insekter dyker upp, för det är inte solen som är boven om din häst kliar av sig man och svans då är det insekter som är orsaken. Man ska alltså täcka innan insekter får fäste, när de väl biter så startar klådan och då kliar hästen oavkortat sönder alla täcken. Det är svårt att bryta klådan, det går med massor av tålamod samt att man har hittat ett koncept men finns inte det sist nämnda så blir det oerhört svårt.

Alltså täcka tidigt, tidigare än föregående år. Och nej har du otur så kan eksemet vara ännu värre i år, det går liksom inte att förutspå.

Hej boj, tack för svaret. Jag vet att det är insekter som ursaker Sommereczem, men min Billy tåler inte heller sol pga sin leverproblem (han har en kronisk leverinfection med förändringar i levern -han har haft en leverbiop i kliniken- som gör att han behöver skydd mot solen)

Sitt eczem kan har varit värst förre året pga sitt cushing, som ge hudproblem och allergie-känslighet men det är självklart inte säkert att det bli bättre denne året, även om vi har sitt cushing under kontrol med prascent. Hoppas bara att det går bättre. Men jag ska iaf börja tidigt med täcken...(kolla du temperaturen för att veta när man ska börja? När man ser insekten är man ju för sent)
Men som sagt skulle jag gärna veta vilken täcken går ett rekommandere som bjuder även solskydd och finns i små storlekar.

Så fort det blir plusgrader även kväll och natt även med enstaka frostnätter, då täckar jag. Boett har små modeller, personligen använder jag täcken från Ullared.

Frostnätter påverkar inte insekter, de kommer ändå tyvärr om det är varmt överlag dag som natt med några få plusgrader.

Ok... ullared har ingen bra täcke för honom. De passer inte särskild bra (och har ingen solskydd) Jag ska kolla Boett. Hörde innan redan att de skulle vara bra. Jag trodde att man skulle börja när det bli 15 gr. eller omkring... men du gör detta alltså reden med lite plusgrad som t.e. 5 ?

Ja när det är plusgrader, vid 15 grader så har det funnits myyyyycket insekter och lääääänge.:(

Börjar täcka min häst när det är plussgrader dygnet runt och slutar när det börjar komma frostnätter. Dock har jag henne inte täckad om det är blåsigt eller regnigt i början/slutet av säsongen. Har en islandshäst och de täcken jag har till henne tror jag inte finns i så små storlekar, kollade det sista jag köpte och då köpte jag minsta storleken som var 125.

Min erfarenhet av Boett-täcken är att de blir väldigt varma men också att passformen är bra, har dock en pälsfager dam.

Lycka till, det är ett pyssel med exemhäst gäller att göra lagom. Tror jag gjort för mycket av allt vissa år med salvor, fodertillskott och insektsmedel och det har inte blivit bra. Sista åren har det fungerat bra med mjukgörande salvor och exemtäcke samt att jag slutat duscha och tvätta i tid och otid, dock ska täcket vara vältvättat och utan tvättmedelrester... man lär sig något nytt varje år med exemhäst.

Hoppas inte att Boett är för varmt... usch... det gäller ju en shettis med väldigt mycket päls.
Försökte okså mycket med allerhand medel som inte hjälpte ett dugg. Men sen blev det också klart att han var extra känsligt åt allergi pga sitt cushing och att han inte tålade sol pga sitt leverproblem. Jobbigt att hitta rätt, med så en lilla häst.
Men just nu mår han bra, så jag vill inte ta bort honom. Vet dock att han inte kommer att bli väldigt gammal,
Men han är alltså inte bare en exemhäst, men även en cushing häst och en häst med kronisk leverbesvär. :(

Extra problem är att de fleste inte har de småstorleken och att inte alla täcka skydder mot solen. Boett har dock de småstorleken och skydder mot solen. Är ingen billigt täcke, så jag måste vara säkert att det är bästa lösning

Vet hur det är med eksemtäcke till långhårig häst. Det enda man kan göra är att klippa av all päls. Täcket är A och O för eksemen!

Boett brukar vara bra täcken, som kostar en slant. Tror inte att Hööks har tillräckligt små, har för mig att de har ner till 95 cm.
Finns någon mini-butik (minibella eller något sånt) som har små täcken, kolla om de har eksemtäcken med!

Installning kan ju vara ett alternativ. Inte optimalt för en cushing-häst (de mår ju bra av rörelse) men kanske kan vara en lösning under väldigt soliga dagar?

Jag har precis kollad men Boett är för stort för honom. Kan inte hitta en som är även mindre. Tips är jättevälkomna. (hitter ingen minibutik heller)
Installning bli jättejobbigt... han bli otroligt deppigt när han ska står in. Bli inte bra för sin välmåande

nej, överlinje är 85 och längt är 143 med storlek 00 från Boett. Min lilla gubbe har en överlinje från 75 cm och längt från 115 cm

Hej!
Jag hade ett jätte bra täcke till min eksemhäst. Tror det var horsewear, det var väldigt slitstarkt och luftade hästen bra samtidigt.
Hade det täcket 2-3 säsonger och då är hästen ändå väldigt duktig på att slita på täcken i vanliga fall :)

Tack. Tyvärr också bara en som är för stort. Jag hittade i holland everline, som har rätt storleken. Antagligen är täcke tyvärr inte väldigt starkt och har jag en häst som river sonder mycket. Men om jag inte hitter något, får jag väll prova de.
Jättejobbigt att det inte finns bra eczemtäckar till de smågubbar.

Liknande trådar

Träning Jag berättade för nån vecka sen om att jag nyss tagit mig tillbaka i vuxen ålder till ridskola och hur fantastiskt det känns men att jag...
Svar
2
· Visningar
1 424
Senast: Lager
·
Hästvård Står med en oklar, svag hälta i en hov och vet inte om jag ska köra på is i magen och vänta (som veterinären förordar) eller försöka få...
Svar
9
· Visningar
1 627
Kropp & Själ Allting känns så meningslöst. Jag försöker planera, ha mål som jag kan jobba mot. Men allting bara faller pladask hur jag än gör och...
2
Svar
21
· Visningar
3 128
Senast: Martenix
·
Hästmänniskan Hej - jag behöver hjälp! Letade länge och väl efter vart jag skulle posta det här - men hittade inget. Jag blir så frustrerad och arg...
2
Svar
26
· Visningar
6 150
Senast: Maqurell
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Oseriös avel 2023