eksemtäcken

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Annna_91
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 11
  • Visningar Visningar 1 081
A

Annna_91

det börjar väl bli dags att slänga på dem nu då. Här har vi iallafall haft upp emot 13 grader och solsken på dagen och myggen är som tokiga på kvällen. Till saken, måste man ha täcket på på natten inne i stallet också?

Sv: eksemtäcken

Nej,i stallet brukar inte mygg och knott trivas. När jag har min eksem häst inne så är det lugnt från otygen ialla fall.

har inte täcke på i stallet, det blir för varmt och då kliar han sig.
att ha täcke 24 timmar om dygnet är inte skönt.
tänd inte ljuset i stallet , det drar till sig mygg.
har han öppet fönster i boxen så sätt myggnät.

Okej, dörrar och allt står uppe på sommaren, men det brukar inte vara så mycket kräk där inne tycker jag. Stallägaren är så tusans lat så hon tyckte att man nog kan ha täcket på för det är så många islandshästar som har så också. mest säger hon så för att slippa ta bort och sätta på täcket tror jag. det är nämligen eksemtäckespremiär för oss iår.
Som häst skulle jag själv också vilja slippa täcket en del av dygnet då det säkert är bekvämare utan.

Står dörrarna öppna skulle jag nog ha täcket på även under natten, men vet ej hur känslig din är. Jag lyckades hålla min tjej symptomfri tills i höstas förra året då det kryllade av mygg och knott inne i stallet och hon fick vara utan täcke på natten pga skav. Å andra sidan märker du ju av ganska snart om hon behöver ha det på natten - usch, alltid samma problem när den varmare årstiden kommer, lite som pest lr kolera...:crazy:

Min häst står utan exemtäcke på nätterna än så länge. Lite längre fram i vår när det blir mer knott och insekter så kommer han att ha det på sig dygnet runt. Jag har flera täcken att byta emellan då så han alltid har ett torrt och rent täcke på sig.

Jag satte på eksemtäcket och huvan på min häst i tisdags. Han har det på sig dygnet runt men så står han också på lösdrift.

ifjol hade hon lite man kvar på hösten, så mycket att jag kunde laga några knoppar när vi skulle och tävla, men svansen hade hon helt uppskrapad. Då hade hon gått med ett hemgjort bomllstäcke ibland då stallägaren varit för lat för att sätta på det. :mad: Men redan det hjälpte massor sedan året före, och det här är ju en sjukdom som inte blir bättre. Man får väl vänta och se hur hon verkar senare i vår då.

Vi har 2st eksem ponnys som har fått på sina tävken nu, dom har dem även på natten i stallet...

När jag skall rida en dag tar jag av täcket och sedan lägger vi på dom på morgonen men nu går inte någon av ponnysarna särskilt mycket.

Vi tar och smörjer in våra ponny med Olivolja i man och svans, då kliar dom inte så :idea:

Mvh Malin

Okej, det är säkert värt att testa senare om dom börjar klia sig. Tack!

Vi har täckena på våran exemhäst dygnet runt. Men ta av täcket varje dag och borsta och smörj in om det behövs. Olivolja 1/2 Nyalnders har fungerat bra på våran häst. Glöm inte att tvätta din exemhäst ofta och håll täckena rena!

Vi har 2st eksem ponnys som har fått på sina tävken nu, dom har dem även på natten i stallet...

När jag skall rida en dag tar jag av täcket och sedan lägger vi på dom på morgonen men nu går inte någon av ponnysarna särskilt mycket.

Vi tar och smörjer in våra ponny med Olivolja i man och svans, då kliar dom inte så :idea:

Mvh Malin

Rapsolja kanske det var.... :crazy::idea:

Liknande trådar

Hästvård Jag skall hålla mig kortfattad och tar gärna emot erfarenheter av er som har haft unga unghästar med svullnad. Mitt sex månader gamla... 2 3
Svar
54
· Visningar
5 115
Senast: MayGrace
·
Hästvård Någon som varit med om något liknande o vill dela med sig? Kanske några ge råd/tips? Har såklart haft veterinärbesök o varit in på...
Svar
4
· Visningar
1 004
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna... 2
Svar
23
· Visningar
2 609
Senast: Stergo
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 292
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Svensk Politik 4
  • Vad gör vi? Del CCXII
  • Träning och hälsa del 12

Hund, Katt, Andra Djur