Eksemtäcke topreiter

Amore

Trådstartare
Någon som provat det?? Börjar ju bli dags snart igen... ;) Har det kommit ut några nya täcken sen sista sommaren tro?

Jag har haft det från lillhästen i stav och ett boett, tycker faktiskt bäst om lillhästens :) men båda är som trasmattor efter förra sommaren med ett nyfiket föl i hagen... :crazy::o

Sv: Eksemtäcke topreiter

*putar lite*
Är själv lite inne på detta täcke. Min häst kliade av sig manen förra sommaren men hade inga sår för övrigt så i år tänkte jag prova ett täcke för att förhoppningsvis ha kvar manen.

Jag tror vi har ett sånt täcke som ni menar i stallet. Om det nu är det med dragkedjan fram? Jag tror att dem är rätt stora i storlekarna men är väldigt bra faktiskt.:)

Lånar din tråd lite, om det är okejj.
Ska få hem två ston nu som har eksemtendenser. Och de behöver täcke. Vilka täcken kan ni rekomendera samt inte rekomendera. Mvh Hanna

Lånar din tråd lite, om det är okejj.
Ska få hem två ston nu som har eksemtendenser. Och de behöver täcke. Vilka täcken kan ni rekomendera samt inte rekomendera. Mvh Hanna

Jag tycker om lillhästen i stav täcket! provade boett förra sommaren men pga liten åring i flocken var täcket som en trasmatta... (även lillhästen täcket) så jag fick aldrig riktigt nån chans att utvärdera boett :(

Ett jag ABSOLUT INTE tycker om är Sverigetäcket, tjockt coh otympligt... Hööks passade inte på min häst (fick det inte ens över huvudet :smirk:) men vet andras om är nöjda med det...

I år blir det ett lillhästen täcke till och ev topreiter OM nån kan svara här och delge sina erfarenheter :p:banana:

... och jag tycker inta alls om lillhästens täcken :p Dålig passform och hållbarhet är min erfarenhet av det, går bara sönder stup i kvarten och åker på sniskan osv. Däremot tycker jag om Hööks täcken, dem sitter där dem ska och går inte sönder hela tiden...

Haha så kan det va!

Tror det beror på hästens "livlighet", flockmedlemmar, hagar (mkt träd, snår osv..) etc.. Kanske till och med vilket kusen tycker om :D

Ja boett täcket tyckte åringen bättre om att bita i än lillhästens... :rofl: Och Hööks har jag inte kunna prova... tyvärr!

Ja, tilläggas ska väl att min exemhäst är extremt kort i kroppen och lillhästens täcke blir som en långklänning på henne, tror att det är därför det bara åker åt sniskan osv. istället. Men som sagt, på henne fungerar Hööks bra så det är nog olika från häst till häst!

lånar min knapp rejält!!!

Men måste säga till brandybus att jag tycker att du har riktigt fina hästar och du rider dem mycket fint :):bow:

Så tillbaka till täckesdjungeln... :banana:

lånar min knapp rejält!!!

Men måste säga till brandybus att jag tycker att du har riktigt fina hästar och du rider dem mycket fint :):bow:

Så tillbaka till täckesdjungeln... :banana:

Oj, tack! :o

För att återgå till det ursprungliga ämnet - hur mycket kostar topreiters täcken? Kanske är värt att prova...

*lite kl*
Nån som vet om b*rjes eksemtäcken är bra. Och vilken modell av h**ks som är bra. De har ju fler sorter. Kollar även på deras flugtäcken.

De har väl bara ett eksem-täcke?

Det använder vi iaf och det funkar jättebra. Det händer ju lätt att täckena glipar när hästen betar men med hööks långa huva som hör till täcket funkar det också bra. Kan gott rekommendera :D

*lite kl*
Nån som vet om b*rjes eksemtäcken är bra. Och vilken modell av h**ks som är bra. De har ju fler sorter. Kollar även på deras flugtäcken.

Har Börjes eksemtäcken? Inte på deras hemsida iaf, där finns det "bara" två flugtäcken, deras eget och så Bucas.....

Oj, tack! :o

För att återgå till det ursprungliga ämnet - hur mycket kostar topreiters täcken? Kanske är värt att prova...

Har sett ett brunt som kostar runt 800 kr och ett i beige (eller om det var grått) för 1200. Har försökt att få tag på affären för att höra om det är någon skillnad på dem.

*lite kl*

Vad har Börjes för tääcken då? Och vad jag vet har väl bara Hööks ett?

just-me: okej, tack! Uppdatera gärna här om du får något svar på vad skillnaden är... Finns det förresten någon hemsida med mer info?

Hur grovt är eksemet?
Jag rekommenderar, för det funkar bäst på min eksemhäst, ett eksemtäcke som man trär över halsen, men "magplatta"/"magskydd"/"magtyg" (Vad tusan heter det?), ett täcke som täcker hela kroppen i princip. Inga av Hööks eller Börjes flugtäcken, jag finner helt enkelt inte att de fyller samma funktion.

Är eksemet grovt ska man överväga luva också. Fjalar ska eventuellt få på sig en sån här i år, stackarn. Han kommer ju vara helt påklädd.
2622

Bästa täcket är helt enkelt Boetts täcken, de är dyra men kvalitén är därefter och de sitter skitbra. Men har man en häst med huggtänder i hagen så går ju alla täcken sönder..

Sorry men ja mena flugtäckena, islandshästarna ja ska få hem har lätt eksem så de räcker med medel och flugtäcke.

Hur grovt är eksemet?
Jag rekommenderar, för det funkar bäst på min eksemhäst, ett eksemtäcke som man trär över halsen, men "magplatta"/"magskydd"/"magtyg" (Vad tusan heter det?), ett täcke som täcker hela kroppen i princip. Inga av Hööks eller Börjes flugtäcken, jag finner helt enkelt inte att de fyller samma funktion.

Är eksemet grovt ska man överväga luva också. Fjalar ska eventuellt få på sig en sån här i år, stackarn. Han kommer ju vara helt påklädd.
2622

Bästa täcket är helt enkelt Boetts täcken, de är dyra men kvalitén är därefter och de sitter skitbra. Men har man en häst med huggtänder i hagen så går ju alla täcken sönder..
Sådär ser våran ena ut på somrarna, stackaren :rofl:
Måste hålla med Carla här, Boett's täcken är dem som jag tycker är bäst. Dom är hållbara (om man inte har ett busigt föl :angel: ), dom sitter åt bra på rätt ställen så täcket inte glider o.s.v.

Jacson täcket, hur är det? Någon som provat?

Jag visste inte ens att det fanns :smirk:

Liknande trådar

Utrustning Har ett sådant fr förra hästen som inte är använt spec mkt (oklart i regn faktiskt). Haft det 2 ggr på nya hästen när det regnat, o han...
Svar
1
· Visningar
268
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
995
Senast: Sirap
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 217
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 798
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Valet i USA
  • Tips i London

Hund, Katt, Andra Djur