eksemtäcke inne?!

ishorses

Trådstartare
Har nu stallat in min islandshäst som brukar ha eksem täcke på sig ute.. men kan man ha det på inne oxå eller blir det för varmt?
Har inte klippt honom ännu..
Har nån här tagit av eksem täcket?

Sv: eksemtäcke inne?!

Min arab fastnade i med ena bakhoven i magplattan på hans täcke när han hade det på sig inne, så han sover naken inne och har täcke på sig ute :) Nu har vi iof bytt till ofodrat regntäcke med hals men kör samma premiss.

varför flyttades detta inlägget?
Jag la den i islandshäst tråden för att jag ville veta om en islandshäst med 1 dm lång päls blir varm inne med eksemtäcke..

Jag förstår inte varför han måste ha på sig det inomhus?

Exakt, varför inomhus? Måste vara skönare för hästen att få vara lite "naken". Nu börjar väl knotten ge sig?? Tycker det är väldigt jobbigt med eksemtäcke den här tiden. Vissa soliga dar åker det på men för det mesta ett regntäcke nu. För går han ute utan något täcke kliar han sig fortfarande. Men aldrig något täcke inne.

Ja, jag tänker också att hästar uppskattar att få lufta pälsen lite. Såklart inte på bekostnad av att hästen får problem med eksem, men varken solen eller knotten orsakar ju problem inomhus...

Jag tycker ALLTID eksemtäcket ska av inomhus, så den här tiden på året är inget undantag.

Men fortsätt gärna med täcket ute på dagarna, vet inte var du bor, men HÄR har vi faktiskt knott fortfarande! (Skaraborg)

:)

varför flyttades detta inlägget?
Jag la den i islandshäst tråden för att jag ville veta om en islandshäst med 1 dm lång päls blir varm inne med eksemtäcke..

Den lär bli varm även utan så blir ju inte bättre med täcke på, och det finns ju unga skäl till täcke inne så av med det.

Behövs eksemtäcke nu ?
Häst med tjock päls och eksemtäcke blir för varmt och fuktigt även ute när det är så varmt.
Hästen ska vara helt torr och sval under täcket om det inte har regnat förstås.
Jag hade aldrig eksemtäcke på min förra häst inne det blir tätt o varmt och kliar.
Började klippa hals och bog redan i augusti för att han inte skulle behöva gå svettig i hagen med täcke.
Aldrig stalla in med blött eksemtäcke eller lägga torrt täcke på en blöt häst med vinterpäls.
Låter som stor risk för regnskållor och onödigt lidande för hästen.

Mina isisar har aldrig haft eksemtäcke inomhus. Nu när de går på lösdrift, så har de täcket dygnet runt. Eller, det tas ju av vid ridning och skötsel förstås...:D

Men, de har inte haft eksemtäcket på snart en månad. Efter ett par frostnätter, så försvann insekterna. Men idag, 13 grader varmt, så stod de och stampade pga insekter. Bedömer att det är så pass lite insekter, så de får vara utan täcke. Dessutom kommer de att koka under täcket pga tjock päls.

Om de känner sej besvärade av insekterna, så går de in i ligghallen.

Du kan spraya med myggmedel, inne med myggmedel måste risken vara absolut minimal! Blir han svettig kan det också börja klia....

Liknande trådar

Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
359
Senast: Malva1978
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 519
Gnägg Kunde inte se någon tråd så tänker jag startar en. Hur förbereder/firar ny in nyår med hästarna? Inne i stall, ute i lösdrift? Vi har...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
4 634
Senast: WildHorse
·
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
982
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka