Eksemtäcke i värmen??

Jenny1

Trådstartare
Jag har en ponny med lindrig eksem som har eksemtäcke, köpte också ett eksemtäcke till stora hästen eftersom hon lider så av myggen. Nu undrar jag; hur gör ni andra när det är jättevarmt?? De blir ju kokta under eksemtäckena!! Just nu går båda utan för att de var så svettiga när jag tog av dem i förmiddags. Hur gör ni andra?? För om hästen har mycket eksem så MÅSTE den ju ha eksemtäcke hela tiden? Finns det svalare sådana eller? Jag har två Svea eksemtäcken.

Sv: Eksemtäcke i värmen??

Sveas eksemtäcken är tokvarma! Köp ett annat, samtliga andra täcken jag har provat har varit betydligt svalare än Sveas, och då har jag provat de flesta. Min går med sitt dustbuster dygnet runt, har aldrig varit svettig under det.

Det finns alltså svalare!? Men jag vill ha eksemtäcken, flugtäcken har jag redan. Dustbuster är väl ett flug/insektstäcke inte ett eksemtäcke?? Funkar flugtäckena mot mygg? Jag tycker myggen borde krypa in både här och där, men det kanske de inte gör??

Sveatäcket är det värsta skiiit som finns, men det är det enda täcke som skyddar mot mygg.

Mot eksem finns det bl a Boett, Hööks och Källqvist för att nämna några.

Favoriten här är Boett, men Hööks duger det med.

Sveatäckena eldades upp, allt var fel, passform, allt- Hästen kissade i maglappen trots både jag o min syster mätt, sytt in och fixat flera gånger. Dessutom svarade Sveatäcket inte på kritiken o vägrade ta tillbaka täcket. Bortkastade tusenlappar.

Min eksemhäst går med Boett el Hööks täcke från + 10 grader vårtid till okt/nov, varje dag. Boett huva också. Han mår prima o vet han måste ha täcke för att överleva denna tid.

Senast ändrad:

Nej, det är inget riktigt eksemtäcke. Min häst har eksem men gillar detta bäst av de jag provat (boett, lillhästens, sveas etc). Vill du ha ett riktigt eksemtäcke rekommenderar jag boett's iaf, bra kvalitet och service minded tillverkare.

Köp flugtäcken istället! Horsware har jättebra, jag har Dustbuster men även Sweet Itch och Amigo Flyrug verkar bra. Mitt Dustbuster är vitt och väldigt mjukt och tunnt, hästen har Aldrig varit för varm med det.

Håller med. Har t o m med avtagbara ben o juverskydd.

Det är tyvärr så att ju varmare desto mer insekter,

Vill ej ha flugtäcken då de inte täcker tillräckligt under magen plus att de:devil: arna kommer in inunder.

Centaur skrev:
Dom blir svettiga under boett, dom är ju jättetjocka och dessutom mörka....

Boetts är inte alls jättetjocka, vad har du fått det ifrån? Täcket är gjort i 100% polyester som är behandlat så det har andasfunktion o är vattenavvisande. Sveatäcket är det tjockaste av alla och sedan finns det eksemtäcke i bävernylontyg från Exlusive, vet ej om det är kvar. Det finns andra eksmtäcken i nylon och lycra med mera...
Eftersom min häst gått i Boett o Hööks täcke i sju år och inte lider (svettas osv i det) undrar jag vad du vet om det här egentligen?

Syftet med eksemtäcke är att ge hästen en behaglig sommar och slippa plågas av knott ocha ndra kryp.

Att täcket är mörkt, det finns i fuxfärg, brunt och grått är för att täcket ska passa in med hästens färg. (Parentes: Det finns hästar som blivit jagade för att de kommit in med ett blått täcke för de avvikit så mycket, detta löstes med att täcket fick gnos in i stallets dofter först)

Jag säljer dom. :smirk:
Jmf med tex Horseware Sweet Itch och Dustbuster så är dom ganska så mkt tjockare...!

Är det riktigt varmt så kan dom svettas under Boett. Självklart får man ju väga för och nackdelar, har hästen jätteproblem med exem och måste ha ett absolut heltäckande täcke, så får den kanske stå ut med att vara för varm.
Men trådskaparens hästar hade dels problem med flugor och dels lindrig exem. Då är det mkt bättre med "vanliga" flugtäcken, åtminstone när det är varmt ute..

här har isisarna sina Boett dygnet runt o ingen av dem svettas ngt under dom, inte ens dagar som denna.

inte min polla... Hon är jätte känslig mot knott/mygg och det hjälpte inte ett dugg med flugtäcken, deras "snablar" sticker lätt igenom tyget och hon kliar

Min ponny hade det heltäckande från Boett, och han blev nästan aldrig svettig under det.

Det verkar vara olika då... En del svettas under boetts, andra inte.. Förmodligen skulle mina göra det då, de blir lätt varma. Svettas nästan utan täcke när det är så här varma dagar. I dag tog jag in dem en stund på förmiddagen då det var som värst med broms och knott. Sen började det blåsa lite, då fick de gå ut igen. Jag får väl testa mig fram, men kan konstatera att Sveas inte var något bra köp då. Tur att jag köpt det ena begagnat och det andra som andrasortering då! ;) Alltid något... Jag har beställt ett från Lillhästen också, får se hur det är då. Annars får jag köpa insektstäcken till stora hästen också, lilla har, jag måste laga dem bara... De går sönder hela tiden!!! Någon som har ett bra tips på ett insektstäcke som håller på en busig unghäst med hagkompisar som gärna äter på täcket!? :crazy:

tror det är viktigt att man har en hagen med mkt möjlighet till skugga, gärna lite kullar där det kommer åt att fläkta lite. Sen beror det självklart på hästens pälskvalité

Liknande trådar

Islandshäst Tips på ett bra eksemtäcke som håller lite mer än en vecka ... Jag köpte ett på Nis..h där tyget går sönder så fort det fastnar i...
Svar
9
· Visningar
1 784
Senast: Fiorano
·
Utrustning Jag har haft vanliga hederliga snösulor på alla hästarna jag ägt sedan mitten på 90-talet och det har alltid fungerat klockrent, tills...
Svar
14
· Visningar
918
Senast: Bison
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
634
Senast: cowgirl81
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som... 2
Svar
24
· Visningar
1 372
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka