Eksemtäcke, equie oil och utevistelse

Katur

Trådstartare
Hej!

Hur ofta tvättar ni era eksemtäcken? Vad tvättar ni de med? Min hästs täcke tvättade jag redan efter att ha smörjt honom i 3 dgr, var äckligt utav det som jag smörjer honom med. Är det för mycket om man tvättar det 2 ggr i veckan och duschar hästen en gång i veckan? Tänker på om det sliter på täcket.

Jag låter honom vara ute mellan 09-18. Är det lagom? Jag smörjer honom med equie oil morgon och kväll, men på morgonen är han fortfarande oljig i manen och svansen. Räcker det med en gång då eller är det bra om han hela tiden är smord?

MVH Maria

Sv: Eksemtäcke, equie oil och utevistelse

1) Tvättar nog täcket en gång i veckan, eller en gång varannan vecka. Häller diskmedel (!!!) på de partier som blivit kladdiga av insmörjningen (använder Nylanders, som är rätt kladdigt...), och tvättar sedan i tvättmaskin med tvättmedel. Eksemtäcken BLIR slitna hur man än gör, och det är ju trots allt viktigt att de är någorlunda rena, eftersom smuts också kliar....
2) Duschar hästen + tvättar man och svans med grönsåpa ca en gång i veckan under "eksemsäsong", men brukar skölja av svettiga partier med vatten efter varje ridtur när det är varmt ute.
3) Jag smörjer ca var tredje dag, men använder Nylanders, så det är kanske inte jämförbart. Men jag hade nog dragit ner på smörjandet till en gång om dagen.
4) Det går inte att ange klockslag för när hästen "skall" vara ute. Här är det just nu kallt och blåsigt (=inte så mycket insekter), så min häst går ute dygnet runt trots eksem. Ett bra tecken på om det är mycket insekter är att se på hur mycket hästarna viftar med svansarna. Viftar de mycket, är det kanske läge att ta in.

Jag smörjer inte min häst så jag har hittills inte behövt tvätta täcket. Min häst blir bara sämre av allt kladd. Jag kommer tvätta det när det blir dags att tvätta hästen (dvs. när det blivit lite varmare), så han får ett fräscht täcke på sig sen. Hittills har han inte visat några större symptom heller, peppar peppar! :)

Jag tvättar mitt eksemtäcke med diskmedel och tar i lite äppelcidervinäger i sköljvattnet (har fått för mig att det ska skrämma några småkryp i alla fall). Tvättar det minst 1ggn per vecka och använder Renons flugmedel på pållen 2 ggr per dag, då det funkar rätt skapligt på honom. Än så länge klarar han att gå ute dygnet runt, men har ett utestall att gå in i när knotten eller solen är för mycket för honom.

Liknande trådar

S
Hästvård Jaa, jag har ju fått en eksem häst hit hem, och jag har absolut noll erfarenhet av detta. Inte så bra kombination kanske: eksemhäst +...
2
Svar
20
· Visningar
5 451
Senast: Simply me
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar