Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag använder inte eksemtäcke på min eksemhäst. Han står inne varje natt, och behandlas hela sommaren med Ökozon + Switch. När det är som värst med insekter har han flugtäcke, det var väl på sammanlagt en-två veckor i sommar.
Årets Ökozon-behandling slutade jag med för ca två veckor sedan.
VA en-två veckor??? Var bor du? Här nere i småland har det varit rena invasionen av knott och satyg i sommar alla mina hästar har reagerat!
Jag bor i Halland, relativt nära kusten, vilket jag upplever som en STOR skillnad jämfört med inre delarna av Halland + Småland. Framförallt blåser här mer än "i skogen". Jag upplever också årets knottsäsong som relativt snäll, här var väldigt torrt i juni, så jag tror inte det kläcktes lika mycket knott då som vanligt.
Men sedan har det ju också att göra med hur jag väljer att behandla min hästs eksem. Hade jag täcke på jämt, så skulle jag ju inte behöva smörja lika mycket, och kanske inte heller stalla in nattetid. Dock är min häst av den sorten som lätt blir svettig, och dessutom lätt lyckas fastna i saker med sitt täcke, så jag har valt att försöka ha honom utan så mycket det går. Och det går ju ganska bra! Han har inte kliat av sig någon man eller svans, och var bara aningen skorvig i manen mot slutet av augusti, annars inga eksemsymptom.