Eksemtäcke av?

Karin87

Trådstartare
Hej alla ni med eksemhästar!

När kommer ni ta av eksemtäcket för vintern?
Eller har ni redan gjort det?

Berätta! :)

Sv: Eksemtäcke av?

För oss blir det lite från dag till dag. Är det en skön (för oss, inte för hästarna) och solig höstdag så sätter vi täcke när de går ut, men en regning och "oknottig" dag (som idag) så tar vi av dem.
Det blir lite successivt, Eyja blir som tokig av att vara ute utan eksemtäcke om knotten väl vågar sig fram.

Det är avtaget :)

Han har inte kliat sig någonting mer än "normal kli" på 2 veckor nu, så han får gå utan :)

Idag blev första dagen utan så vi får se hur det går, men det ska vara ganska regnit och mulet i några dagar så vi hoppas att det ska gå bra.

*kl*

Tack för svar!
Tycker det är så svårt o veta hur man ska göra nu när det är runt 10 grader på dagen (och ev. sol) och runt nollan på natten... Har oxå tagit av min hästs täcke nu för några dagar sedan. Det verkar gå bra, men ibland undrar man om det är täckesväder eller inte.

Det börjar bli på sluttampen nu, men mina har fortfarande täcke på (så länge det inte regnar och är kallt, då har de fått gå utan). Trots att vi haft under nollan några nätter så har inte mygg, knott och flugor försvunnit ännu. Tyvärr...
Resonerar som så att har de ändå haft täcke ända sedan i våras, så är det lika bra att köra på ett par veckor till, "just in case".

Nej. Vi har fortfarnade för varmt då knotten är aktiva här. Det blir nog i två veckor till men förhoppnings vis inte i tre veckor till. Men vist väntar jag på att få se hästen under exemtäcket. :)

Jag använder inte eksemtäcke på min eksemhäst. Han står inne varje natt, och behandlas hela sommaren med Ökozon + Switch. När det är som värst med insekter har han flugtäcke, det var väl på sammanlagt en-två veckor i sommar.

Årets Ökozon-behandling slutade jag med för ca två veckor sedan.

Idag åkte täcket av Vök för första gången. Hoppas att de förb-e knotten inte kommer fram nåt mer i år. Eftersom hon går i sto-föl-unghästflock en bra bit ifrån mig så träffar jag bara hästarna en gång i veckan. Det känns jobbigt att ha eksemtäcket när det regnar mycket och är halvkallt, kan ju inte plocka av det helt enkelt. Jag är rädd att hon blir kall av att ha det sura täcket på sig...
Idag var hon fin och ren i alla fall (det lär hon inte vara om en vecka..)
081012_027.jpg

Jag använder inte eksemtäcke på min eksemhäst. Han står inne varje natt, och behandlas hela sommaren med Ökozon + Switch. När det är som värst med insekter har han flugtäcke, det var väl på sammanlagt en-två veckor i sommar.

Årets Ökozon-behandling slutade jag med för ca två veckor sedan.

VA en-två veckor??? Var bor du? Här nere i småland har det varit rena invasionen av knott och satyg i sommar alla mina hästar har reagerat!

Men nu börjar det ebba ut så nu går vårat exsem sto utan täcke!

KL

Här har det varit en bra sensommar för min häst, det som kliats bort ca 10 cm av manen har växt ut ca 4-5 cm redan. Öronen är fulla av päls och manen når ned till mitt på bogen och hans delade man börjar lägga sig på båda sidor.
Aldrig smörjt så lite nån sommar , bara myggmedel och täcke. vet inte vad som hänt annat än att han gått i en trädlös blåsig hage.
Men jag är mycket tacksam.

Mitt eksemtäcke på Svalur har jag tagit av nu. Har inte sett några mygg och knott på ett tag.

VA en-två veckor??? Var bor du? Här nere i småland har det varit rena invasionen av knott och satyg i sommar alla mina hästar har reagerat!

Jag bor i Halland, relativt nära kusten, vilket jag upplever som en STOR skillnad jämfört med inre delarna av Halland + Småland. Framförallt blåser här mer än "i skogen". Jag upplever också årets knottsäsong som relativt snäll, här var väldigt torrt i juni, så jag tror inte det kläcktes lika mycket knott då som vanligt.

Men sedan har det ju också att göra med hur jag väljer att behandla min hästs eksem. Hade jag täcke på jämt, så skulle jag ju inte behöva smörja lika mycket, och kanske inte heller stalla in nattetid. Dock är min häst av den sorten som lätt blir svettig, och dessutom lätt lyckas fastna i saker med sitt täcke, så jag har valt att försöka ha honom utan så mycket det går. Och det går ju ganska bra! Han har inte kliat av sig någon man eller svans, och var bara aningen skorvig i manen mot slutet av augusti, annars inga eksemsymptom.

Jag bor i Halland, relativt nära kusten, vilket jag upplever som en STOR skillnad jämfört med inre delarna av Halland + Småland. Framförallt blåser här mer än "i skogen". Jag upplever också årets knottsäsong som relativt snäll, här var väldigt torrt i juni, så jag tror inte det kläcktes lika mycket knott då som vanligt.

Men sedan har det ju också att göra med hur jag väljer att behandla min hästs eksem. Hade jag täcke på jämt, så skulle jag ju inte behöva smörja lika mycket, och kanske inte heller stalla in nattetid. Dock är min häst av den sorten som lätt blir svettig, och dessutom lätt lyckas fastna i saker med sitt täcke, så jag har valt att försöka ha honom utan så mycket det går. Och det går ju ganska bra! Han har inte kliat av sig någon man eller svans, och var bara aningen skorvig i manen mot slutet av augusti, annars inga eksemsymptom.

Jo det har ju med vilken miljö hästen befinner sig i. Det påverkar hur eksemet utvecklas under säsongen.

Det var ca 2 veckor sedan jag tog av täckena. Den ena har inte eksem men har haft täcke på i förebyggande syfte. Den andra har eksem och har varit jättebra hela sommaren trots stora mängde knott och mygg. Kanske tog jag av täcket för tidigt och dessutom tog mitt Probimin slut. Även foderjästkuren tog slut. Eksemet kom tillbaka som brev på posten. Fick börja med större dos linfröolja och köpa mer Probimin + en ordentlig smörjning med Nylandersalvan. Eksemet la sig igen men hon kliar sig hysteriskt när hon kommer in i boxen. Det verkar som det är ett reflexmässigt beteende. Ute kliar hon sig knappt alls.
Varför eksemet blommade upp igen berodde troligtvis på att jag slutade så tvärt med både foderjäst och Probimin. Knotten har inte synts till och det både regnar och blåser. Hon verkar även vara känslig för foderbyten. Jag började ge hösilage i samma veva. Det blev nog för mycket av allting.:crazy:

Jag har tagit av täcket sen ett par veckor tillbaka, utan problem. En viss mängd insekter finns, men verkar inte störa pållen något nämnvärt.

Liknande trådar

Träning Hej! Har en fundering på den svenska islandshäst landslaget. Hur tar folk sig dit? Har en kusin vars dotter verkligen vill tävla...
Svar
1
· Visningar
267
Senast: Roheryn
·
Islandshäst Tips på ett bra eksemtäcke som håller lite mer än en vecka ... Jag köpte ett på Nis..h där tyget går sönder så fort det fastnar i...
Svar
9
· Visningar
1 600
Senast: Fiorano
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
726
Senast: Squie
·
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 714

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka