Eksemhäst

E

ElizaXXX

Hej!

Hur gör man om man inte längre orkar med sin eksemhäst?

Kan man avliva en häst "bara" pga av att den har eksem?

Kan man sälja en eksemhäst? Dvs finns det någon som skulle köpa en häst med eksem?

/Eliza

Sv: Eksemhäst

Ja det finns de som köper eksemhästar till reducerat pris.Oftast så vet köparen vad det innebär,eller så kan man välja att sälja till de delar av landet där knott/mygg invasionen inte är så stor eller befintlig alls.
Ska tillägga att det är otroligt många uppfödare som skickar sina hästar direkt vid uppkomsten av eksem.Just för att det kan bli en plåga för hästen men också för att man inte bör avla på en eksemhäst.

jo men visst finns de folk som køper exemhæstar, du får nog inte ut så mkt før den o se då till att den kommer till en del av landet dær de inte finns så mkt knott o mygg precis som hallonkvist sæger

Jag skulle gärna skänka bort honom, om det bara vore nån som vill ha "problemet"...
Och så vill jag ju att han ska ha det bra, naturligtvis.

Klart man kan avliva en häst för exem. Vet dock inte hur det är med försäkringar och sådär, så det krävs säkert ett vet. intyg att hästen lider om man ska få ut försäkringspengar om man bryr sig om det.

Jag tycker dock inte det är fel att ta bort exemhästar som har svåra problem.

i svåra fall av exem, där behandling inte ger tillräckligt resultat var det i allafall för några år sedan tillräckligt som utslagningsorsak.

har själv haft en större ponny med kraftig exem, h*n svarade inte på dom första behandlingarna som vet. satte in i tillräcklig utsträckning. nu hittade vi så småningom ett sätt (även medicinskt, h*n fick antihistamin och speciella schampon som h*n skulle badas i, i kombination med exemtäcke) men innan dess fick jag honom "utdömd" av veterinär.

nu bor den ponnyn ända ute vid kusten och mår väldigt mycket bättre, dock får han behandling varje sommar. börjar runt april och fram till omkring oct.

Man kan givetvis avliva ett djur som lider. Eventuellt får man stå för kostnaderna själv om försäkringsbolaget inte dömer ut hästen.

Att sälja hästen med önskan om att den skall få det bra går ju - men det är ju inte en garanti att nästa ägare inte tröttnar också. Och då kan du inte påverka framtiden för hästen.

Man bör vara medveten om att miljö- och foderbyte kan påverka hästen, både positivt och negativt. Det finns platser som är bättre och sämre s a s.

Jag tycker inte det är hemskt att avliva ett djur som lider, det är snarare att ta sitt fulla ansvar som ägare.

Hur gör man om man inte längre orkar med sin eksemhäst?

Då får man ta sitt ansvar som ägare, och det är en bedömningsfråga som endast du kan avgöra. Sälja eller avlivas.

Kan man avliva en häst "bara" pga av att den har eksem?

Kan man göra ja, är lidandet för hästen såpass svårt så bör den tanken finnas med.

Kan man sälja en eksemhäst? Dvs finns det någon som skulle köpa en häst med eksem?

Ja det kan man, men endast du som ägare kan avgöra hur pass allvarliga problem din häst har med sitt eksem och utfrån det ta beslult om vad som skall göras.

Med tanke på din tråd även om inget finns uttalat, så antar jag att din häst har grava problem med eksem. Jag antar också att du har kämpat hela denna sommar med installning, eksemtäcken, smörja, tvätta häst och täcke osv osv. Till trots så fortsätter problemen i stor omfattning, och situationen blir ohållbar. Om hästen lider av sitt eksem, dvs den har inget annat för sig än att klia sig. Den struntar i att äta, börjar kanske magra av mm.
Då bör du fundera på att avsluta hästens lidande, skulle du däremot anse att din häst mår bättre hos en annan ägare sälj då till någon som du känner/får förtroende för.

Skänker du bort hästen, riskerar du att få lycksökare som endast ser sitt eget intresse före hästens väl och ve.

Sv: Eksemhäst avliva?

hej jag har också en häst med exem. Hon är också lite av en problemhäst. Och är inte alltid så lätt att rida eller sköta. Nu är det så att jag också har en häst på 22 år som börjar bli lite sliten.
Jag har haft dom i många år och älskar dom verkligen men har på sista tiden känt att jag inte hinner med dom och att det inte är lika roligt längre.
Å jag vill inte lämna dom vidare riktigt heller för man vet aldrig hur dom får det.
Jag vill höra lite tankar vad skulle ni gjort i min situation jag funderar på att ta bort dom för det har ju inte dom ont av, utan bara jag själv.

Vi har haft två exemhästar min mamma hade en som hon ägde och jag lånade en ponny som hade exem inte av den värsta sorten, och det var ju helt klart mer jobb med henne under sommaren ta in, släppa ut och att hålla efter exemen men det finns dom som inte bryr sig om detta extra jobb, jag upplevde det inte som så speciellt jobbigt men vi hade ju hästarna hemma då så det var ju bara att gå ner till stallet eller hagen, det hade nog inte varit lika kul om man var tvungen att åka till stallet. Sen beror det ju som sagt på hur svåra exemen är och hon lider av dem.
Med avlivning är det nog enklast att ringa och höra med försäkringsbolaget om hon är försäkrad om dom godkänner en avlivning för exem, och att du har en vetrinär som kan döma ut henne som har sett hur jobbigt hon har det av sina exem.
Lycka till!!

Hejsan, hur gravt eksem har hästen, är den frisk och så för övrigt kanske det är synd att avliva.
Har du testat med boette täcke??? Fungerar jätte bra. Men om du ska sälja hästen P:M a mig, vet en del folk som skulle kunna ta hand om en häst med eksem på ett bra sätt.

Man BLIR trött på Emsem hästar !
Man BLIR trött på fånghästar !
Man BLIR trött på kolikhästar !
Man BLIR trött på hosthästar !
Man blir trött på det mesta som har med hästar att göra när det inte är frid och fröjd !

Men jag skulle inte ta bort mina hästar om dom inte lider !
Jag har funnit lösningar och bot på de flesta av våra problem,

Det syns inte längre att mitt sto har eksem
Min fånghäst är pigg och kry efter lång konvalecent
Koliken visade sig vara från sand = loppfrön + munkorg
Hostan okey om allt foder blötes.

Just nu är allt frid och fröjd, så vi passar på att njuta !!!

Hej från Hambo

Om hästen har så grav eksem att det är rätt att avliva, kontakta veterinär för utdömning.
Om du inte orkar ta hand om den för att det bara är jobbigt, sälj den till nån som har tid. Gäller även om den bara har lite eksem, det finns folk som köper.
Om du inte vill sälja så lider inte hästen av att avlivas. Den smällen får vi ta.
Själv har jag en häst som måste ses om halva året för sitt eksem, men den dan han lider MÅSTE jag ta mitt ansvar som ägare. Men jag hoppas att den dan aldrig kommer. Hur nu det ska gå till?

Jag avlivade min exemhäst, man kan göra det men man får inet ut nått på försäkringen.
Jag ser så många misskötta exemhästar och jag hade blivit väldigt ledsen om min exemhäst hamnade på ett sånt ställe. Man kan ju aldrig veta hur länge en häst stannar dit man själv säljer den.

Visst är det pyssligt med exemhästar men har fått vanan inne då det finns flera i stallet . Skulle själv inte tveka att köpa drömhästen trots exem.

Liknande trådar

Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 108
Senast: Kilauea
·
Hästvård Olyckan är ett faktum. Pållen ska stå på box med gipsbandage i minst 8.veckor. Era bästa tips för att göra det drägligt för både häst...
2
Svar
31
· Visningar
1 621
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Har en snabb fråga jag inte lyckats googla fram svaret på! Min häst är betäckt pga livslång skada. Inget hon har någon smärta av...
Svar
12
· Visningar
1 015
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej buke! Jag är här och läser ofta men har aldrig postat en tråd tidigare, men har ni hamnat i problem med stallägare och ber om ert...
Svar
13
· Visningar
1 209
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka