Eksemhäst på sommarbete??

Karin87

Trådstartare
Hej!!
Är det helt uteslutet att släppa en eksemhäst på sommarbete?? Kanske ett vinterbete passar bättre?? Finns det??
Hur skulle det funka att släppa en häst med eksemtäcke på sommarbete...man får såklart kolla till den. Men är det stor risk att den kan fastna o sånt...
Bara undrar...inga planer på o göra det. :d
Bara funderar på hur det skulle bli...
Tack för svar!! :)

Sv: Eksemhäst på sommarbete??

såklart man kan=) men se till att den har ett skydd eller ta in honom på kvällen och i gryningen när det är som mest knott o de... täcker kan ju gå sönder o de får man ju räkna med men fastna...näää tror inte att de e så stor fara.
=)

Jag har täcken på mina fast de inte har eksem....och de går på bete.
Täckena har jag som profylax och för att det ser skönt ut,nu är det ju iofs inte eksemtäcken utan flugtäcken.En har huva med öron.Han älskar den.
Precis som du sa måste man ju kolla till dem.Men det måste man ju ändå.
Sen går täckena sönder ofta när de leker,men det är ju bra då ser man ju att de har kul... :banana:
Silvertejp rules :bump:

// Åsa

Hej
Jag hade en eksemhäst (islänning) på bete 2004. Den hade varken täcke eller jag behövde ej smörja men så har jag det ganska blåsigt där jag bor, hon gick ute dygnet runt. Den hästen har aldrig haft så lång man som den sommaren hon gick hos mig :)
Jag såg denna hästen sommaren innan och då hade hon kliat av all man och en del av svansen :cry:

Jag har en eksemhäst som jag ALDRIG skulle släppa på sommarbete, provade knappt en vecka ifjol då knotten var minst aktiva och han gick på cortison, men det slutade med att han fick fullt med sår.

Bodde jag i fjällen, kring Hemavantrakten skulle jag våga, för där klarar sej just inte svidknotten, hästar med eksem läker där uppe.

På Öland, på alvaret och på Gotland på bra blåsiga marker kan hästarna klara sej bra.

Nu måste man först se vilken häst man har, vissa KAN gå ute med täcke o antireppelerande medel - andra blir så pass dåliga att det är rent djurplågeri att hantera hästen så.

Sedan finns det hästar som reagerar på mygg, då räcker det inte med ett vanligt eksemtäcke som skydd.

Jag rider mina hästar på sommaren - det är ju nu som det är bästa tiden att rida. Sedan släpper jag dem på vinterbete i lösdriftsflock från nov fram till januari.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 131
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej! Går runt och grunnar lite på foderfickor/inpackningar. Av ren nyfikenhet har jag lite frågor kring detta.🤔 Snart sprängs ju skallen...
Svar
8
· Visningar
999
Senast: Magnum
·
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
603
Senast: Shaggy
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 600
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Sabotage?