Eksemhäst fryser på vintern?

Katur

Trådstartare
Hej!

1 av mina 4 islandshästar frös igår så då fick han ett täcke på sig. Var och är 29 minus hos oss.

Ändå har de fri tillgång till ensilage och den frusne är i bra hull. Han har sommareksem och jag funderar på ifall det är just det som gör honom känsligare? Någon annan som märkt samma?

Eller så är det bara så att 30 minus är ju rejält kallt så eksem eller ej så fryser vissa hästar.

Detta är bara en fundering inget som jag tror.

Mvh Maria

Sv: Eksemhäst fryser på vintern?

Nu har jag bara haft en exemhäst i min ägo - så mina iakttagelser är ju inte direkt statistiskt säkerställda... MEN jag upplevde aldrig att den hästen verkade särskilt frusen. Snarare tvärt om: när det var kallare än -25 levde han verkligen upp!

(Han stod ett antal år i Laxforsen utanför Jukkasjärvi, vilket är ett riktigt "kallhål"... Varje vinter gick termometern ner till -35 ett par veckor! Men jag såg honom ändå aldrig frysa!)

Inte för att hästen har eksem, men däremot därför att vi täckar våra eksemhästar väldigt tidigt och långt in på hösten. Håret får ett visst handikapp genom att det ständigt trycks ner och ger således inte samma skydd som för den häst som är otäckad mestadels. Täcken har tyvärr den negativa effekten på hår, sen kan man ju lägga till sadeltrycket som skadar pälsen på ryggen och ger inget skydd alls.

Ja det låter ju troligt. Tycker att det märks i pälskvaliten på min häst att han har eksem. Han ser lite "tuffsig" ut på de ställen där eksemet angriper.

mvh Maria

Eksem islandsstoet som står inhyrd här har haft en annorlunda päls jmf med det andra islandsstoet. Eksem hästens päls var "mjuk och tofsig", så snö och blöta fastnade i pälsen, medan det på det andra stoet rann av.

Men har inte sett att hon fryser nån gång, dom står iof inne på nätterna.

//Marlene

O nej, hästen är rädd för vatten, och är endas svampad med vatten för att ta bort svett efter ridning då det varit aktuellt. Under de 2 åren innan hon fick mineraler för eksemen var hon väl helkropps tvättad 1 gång per år.

Nu sen hon får tillskott, har hon en annan päls, vätan glider av och hovkvaliten har förbättras! Detta är de enda biverkningarnasen jag börjat ge henne mineraler mot eksemen, å dessa kan jag gott leva med=)!!!

//Marlene

Min eksemhäst, Thora, har mycket bättre päls än Vera som är eksemfri. Vera fryser lätt medans Thora nästan aldrig visar att hon fryser. Thoras päls är tjock och man kommer inte ner till huden, vatten rinner av och hon är torr närmast huden. Veras päls är tunnare över rygg och rumpa men hon har lång päls på ben och mage. Hon blir sällan blöt intill huden, men hon fryser ändå. Båda får exakt samma mat och förebyggande tillskott och båda går med eksemtäcke på hela säsongen.
Jag tror inte att eksemet har något samband med hur frusen hästen är. Inte när det gäller mina hästar i alla fall.

Min eksemhäst fryser inte mer än de andra islänningarna och hennes päls är inte alls tufsig eller tunn. Jag tycker nog tvärtemot att hon verkar trivas när det är riktigt kallt ute...

Jag har en fråga angående de mineraler du ger din häst; Vilken sort är det? Tycker du att din häst har fått mindre eksem, efter det att du började ge henne dem?

Mina frågor kanske inte tillhör denna tråd, men jag blev nyfiken, när du skrev om detta. :idea:

De finns nog en tråd någon stans där vi tidigare diskuterat eksem och mineraler/vitaminer. Minns inte var, prova söka...

Men ja, hästarna är helt symtomfria sommartid.

Liknande trådar

Utrustning Min häst stod den senaste vintern med fri tillgång på hö i hagen, och var endast halvklippt. Pga detta så fick han endast täcke på sig...
Svar
9
· Visningar
1 785
Utrustning Ursäkta för långt inlägg men jag måsta få skriva.:D Har förstökt söka lite runt i internet men hittar inget bra svar på mina...
Svar
16
· Visningar
3 371
Senast: Unafraid
·
Hästvård Hej! Jag har lite funderingar på det här med utevistelse och vindskydd. Vet ju att det är något med 12 timmar ute utan vindskydd, när...
Svar
8
· Visningar
4 847
Senast: Roheryn
·
Anläggning Mitt första år med hästarna på lösdrift och det är nu -15C och oron har satt igång... Anledningen till att de står på lösdrift är...
Svar
9
· Visningar
1 658

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka