Eksemet på Islandshästen

J

Juvelflickan

Hejsan!

Jag hade tänkt att skriva, undersöka och se vad jag kan få fram genom att hitta information och övrigt om "eksemet på Islandshästen".
Jag hade tänkt att få fram svaren på; Varför de får det? Vad händer? Vad kan förbättra det? osv.osv.
Skall även ta reda på sjukdomsbeskrivning, behandling, konvalecens, rehabilitering och profylax.

Om någon har något eget att säga eller vet någon bra sida man kan hitta bra info på så vore det väldigt snällt om ni vill skriva det här!

Jag är mycket tacksam för svar!

"Om Gud skapade mig så skall jag inte behöva buga och be för honom. Han får faktiskt stå för vad han har gjort!"

Sv: Eksemet på Islandshästen

Du hittar bra info i "Islandshästar" av Ericson, Frey och Lennartsson. Frey är ju veterinär och hudkonsult och forskar på eksem.

På vissa hemsidor står det en hel del om eksem, att t ex alger kan förhindra eksem på importhästar - hur sant det är vågar jag inget säga om.

Jag har själv ägt/äger två eksemhästar och försökt förkovra mej lite i detta, men det finns inte så mycket som har belägg/forskning bakom sig.

Sv: Eksemet på Islandshästen

Det som kallas sommareksem hos häst utlöses av allergi - det är alltså något i hästens omgivning som den inte tål. Kroppen reagerar på det genom att producera ämnen som kallas histaminer och kortfattat kan man väl beskriva det som att det är histaminerna som gör att det kliar.

Den vanligaste allergin som ger sommareksem är allergi mot svidknott av en typ som inte finns på Island. Kanske är det detta som gör att eksem är mycket vanligare på importhästar (från Island) än svenskfödda.

Troligtvis finns det också viss ärftlighet vad gäller benägenheten att få eksem. Men om den enskilda hästen får eksem eller inte beror inte bara på vad den har för gener - eksem kan utlösas av stress, hastiga foderbyten, sjukdomar m.m.

Sypmtomen på sommareksem är klåda i man och svans, stora, flagiga mjäll och krustor i mankam och svansrot, samt i allvarliga fall sår och helt avkliad man och svans. Ofta får hästen också krustor/ sår kring skapet och under magen.

Man kan inte bota sommareksem - har hästen väl utvecklat en allergi så finns den alltid där - men det finns en hel del man kan göra för att lindra. Följande råd har jag fått av veterinär:

1) Skydda hästen från knott!!! Detta är det allra viktigaste, och görs lämpligen genom att ta in hästen i stall när det är som mest knott ute (oftast gryning och skymning), sätta på eksemtäcke/insektstäcke samt använda insektsmedel (använder själv RB86, och har även sett Switch Pour On funka bra)
2) Se till att hästen mår bra i övrigt - lagom hull, lagom musklad, balanserad foderstat osv. Är hästen välmående i övrigt har kroppen större möjlighet att klara eksemet någorlunda.
3) Håll hästen ren. Smuts kliar, så se till att hästen hålls ren. Speciellt viktigt om hästen har täcke och/eller smörjs in med salva - då fastnar smutsen lättare.
4) Smörj in med något som återfettar huden. Barnolja funkar bra (veterinären rekommenderade Natusan barnolja, som har bra konsistens och snabbt går in i huden utan att kladda). Det finns ju också en uppsjö olika preparat som sägs vara bra mot just eksem - jag använder själv Nylanders hästkräm, som jag tycker funkar bra.

Liknande trådar

Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
17 434
Senast: Barbabelle
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
75 338
Senast: Jeps
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 913
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 157
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar