M

mamsan

Jag har hört talas om ett slags piller som man kan ge till hästar med eksem, är det någon som vet vad det är och om och hur det funkar?

Sv: Eksem

Nej, men däremot fick lillasyrrans russ (som hade exem) alger. De hjälpte inte helt, men avskubbning av man och svans flyttades fram en tid och när sommaren var slut hade han inte kliat av sig alls lika mycket som annars. Värt att testa med andra ord.

Såvitt jag känner till, och om det är samma som jag tänker på så kan du spara dina slantar. För det är bara rent bluff och båg, du får en plast påse utan innehållsförteckning med några minst sagt tveksamma piller.

Culicoides (stavning?)- funkade inte på min häst och jag håller med Boj där.

Jo det finns, heter Atarax och kan vid svår klåda skrivas ut av vet.
Hade själv en shettis med exem som veterinären erbjöd prova detta, blev dock inte att vi provade då shettisen såldes i vintras.
( Ja köparna informerades om exemet för er som ev undrar,.)

Fick också "nys" på dessa piller för ca ett år sedan.
Mailade försäljaren för att få reda på vad dessa piller innehöll.
Fick inga bra svar, försökte ringa, alltid mobilsvar.
Avstod från att handla, kändes för oseriöst.
Tror att det står om det på en gammal tråd....
Det bästa är att hålla sig till "beprövade" medel till sin eksemhäst, och som säljs i butiker.
Sen får man prova sig fram....

Det vi använder nu och som fungerar bra är: Horsol, Equi-creme, Equiminspray. Sen, givetvis, daglig skötsel och hela,rena täcken, regelbunden tvätt.

Senast ändrad av en moderator:

Atarax är ett medel som bl a blockerar histamin, den skrivs för det mesta ut till patienter med ångest oro, där bl a klåda kan förekomma.
Jag antar att veterinären har ansett hästen som klådbenägen på grund av gammal vana, och därför använt Atarax.
Normalt sett är den inte användbar för allergier, utan för att bryta ett mönster pga allergin.

Är en som står uppstallad i samma stall som mig som jag gissar äter det som Boj nämde. Ett svindyrt homeopatmedel. Frågade vad det innehöll men det hade hon ingen aning om och det stod inget på "förpackningen". Stoet har ätit det sedan mars och har fortfarande exem. Den hon köpte det av hade sagt att hon inte behövde ha något täcke men som tur var så har hon använt det. Man kan ju fråga sig hur hästen sett ut annars? :eek:

Använder själv Ökozon som jag inte vet hur man ska klassa det som naturmedel. Det är ju olika saker de ska äta och som man ska tvätta och smörja med. Köpte det minsta kittet och räcker nog lite mer än 2 säsonger så slår man ut per säsong så är det inte så farligt som om man köpt andra salvor och flugmedel ändå. Det finns ingen som skulle kunna tro att vallacken har exem utan täcket.

Tack för alla svar! Det låter inte som att dessa eksempiller är värda att prova, hittade några gamla trådar om dem. Är det någon som vet vad de innehåller ungefär?

Liknande trådar

Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
534
Senast: Sryoqwe
·
Övr. Barn Jag lärde mig precis att mitt barns försäkring betalar ut 10 000 kr när mitt barn fått sin ADHD-diagnos. Jag kanske är löjligt...
Svar
17
· Visningar
1 542
Senast: Sofie.S
·
Hästvård Hej! Vi fick hem ett fullblodssto i somras, och har väl ändå upplevt henne som småbrunstig sen dess. Hon går i hage med två äldre...
Svar
2
· Visningar
352
Senast: Bison
·
Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
574
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka