B

Blixtra

Sonen har fått röda pertier i huden som ser fnasiga ut. Vi är alltid noga med att smörja in honom efter tvätt. Använder sparsamt med tvålliknande produkter, alltid parfymfritt etc. Tvättar alla kläder innan användning, och med skonsamt tvättmedel osv.

Han har mjölkallergi, men den yttrar sig med magont och kolik. Han är nu 16månader gammal och det är första gången jag ser att han har eksem liknande områden på kroppen. Det sitter just nu runt armbågen på ena sidan, lite i nacken och på rygg och mage (små områden), dessutom har han blivit röd och lite fnasig på bägge kinderna.

Vi har inte introducerat något nytt i kosten vad jag vet.

Finns det något man på eget bevåg kan smörja in honom med för att se om det går över?

Jag har själv känslig hy som lätt blir torr, har fått eksem vid ett fåtal tillfällen och aldrig då vetat vad det beror på!
 
Sv: eksem

Finns en jättebra eksemsalva som heter "Arnold", dock vet jag inte var den är köpt. Tror den måste beställas... Ska höra lite med min pappa när jag åker dit. Min 5-åriga lillasyster har kraftiga problem med eksem, främst under sommaren som hon kliar sönder så det bildas sårskorpor. Hon har fått ha alla möjliga salvor men "Arnold" har hjälpt bäst, hon har nästan ingenting kvar nu.

Hm... Är inte ens säker på att den heter Arnold... Ska kolla upp det :)
 
Sv: eksem

Jag har varit ett eksembarn sedan småbarnsåren och provat många salvor som ska hjälpa, både receptbelagda och natur-ekologiska krämer. Inget har hjälpt något vidare tills jag provade vanlig olivolja. Vilket under! Alla torra fläckar och eksem försvann snabbt. Klådan stillas också vilket ju gör att det läker snabbare. Rekommenderas starkt iallafall!
 
Sv: eksem

Hur ofta badar han?

Inte så ofta och mestadels bara i vatten ej med rengöringsprodukter. Smörjer alltid in honom med veg.oljor efteråt aldrig med mineraloljor el. andra syntetiska produkter. Då jag själv har lite känslig hud och han har sin mjölkallergi så har vi ju försökt tänka till FÖRE :) .

Han har hållt på att få tänder väldigt länge nu, kindtänder ploppar upp på fyra ställen samtidigt, det är ingen vanlig biverkning av det?
 
Sv: eksem

Våran lilla har i rask takt fått fyra tänder uppe. Och hon har varit alldeles rödprickig runt munnen och på näsan. Speciellt när hon har haft napp. Det vi har kommit fram till är att det kom samtidigt med tänderna och har nästan försvunnit helt nu. Så omöjligt är det inte. Annars har hon två små eksem på kinderna som vi smörjer med daktacort med jämna mellanrum.
 
Sv: eksem

Ja, då kanske möjligheten finns att det är tänderna som gör livet jobigt för honom just nu. I övrigt är han pigg och glad, lite snorig dock. Själv är jag allergisk mot pollen och också snorig just nu. Har för mig att någon sagt att så små inte är polenallergiska utan att det visar sig senare, sågon som vet?

Vi fick tipset att smörja med propyless mot eksemen, erfarenheter av den någon?

Tycker dock att den faktiskt hjälper, ser mindre rött ut redan.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp